AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.904

Vad tänka på vid köp av 316 compact (E36)?

Sida 3 av 3
hur har det gått??
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Det har gått sådär. Typ finns knappt några bilar till salu för tillfället som passar. Den röda jag var och kollade på blev såld. Har en till intressant kvar, en i Höör, och tänkte kanske åka och kolla på den i morgon. Problemet med den är att jag tycker den e liite dyr, 29 000, sen tillkommer ju skatt och sådär då den är avställd (står hos bilhandlare). Men, jag ska återkomma efter i morgon. Vem vet, då kanske den står här ute på gatan.

Tbheen
Länk
vad sägs om denna?
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Ja jag såg den också. Står inte att det är en compact men visst är det det?
Ska maila och fråga om det finns AC i bilen. Det känns rätt nödvändigt.

Tack för tipset!!

Tbheen
japp det är compact :D den saknar ju en bak
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
ja jag tyckte det med. men tänkte att de kanske bara tagit kort från en jäkligt dålig vinkel ;)

Tbheen
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Länk

Nu har jag varit och kollat på denna. Ett smärre skämt måste jag säga. Åker dit med en kille som är mekanisk-kunnig. Sätter oss i bilen, då ligger backspegeln i passagerar sättet. Bilhandlaren kommer och jag frågar hur jag får upp den. Då säger han bara "Det är snabbt fixt hos en glasmästare". Varpå jag tänker men varför i helvete har du inte fixat det då. Ja , nåval, ska köra i väg. Då har han tagit vinylglans på allt inkliusive gas- och bromspedal. Snacka om att fötterna halkade runt. Jag sätter på AC:n och ser om den fungerar, nej inte det. Går ut och kollar i motothuvun. Då är remmen till AC:n avklippt. Ovanpå det fanns det rätt mycket rost på den och motorn verkade rätt kass. Plus att bromsarna var svaga. Fast vi skrattade rätt gott åt den avklippta remmen och backspegeln. Men oj vas oseriöst!

Tbheen
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Just det, serviceboken var inte ifylld de senaste 7000milen....

Tbheen
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Eftersom jag tyckte det var rätt pinsamt att jag tagit med min mekanisk-kunniga vän till en sån skitbil och där besöket tog 10min så blev det lite dumt när jag bara planerat in den titten. Så jag tog en annan bil till heders, en som jag varit och tittat på tidigare

Länk
Jag hade avskrivit denna pga av att det var fel färg och att den inte hade AC.Men i bilen på väg till d en fick jag en lektion i att inte titta på färgen och inte hänga upp mig på AC:n då vi dels har en sommarbil, E31:an, med perfekt fugerande ac, dels ger en AC på en så gammal bil ingen garant alls för att den kommer fungera om ett halvår. Alltså lärde jag mig att det faktiskt är skicket på bilen som är av största vikt. Så när vi tittade på denna bil så var den i mycket bättre skick än den första. Det var bytt mycket på den och allt med orginaldelar, han som ägde den jobbade på BMW verkstad. Vi körde en runda med den och gjorde en grundlig check på motorn. Bra bromsar, bra ljud, frisk lukt på oljan, allt så bra ut. SÅ för det priset ansåg min mekanisk-kunniga vän att det var ett bra köp. SÅ vips, nu är jag ägare till en compact!! Fick ner den till 20 så jag är faktiskt helnöjd och den går väldigt bra. En mycket trevlig bil! Tack för all hjälp här på tråden!!

Tbheen
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
grattis. verkar ju vara en bra affär. men annonsen är av förklarliga skäl borttagen. så lite mer info och nån bild kanske vore på sin plats. man kan inte vara för kräsen med utrustning och färgval när man har så tight budget.
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
hehehe. mm kanske inte så konstigt.

I alla fall så är det en 95:a calypsoröd. Den är dansksåld och dess sista danskeägare tog med den hit då de flyttade till sverige. Därefter såldes den till den jag köpte den av. Den är regelbunden servad och det senaste som är gjort är nya bromsar runtom, ny vindruta och vattenpump. Plus massa annat som jag inte minns. Allt bmw orginal. Oljor och filter och sånt var också bytt och nytt kvalitets batteri. Den har gått 19 000mil. För sin ålder och prisklass tyckte jag den var riktigt fräsch både invändigt och utvändigt. Någon liten rostfläck men annars var lacken fin tyckte jag. Trevlig och pigg att köra utan några konstiga ljud. Så det var nog allt!
har du bilder på nya bilen?? hur är compacterna??? är själv sugen på en
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Den är jätte bra! Är riktigt nöjd med den. Lättkörd, lättparkerad och drar lite. Relativt stor plats baktill. Trevlig att köra! Rekomenderar verkligen en compact.

Har ingen bild på den än, får väl ta med kameran nästa gång jag ska ut. ;)

Tbheen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen äro inspekterad och det enda som saknas det vet i alla fall husse som har det vänster fram på sin.
Asken
Amor, Artes, Science, Veritas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.