AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.018

Radio-glapp oförklarligt?

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
I min e39 530d 99 sitter en professionalradio ihop med navigatorn. På senare tid har det uppstått ett konstigt fel:

När bilen och radion är nystartad och jag har kört några kilometer tystnar radion och alla spår av den på displayen försvinner. Säkert som amen i kyrkan kommer ett knappt hörbart knäpp några sekunder senare och radion går igång igen. Det händer ett par gånger till och sen slutar felet att uppstå till nästa start, varm eller kall...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Sök i inläggen så ser du att det är ett hyffsat vanligt tidigare besvarat problem.
Ofta består problemen av att gamla radiomoduler dör och bör bytas.
Ofta uppstår också läckage vid bakljusen (speciell vid byte till nyare eller piratljus).
Detta kan om man ha tur också enbart ha påverkat kontaktdonen och lite rengöring räcker.

/Andy
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag hade ett liknande problem i min bil. När jag kört en stund tystnade radion i en fade out på några minuter för att bli helt tyst.

När jag sedan gjorde ett misslyckat försök att installera en pioneer cdspelare istället och sedan fick montera tillbaka den gamla bandaren, så har den gamla radion fungerat klockrent. Jag antar att det beror på att jag ryckte ur och satte tillbaka sladdarna därbak några gånger och det fick väl bättre kontakt då.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja det här felet fortsätter på samma sätt. Ibland tror jag att det beror på gupp som gör att det glappar någonstans, något relä till slutsteget eller så. Ibland tror jag att det faktum att min generator inte riktigt når upp till 14 volt utan bara 13,6 - 13,5 volt under körning kan påverka det hela. Jag har inte orkat plocka ur alla kontakter heller, har fortfarande inget läckage kring bakljuset vad jag kan se etc... är det någon som har klockrent samma fel?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,
Bästa sättet att komma nderfund med anledningen är nog att
testa din radiomodul.
Du får gärna komma och testa någon av mina som jag har över.
Beror iofs på var du bor.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.