|
|
|
|---|---|
|
BMW 520i -Touring 1995. Tjena! Mitt första inlägg, tyvärr! Har alltid hittat det jag behöver veta om min bmw här. Men mitt nya problem är verkar unikt. Jag bytte skivor fram och skulle backa ut för en inkörning av skivorna. Lad in backen på automaten och rullade ut. Här stöter jag till spaken med armen och spaken hamnar i läge P innan bilen har slutat rulla. Tydligen så är min spärr sliten för detta ska väl inte kunna hända. Nu smäller det till rejält snett framåt, under mig. Kallsvettigt minst sagt. Lägger in D för att komma in på P-fickan igen. Nu varvar bilen upp men växel går inte in. Märker endast ett litet dragläge. dvs. bilen rör sig i snigelfart på höge varv. MEN...lägger jag in 2:an manuellt och varvar upp bilen och sen lägger in D så växlar den fint under körning. Men bara fram till nästa tillfälle då krypkörning/stopp behövs som vid rödljus, korsningar mm. Verkar som den lästa växeln har försvunnit- Undrar om det finns en "hemmafix" eller om det är en ny låda som behövs? Har sökt igenom forumet dock utan resultat som berör vad jag råkat ut för. Tack på förhand mvh Sören | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja inte lätt att svara på vad som hänt utan att plocka ned tråg och ventilhus för inspektion av lådans mekaniska delar. Är inte så svårt finns massor med sprängskisser på nätet om man söker på 5HP-18 Möjligen att vår expert molle325 kan svara på vad som hänt med den erfarenhet han har. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lådproblem är nästan alltid omöjliga att sia om. Man måste ha lådan på plats och felsöka först. Men i ditt fall tillhör symptomen de få fall då det går att säga nåt rätt säkert på förhand. Sannolikt har din frihjulkoppling för 1-2 växlingen inverterat. Du hade tom den typiska smällen som ofta kommer när frihjulet inverterar. Symptomen är sen ganska klockrena. Det går inte att starta från stillastående på ettan i D läge. Du måste starta på spakläge 2 eller 3, få upp farten litegrann och sen kan du lägga i D och köra som vanligt så länge du har så pass fart att inte ettan går i. Så fort du saktar ner så mkt att ettan går i slutar den driva och du måste få upp farten på spakläge 2 eller 3 igen. Lätt diagnos utan att ens öppna lådan. Inget hemmafix att byta ett frihjul som dessutom är svindyra, gissar på 3000-5000 kr styck i Sverige. Så du behöver tyvärr en ny låda. molle |
|
|
Tack båda två. Ny låda då för jag gillar min bil. Bättre med dåliga nyheter än inga alls. Molle- skriver du en bok, så köper jag den. mvh Sören |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.