AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.903

Vad tänka på vid köp av 316 compact (E36)?

Sida 1 av 3
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Jag ska köpa en 316 compact. Vill lägga runt en 20-25 000. Finns endel att välja på och framförallt är det rätt stor skilland i priset på dem från ca 15-60 000.

Har någon tips på hur jag ska välja och vad jag ska tänka på? Viktigast för mig är att den ska hålla någorlunda och som sagt bara kosta ca 20-25 000kr.

Tbheen
Hej och välkommen till AutoPower forum.
Ett tips är att börja läsa begagnatguiden om E36 så har du lite kött på benen.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Tusen tack! Det var väldig tintressant!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Vet ju inte skicket på den naturligtvis,men ett tips att kontrollera...kanske?
Tror säkert det går att pruta ner den till under 25000kr OM den nu är schysst och en bil värd att satsa på..

Mvh Janne.
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
japp absolut. nära där jag bor så den sa jag titta på. Har lite problem med den röda färgen dock. Hade en röd bil innan men färgen blev så solblekt. fast den bilen var av ett annat, sämre, märke än BMW..

Hur är det egentligen, bilar som gått över 25 000 mil, om de är välskötta och sådär hur långt kan de gå? Är det dumt att köpa en bill som gått så långt? Jag kan ju inte, i alla fall inte än, mecka själv med bilen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...röda lacker har visserligen den förmågan(tillsammans med blåa) att oxidera...vilket KAN avhjälpas tillfälligt med lite polering osv.
Men jag tyckte bara att den där röda lacken på just den bilen var ganska så välskött och hade inga tendenser till just oxidation(kanske nylackad vad vet jag)..

Ja,långmilade bilar är ingenting att vara rädd för OM nu bilen är skött med service hela vägen s.a.s.,priset ska naturligvis vara lägre(ja,i det allra flesta fall beroende på vad det är för bil man pratar om) än en med betydligt mindre dokumenterade mil bakom sig.(som du vet så fuskas det en del med mätarställningarna)..
Man måste naturligtvis kontrollera vagnarna INNAN köpet..mht bl.a. service och att den inte är krockad,rostig eller annars går som "en påse nötter"..

Men det finns tips här till vänster som du kanske sett redan huruvida du ska kontrollera att en bil är ok..

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bättre bil i Golfklassen går knappast att finna. Flera trafikskolor i Tyskland har använt Compact som prima övningsbil.

Erfarenhet kring cirka 10 år och 180.000km av totalt Compactunderhåll.
Kostnader förutom ordinarie underhåll enligt serviceboken på adekvat verkstad samt drivmedel, däck, tvätt och årlig helrekonditionering.

Vid cirka.

80.000km; Komplett renovering av samtliga leder och bussningar i framvagn inklusive framvagnsinställning. Åtgärdskostnad; cirka 8.000,00 SEK.

120.000km; Bakfjädrar(mest pga dåliga svenska vägar), batteri, drivremmar samt ventilkåpspackning. Åtgärdskostnad: cirka 10.000,00 SEK.

150.000km; renovering bak/handbromssamt byte av samtliga vätskor. Åtgårdskostnad cirka 8.000,00 SEK.

180.000km; Provtryckning av luftkonditionering samt byte av stötdämpare runtom. Åtgärdskostnad cirka 8.500,00 SEK.

En BMW håller 500.000km med gott underhåll från en bra verkstad och reparationer utförda när de behövs göras.

En svensksåld fåägarbil med ifylld servicebok samt tillhörande kopior från verkstadsräkningarna är en riktigt fynd. BMW är främst körglädje bakom ratten. Fokusera främst på ägarhistorik om jag får råda dig och lät färg/ utrustningsval vara sekundärt.

Letar du Manuell eller Automat?

JanneT: Den bilen du länkade till såg mycket fin ut på bild men annonsen är väl inte korrekt? Av vad jag kan se sitter det icke eluppvärmda stolar och det var standardutrustning på samtliga svensksålda bilar eller?

Mvh
Asken
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
har ägt min compact ett år om några dagar och det har varit en trevlig upplevelse kan bara understryka vikten av att kolla upp ägarförhållanden och hur den är skött. ett lågt milantal garanterar inte att bilen är i bra skick. angående färgen så är ju röd svår att hålla fin dessutom tycker jag inte att den passar på compacten inte på e36 alls egentligen och särskilt inte utan att den är nerlackad och har vita blinkers.

passar bättre i svart. men det är ju min åsikt men här är ett par stycken som kan vara intressanta:

lågmilad Länk

välutrustad Länk
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Tack!

Håller med dig om färgerna. Jag vill gärna ha compacten i svart, silver eller lila.

Vad tror ni om denna? :
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Trevlig tråd detta. En av BMWs bästa och bränsleeffektivaste modeller förtjänar lite god uppmärksamhet.

Jag är sedan ett par år innehavare av en röd BMW och en årlig rekonditionering gör att bilen ser som ny ut trots att den är 17 år ung:)

Svart är mycket elegant samt samlar damm så fort man färdas i bilen(bra anledning att tvätta iofs). Stänkskydd är speciellt bra på mörka bilar.
Ett enkelt vis att känna igen en svensksåld bil på bilder är de svarta "plopparna" strax under framljusen. Det är strålkastarspolningens munstycken.

Tbheen: Förstod jag början av din postning rätt i att budgeten är 25.000,00 kr?

På Powerbörsen cirkulerar det vissa välbeskrivna objekt såsom denna.

Länk

Länk!

Bil nummer 1 kan säkerligen ett trevligt fysiskt besök påverka priset?

Bil nummer 2 tycker jag du bör fundera på att kontakta bilhandlaren och be om en provkörning. Vad mina ögon noterar på bilderna är att den saknar täcklock över batteriet. Fälgarna är ifrån BMW serie E46 och därmed inkorrekt ET. Inredningen behöver en helrekonditionering samt att sidotrösklarna behöver lite vax.

Det är efter provkörning av 3-4 bilar i olika skick du äger en egen erfarenhet.

Grannen har en lila-grön Compact till salu. Det är en så kallad individualfärg.
Mvh
Asken
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Helt korrekt. Vill gärna att bilen ska kosta mellan 20-25 000. Den silvriga, länken längst ner, skulle jag kolla på idag men fick förhinder. Problemet som jag ser med den är att den kostar lite mycket och står hos en bilhandlare, således kanske svårare att pruta ner (?!). Tillkommer på den gör också skatt, 1500kr.

Jag har varit och provkört 2st compacter. Dock hade ingen av dem AC och då jag kört dem kom jag på att det är ett måste med AC. Annars var de båda helt okej. Den ena hade gått 17 000 mil och den såldes för högst 19 000kr...

Tusen tack för alla tips och all information!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det här torde vara en av landets finaste compacter till salu. Askenskick. Hasso dags att skaffa vettig andrabil?:)

Länk

Prisjustering hos bilhandlare? Det är ju något man lär sig genom erfarenhet.
Alla som vill kan lära sig grunderna över en natt. Säg till om du önskar de 10 första grundreglerna i hur man får fram det sanna värdet i en bil.

Kör du längre sträckor? Då är en fartcontrol en excellent komplement till A/C:)

Vad är viktigt för dig själv med din kommande compact(A/C, 20-25kkr, Svart, Silver, Lila, ?) samt hur länge tror du att du kommer att äga den? Ju bättre förberedelse och studier desto bättre köp verkar du ju ha förstått.

Har du någon vis äldre manlig släkting(sistagångsväljare) som kan stå och se skröplig ut medans du tittar på den silverfärgade bilen? Rullator är ett bra vapen enligt vimpelhandlarguiden:)

Mvh
Asken
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
HAHAHA

Ja gärna de 10 första grundreglerna!

Det viktigaste med min compact är att den håller så bra som möjligt och att den är inom mitt prisspann. Anledningen till att jag väljer en compact är just att den verkar pålitlig och drar mindre en familjens andra bil, en 850. Plus att 850-bilen inte ska vinterköras därför krävs en annan bil. Jag vill ha en bil som bara går och går och som aldrig krånglar ;)

All annan utrustning föruom ac är bara ett plus. Det vore skoj med farthållare, drag och varför inte lite skinnklädsel. Men för 20-25 000 förstår jag att jag inte kan få den perfekta bilen. Har tänkt bruka den ca 1-3år. Därefter har jag siktet inställt på en 1-serie bmw som vardagsbil.
"fartcontrol"...Är den till för att luftkvaliten skall hållas på en anständig nivå i kupeutrymmet?
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
AHAHAHAHAHHAHAHAHA
Är det inte bara så att du snöat in på compact?
Finns ju ett betydligt större utbud om man väljer E36 sedan eller cupé.
Det är ju så att det ändå är samma typ av maskiner som sitter i bilarna.
Ja, nästan iaf.
Compactens nackdel är att den har rätt mycket delar som inte passar på annan E36 vilket gör dem delarna dyrare samt svårare att få tag på som eftermarknadsprodukt eller på skroten.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Jo jag är rätt insnöad på compacten.

Största andledningen till det är att jag vill ha en så bensinsnål bil som möjligt. Annars kör jag ju en BMW 850 och de är ju rättså törstiga.

De andra bilarna som du nämner torde väl dra lite mer än compacten?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den gyllene regeln först.

När man postar på detta forum får man nästan hur mycket bra svar som helst till från mångtusenhövdad besökarskara med enorm erfarenhet.

GRATIS.

Nu några enkla förberedande råd innan det är shoppingdags.

Erkänner man dessutom att man innehar en prima BMW E31 inom familjen då slipper man ättestupa, fiskleverolja och torra danska pölsebröd. De som kan sin BMW E31 vet att det är ett måste att den rullar minst 100km/ månad året runt för att inte förvandlas till en skrothög som kostar multum att fixa.

E31-ägare är synnerligen svaga för vällagade vegetariska räksmörgåsar. Provat att muta?

En ägare av en prima BMW E31 utpressas givetvis på 50% av köpesumman av den kommande Compacten. Själv får du stå för 70%. Alltså har du vips 31kkr att köpa för om inte den prima E31 ägaren vill åka kommunalt i vinter:) En bil ägd och registrerad på dig nyttjas primärt av ägaren såklart.

Av det du skriver så förvirras jag bara av en ting. Dragkrok? Äger du en släpvagn, mobil sommarstuga eller hästsläp?

Bli PRO-medlem här på siten snarast, du vet vilken Herr H som bör betala 50% av den kostnaden:)

Mvh
Asken
Asken:
Snälla, kan du inte hålla dig till frågan om att köpa E36. Tror inte Tbheen är intresserad av vad du har för dig och betalar för dina E31!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
26
Tbheen
316i Compact -95
Micke:
Om ditt uttalande om Asken:

Det är ju för att jag också har en E31 i familjen!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Micke Olsson: Detta är en fortsättningstråd på en påbörjad diskussion kring 316g Compact, det kanske inte riktigt framgår riktigt. Den försvann utan att jag hann posta i den.

Så det har med E36 att göra på sitt sätt. Sedan råkade E31 dyka upp. Inget nämnt om detta med priser?

Nåväl. Även för icke PROmedlemmar.

Bilinköpens grundbibel finns sedan länge på Autopower. Begagnatguiden och Modellguiden.

#1. Studera och provkör för att skaffa sig egen erfarenhet. Check.
#2. Kommunicera med andra erfarna ägare av likvärdiga bilar. Check.
#3. Kolla försäkring, skatt och övriga återkommande kostnader. Check.
#4. Använd Autopowers "sök inlägg" funktion för att fördjupa sig inom allt relevant som är postat om modellen i fråga. Check?
#5. Starta en ny tråd som denna?:) Check.
#6. Läs dom bloggar som finns på Autopower om bilmodellen. Check?
#7. Undersök om någon vän har telefax. Gör en upplysning via vv.se på bilen som är intressant. Check?
#8. Besök bytbil.com på veckobasis för att uppdatera sig. Check?
#9. Överväg att klara sig utan den tilltänkta bilen. Känslor till bilar gör alltid en affär till ägarens favör. En bil i jämförelse med en ny funkar alltid. Check.
#10. Köp en svensk instruktionsbok till bilen och läs på allt om den. Check?

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.