|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Länk vad sägs om denna?? ser ut att vara i bra skick.. men som sagt så kan du få en e36 sedan t.ex med bättre utrustning och skick för undegär samma summa.. vf är compakterna så dyra?? | |
|
tbheen: Fr o m 1997 fick samtliga BMW, inklusive Compact, antispinn/traction systemet ASC+T som standard vilket underlättar enormt vintertid. Kan vara värt att fundera på. Hade det på min gamla 328 E36, inga problem att sticka iväg med odubbade vinterdäck vid halka. Troligtvis har du det på din 850 också. Därför skulle jag nog ta mig en extra titt på den senaste länken ovan. Kombinationen odubbade vinterdäck, 10cm tjock packad is+snö i en uppförsbacke och ett rödljus på toppen gjorde att det tog lite längre tid än vanligt för mig att korsa Lunds centrum en kall vintermorgon för många år sedan när jag jag hade en 318 -94 utan ASC+T. En trevlig och hjälpsam student kom som en räddare i nöden och knuffade på :-) |
|
|
Tack för all bra information!! Fantastiskt bra checklista! |
|
|
Ett litet tillägg: Jag kollar bytbil och blocket flera gånger om dagen. Har väldigt bra koll på vilka som är till salu. Har även gjort en excel-fil över de bilar som är intressanta där all information står så att det lätt går att jämföra dem. Problemet med vissa bilar är ju helt enkelt att det är lång väg att åka och titta på dem. Har inte riktigt bestämt vart gränsen går riktigt. Ja, i alla fall så utgör ju det också en begränsning. Tbheen |
|
| Compacterna är väl antagligen dyrare i inköp eftersom de drar mindre och kostar mindre att äga och blir således mer eftertraktade såhär i höga bensinprisers tider. | |
|
en fråga till: De compacter som jag sett varit till salu med gas har bara varit 2-sitsiga. är det så med alla gas-compacter? Hur e det med din Asken? |
|
| tror inte dem är så mkt billigare än 316 sedan att äga.. det är nog dock lågt andrahandsvärde på 316 sedan.. många vill ha större motor i en sådan bil | |
|
Ska provköra denna i eftermiddag: Länk |
|
| hur har det gått??? | |
|
Den var väldigt fin invändigt. Väldigt uppolerad på plasten och rengjorda säten och nya mattor (jag vet, trick för att bilen ska vara mer tilltalande, men det e ju rätt trevligt..). Dock var lacken dålig på sina ställen. Blekt här och där och endel stenskott. Bilen var bra att köra. Testade att köra på lite och bromsa o sådär och det hördes inga konstiga ljud direkt. Dock när jag kollade i papperna som låg i bilen så var den ju inte alls svensksåld som de påstår, lite konstigt. Summan e väl ändå att det är den bästa compacten hittills. Lite dyr så jag tänkte återkomma senare kanske och lägga ett lite lägre bud. Kan inte riktigt avgöra hur viktigt det är med bra lack och färgen och sådär. Så det blir lite fundering på den. Tbheen |
|
|
Tbheen: Beträffande gascompacter. De är ingen taxi:) Däremot ett rejält stort bagageutrymme. Om man kikar runt lite kan man notera att biogas är det enda drivmedel EU beviljat frihet från skattepålägg t o m 2012-12-31. Börjar ju likna något. Vimpelhandlare kan ju skriva vad som helst i sina annonser. Ett besök är aldrig fel:) En compact är det ju både lägre skatt och försäkring på. Detsamma gäller svensksålda bilar. I det andra fallet är det ju självklart med lägre premier. Lättare bil, mindre effekt, orsakar mindre kostnader för hela försäkringskollektivet. Läser man lite på forumet så går det att räkna på ena handen hur många importerade bilar som säljs till omedvetna konsumenter i varierande skick. Bra att du inte har bråttom Tbheen. Läs gärna tråden ifrån början igen. Då kanske du kan krossmatcha en del av dagens provkörning med början:) Mvh Asken |
|
|
Just det Asken, det var den bilen som du sa inte kunde vara svensksåld. Imponderande!!! Tbheen |
|
|
Angående den röda färgen: ALLA BMW-bilar har sedan ganska många år tillbaka klarlack, även på solidlackerna. Det gör att inte ens en röd bil skall bli blekt och flammig! Om bilen är omlackad, kan iofs lackverkstaden fuskat och inte lagt klarlack på den röda färgen - kollas enklast genom att man tar en trasa med lite bilpolish och gnuggar på något väl valt ställe. Om trasan får röd färg = ingen klarlack. Om trasan inte får någon färg på sig = klarlack. Det måste vara en polish med lite slipmedel i för att detta skall fungera... En halvrisig lack kan bli väldigt fin efter en riktig polering - lägg in en polering/lackbehandling i kalkylen. T ex Ditec eller Mr Cap är företag som sysslar med sådant! Har haft en 316i compact och det var en trevlig och rolig bil att köra, trots den lilla motorn. Att den inte var svensksåld syns direkt då den saknar lyktspolare - alla svensksålda bilar skall ha det... Dock står det inte att den är direktimporterad på Vägverkets hemsida ( Länk , välj uppgift om annat fordon), dock står det att den var i trafik i Sverige för första gången 1998-07-27.... Enligt samma hemsida skall bilen inte ha krockkudde på passagerarsidan, vilket bilen på bilderna har... Vet inte om de motstridiga uppgifterna är något misstänkt, men det finns ju risk att man bytt identitet på bilen...kolla upp den lite mer noga pappersmässigt och försök få fram en historik med tidigare ägare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp jag har också sett det på vägverkets hemsida (kollar upp alla bilar där). Men det kan väl vara så att en bmw-handlare kan ha tagit hit den? Jag ska kolla upp den lite mer noggrannt! Det går ju att få ägaruppgifterna på de som haft den i Sverige så jag får väl helt enkelt ringa tilt dem och höra. På något ställe så hade lacken släppt. Det var en ditec-symbol i fönstret så jag antar att den någon gång blivit behandlad. Lacken var nog fixad så bra som det går. Tack för all hjälp och tips!! Tbheen |
|
|
Tbheen: Tacka inte mig. Alla som postat här på forumet sedan 2001 har bidragit till det jag läst och i flera fall refererar till. Alla som har ekonomisk möjlighet kan köpa bil. Jag är bara mån om att undersöka varan korrekt och ställa rätt frågor för att Ni ska kunna få en helhetsbild. Att läsa bytbil mer än en gång per vecka ger inte mycket. De flesta bilhandlare uppdaterar lagret var vecka. B locket AB avråder jag ifrån m.h.t. det jag läst på forumet osv. Fundera på om du inte kan pytsa till budgeten lite med en engångsbeskattning:) Mvh Asken |
|
|
ja jo jag har märkt att det inte händer så mycket på bytbil.se. Blocket, ja det e kanske något att akta sig förr.. Men hur är det, är bilhandlares bilar något högre prissatt än en jämlikbil som säljs privat? vad får jag extra för att jag köper från bilhandlare? Har de något större ansvar, om det är något fel på bilen, än en privatperson? Kanske ska gå och läsa på köplagen också. Mycket att tänka på! Min budget ändras inte! Jag ska handla bil för de pengar som jag tjänat i sommar och jag vill inte låna till den för då försvinner hela vitsen med att jag köper den för att spara pengar (billigare att köra etc än E31:an). Så jakten går vidare. Tbheen |
|
| de två sista årsmodellerna alltså 99-00 hade 1.9 litersvarianten av m43 skiljer bara 3 hästar dock har inte jättekoll på för och nackdelar mellan motorerna men det kanske någon annan kan fylla på med? | |
|
Du lär dig! Det är den bästa och roligaste biten. Det kostar alltid att tjäna pengar, affärers gyllene regel #1. Tålamod har du med. Föredras automat eller manuell? Sen så är det tråkmånsar som lägger pengar på hög. Det är inte mängden affärer eller pengar som är grejen. Pengar möglar nämligen om de inte får göra nytta så andra får sysselsättning.... Mvh Asken |
|
|
bag: Det skiljer visserligen bara tre hästar men betydligt mer i vridmoment. Den större motorn är klart trevligare på låga varv och vid omkörningar tycker jag. /Johannes |
|
| jo. jag misstänkte det men har inte kört den äldre varianten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.