|
|
|
|---|---|
| har köpt en med kedjelås,har skruvat bort den högra ventilkåpan med oljelocket i lossat kedjespännaren slagit ut en sprint i kedjan länkat i den nya men hur drar jag runt den nu,har skruvat bort tändstiften så de ska gå lättare höll kedjeändarna spända en vän fösökte dra runt kardan med växel i och rullat på backen,har länkat i den nya upptill e de rätt,vågar inte prova med startmotorn,tänkte prova fler folk som puttar på bilen,väntar på svar tack mvh. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Sökfunktionen är bra :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har läst den länken inte svar på min fråga tyvär | |
|
Läs Hassos länk en gång till, jag tycker svaret finns där. Men om din fråga är hur många som behövs för att putta på bilen är svaret väl noll;-) Måste ju vara lättare att skruva ur stiften (som du gjort) och sen en medhjälpare som vevar runt motorn UTAN växel i, medan du matar i den nya kedjan?! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| de va inte lätt å veva runt på nedre remmskiva trånng mellean kylare och fläkt med spärrnyckel hade jag,ja då e de något som kärvar,när vi la i växel en vän försökte putta framåt på ettan då tog de emot sen gungade han då på tillbaka gunget matade nedre delen på drevet den kedjeänden som var avtagen medans övre änden som jag har skarvat i den nya kedjan stod still,vi provade lite å vrida på fyrkantsfästet på kamaxeln frame mot torpedväggen men får ju bara småtag,hoppas få beskrivet av någon som bytt en kedja genom att koppla i den nya kedjan å dra runt, funderar på om jag ska ta bort den andra ventilkåpan me om man kan vrida på de drevet, hoppas få den igjordning i helgen mvh | |
| upptäckte de va ju 2 sidor på länken de stod lite mer där ja,men vilken sida menade han med vänster ventilkåpa framifrån eller men man brukar väl mena bilens färdriktning,då har jag tagit den högra det med oljelocket i men borde väl kvitta,fast de kanske va de som ställde till de när jag lossade kedjespännaren som sitter på höger sida,jag ska prova igen till helgen,men tar gärna emot tips tack mvh | |
|
Ta inte illa upp nu men mkt bonnmek har man ju hört talas om o detta ger mig rysningar. Du ska självklart dra runt dra runt maskin på veven och kontrollera kedjan med lupp hela tiden.Allt annat är ju att be om ventilsallad. Mitt tips är att rigga upp kedjorna på ett löphjul i garagetaket som du har ordentlig spänning på med hjälp av tex bläckfiskar. Normalt när man pratar höger vänster så är det när du sitter i bilen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Att dra runt på veven var nästan omöjligt att komma åt, fösrsökte länge. Bra mycket enklare att hissa upp ett bakhjul och lägga i 5an och låta kompisen vrida runt det långsamt med ett fälgkors. Busenkelt. |
|
| när man har diffbroms e de inte enkelt,de gick bra att komma åt med en ledad spärrnyckel utan förlängare spärrnyckeln innanför fläkten vinklad snett ut så hadde man handen typ mellan fläktbladen | |
|
Bra det löste sig för dig. PS, Om om du har diffbroms kan man hissa upp båda bakhjulen innan du vrider DS |
|
|
Kul att höra att det fungerar med att veva i en ny kedja. Jag har planer på att göra samma sak på min gamla 740 -93. Några frågor: Vilken ventilkåpa är det nu ni öppnar, sett i bilens färdriktning? Viss förvirring verkar råda. Vevas kedjan in genom att motorn dras baklänges? Jag fattar det så enligt texten. Ska kedjespännaren lossas? När man knackar ur stiftet i den gamla kedjan, gör man det med drevet som mothåll eller gör man det där kedjan löper fritt? Bäst är kanske om man hittar en passande kedjebrytare? Ser fram emot svar så att jag kan prova själv. A A |
|
| Jag tog bort den högra ventilkåpan med oljelocket i,slog ur en nit när den satt på drevet med en stor tung skiftnyckel som mothåll,drog runt motorn med en spärrnyckel i motorns rotationsriktning på svänghjulsmuttern med en lagom lång förlängare på spärren så den var mellan fläktbladen och kylaren,skruvade bort kedjespännaren och hade en kompis som såg till att kedjan hålls spänd så den inte rappar. min motor rasslade mer eller mindre vid olika temp,jag mätte skillnaden på längden på kedjorna 25mm inte konstigt att sträckarn inte kunde sträcka den motorn blev kanon | |
|
Tack Robban! Det var precis vad jag behövde veta. Nu beställer jag en ny kedja på måndag. Köpte du din hos BMW eller? Lossade du tändstiften så att motorn blev lättare att dra runt? A A |
|
| ja jag tog bort stiften me ja ,köpte kedjan på Mekonomen ca 900kr i Oskarshamn, köpte sträckare 600kr tidigare på Automax i Kalmar som säljer BMW men har för mig att jag frågade dom för länge sedan om man kunde dra runt en kedja men de trode inte han men dom vill väl käna pengar på å plocka isär motorn å byta för sisådär 25000kr har jag hört de kan kosta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.