|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag måste skriva av mig lite... jag skulle nyss bytt tändstift på min fars Volvo V50-05 2,4 170 hk när jag upptäckte att farsan fått fel tändstift på den lokala Volvo handlarn. Eller så trodde jag iallafall, då de gamla stiften hade ~10-15mm kortare gänga än de nya! De här sätter jag inte ner i denna motorn sa jag till mig själv (med möjligt motorhaveri som resultat) och förberedde mig på att konfrontera farsan med den pinsamma nyheten. ¨ "Inte då!" sa farsan som uppgivit bilens reg nummer när han köpte dom nya stiften. Mycket underligt tyckte vi, men de va bara att skruva dit dom gamla och vänta på verkstadens svar. Nu senare ikväll har jag kollat runt på olika reservdelsfirmor efter ledtrådar om vad som kan vara felet och upptäcker bl a på NGK:s hemsida att tänstiften som ska användas ÄR den längre varianten som farsan köpt på Volvo. Alltså måste det suttit FEL stift i bilen... Den är alltid servad på Volvo enligt rutinen och minst ett tänstiftbyte eftersom bilen nu gått ~9000mil. Underligt. Borde inte de kortare stiften påverka prestandan ganska rejält negativt p g a den sämre förbränning? Bilen känns inte slö och förbrukningen har varit som den ska. Vi ska höra med Volvo handlarn i morgon och se va dom har och säga. Är det någon som varit med om något liknande? Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! | |
|
Fick idag bekräftat av Volvo att det satt FEL stift i bilen... vilka klåpare! Senaste bytet var vid 5900mil och då på en Volvo verkstad i Linköping. Man kan visst inte lita på verkstäderna, och hoppas att detta inte ställer till problem längre fram. Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Volvo i E-tuna lyckades inte på 3 försök få en Renault Megane Scenic man bytt kamrem på att gå bra eter bytet MEN det kunde Volvo i Strägnäs; dom monterade dit rätt rem GRATIS!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det är skillnad på verkstad och verkstad. Förhoppningsvis så har verkstadens slarv bara inneburit högre förbrukning i stadstrafik (påstår pappa), men ett felaktigt kamremsbyte kan ju få katastrofala konsekvenser! Jag misstänker att sådant slarv inte bara sker hos Volvo, utan tyvärr också på BMW:s verkstäder... Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
| AndyE30, se till att gängorna i toppen blir ordentligt rensade från förbränningsrester innan nya stift monteras. Naturligtvis ska en verkstad tänka på sånt men man vet aldrig. | |
|
AKN: Precis vad verkstadsansvarige på Volvo i Jönköping sa. Jag ska ta en ordentlig titt med ficklampa innan innan jag gör något och rengöra om det behövs. Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
| Använd en passande gängtapp. | |
|
AKN: Tror du det behövs? Jag tänkte mig mer en hård tandborste och rotera i hålet, men en gängtapp är ju bättre. Tyvärr äger jag ingen så stor gängtapp... jag kanske kan få låna en av Volvo =) Tack för hjälpen! Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Hmm...ska du börja rensa med "tandborste" så ska du nog tänka om där...INTE bra att få in skiten i cylindern! Mvh Janne. |
|
| Ja att Rejmes (Volvo i Östergötland) har tummen mitt i foten är ju ingen nyhet, jag kommer knappast köpa fler bilar av dom. Känner många som har råkat ur för betydligt konstigare saker än du. | |
|
Janne T: Jo du har rätt... erkänner att det låter lite skrotnisse över en tandborste, men det är nog betydligt mer än östgötaverkstaden hade ansträngt sig med. Hur jag gör får avgöras när jag vet hur mycket sotavlagring det är i gängan. Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Tanken bara slog mig... Vad gör man om man råkar tappa en tandborste ner i cylindern på en nyare motor? Då är man riktigt rökt antar jag, hemska tanke. Påminner mig om när mitt Biltema bladmått gick sönder när jag höll på att ställa ventilerna. En liten skruv från bladmåttet ramlade ner i toppen. Jag hittade inte skruven först, utan jag höll på att börja gråta blod då jag trodde den försvunnit ner i någon smörj eller kylkanal. Dom små halkiga hålen var tillräckligt stora för att svälja skruven. Till min stora glädje hittade jag skruven liggandes rakt under en av kammnockarna. PUH!! Behöver inte nämna vilket öde som väntade Biltema-bladmåttet ;) /L |
|
|
Har precis bytt stiften på bilen utan att behöva göra något vid gängorna. Dom såg förvånansvärt rena ut och de nya stiften gick ner utan större motstånd! Efter en liten provrunda och nollställning av medelförbrukningen konstaterade vi att bilen dricker en hel del mindre bensin. Från ca 1,35 l/mil innan bytet och ca 0,9 l/mil efter en kortare blandad körning, ganska hyffsat ändå! Vi får se om det håller i sig. Leffo: En tandborste är nog för lång för att kunna trilla ner i cylindern innan den tar i kolven, så den risken är antagligen obefintlig (så vidare man inte använder bamseklubbens borste). Däremot har jag haft precis samma bekymmer med min e30 och biltemas bladmått... Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Förresten, vi tog kontakt med firman som skruvat dit de gamla stiften. Dom bad så väldigt om ursäkt och erbjöd sig att byta stiften åt oss, men eftersom vi bor i Jönköping och dom ligger i Linköping var det inte aktuellt. Men det va kul att höra att de iallafall ville göra något åt deras fel. Slut på den historien, hoppas vi iallafall....! Mvh Andreas BMW CS #6862 Das leben ist kein probelauf! |
|
|
AndyE30: Ett erkännande och ett förslag till åtgärd tycker jag låter riktigt seriöst! Tycker att tanken räknas i sånna här fall... När Bmw knäckte vår kylare påstod de att den såg ut sån när den kom in, trots att det var uppenbart att den inte gick att köra i det skicket. Och vad dom hade där att göra vet vi fortfarande inte ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bra att det löste sig. Undrar vad det är för slags mekaniker som skruvar dit 10~15mm för korta tändstift. Ett så simpelt uppdrag (borde vara) och misslyckas ändå. Det är en gåta..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.