AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
999

magnetventiler till vanos

jo
7
jonas-m3
bmw m3 94
har lite bludder som många andra här med m3 har nu bytt oringar, kollat mangnetventilerna med ett 9v batteri och dom slår till då, är dom ok då??? någon annan som har några bra förslag som jag ska testa innan jag sätter dit dom igen?...

jo
7
jonas-m3
bmw m3 94
en fråga till det funkar ju med ett 9v batteri. men sen när jag sätter tillbaks dom, kan man slå på tändningen och se om dom slår till då, så man ser att dom funkar även när dom är inkopplade till bilen???

jo
7
jonas-m3
bmw m3 94
ingen som vet,kan även tilläga att den ena mangnetventilen knäpper till mycket högre än den andra. men båda slår ju till.

jo
7
jonas-m3
bmw m3 94
vart tog allt kunnigt bmw folk vägen?
mätte upp mangnetventilerna dom var båda på 4,0-4,1ohm
nån som kn tänka sig veta vad det kan vara?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
du verkar vara en som gillar att skruva. Jag gillar att skriva och samla information som jag delar med mig utav. Hoppas att något kan vara användbart.

Du kan lungt skruva ihop motorn skulle jag säga. Däremot vet jag ju inte om du lämnat in den för att låta ett proffs justera ventiler mm som är viktigt.

Det stora problemet med Vanosenheterna är att det finns en relativt enkel helhetssyn som få tagit sig tiden att undersöka delarna utav och hur de kan påverka varandra.

Det här är den samlade teori jag har ang rassel i motorer rent allmänt.

Har bilen gått kring 200.000km eller är mer än 10 år gammal bör man alltid kontrollera oljekedjans spänning och då BMWs m-modeller i vissa fall har en oljetrycksstyrd kamkedjespännare så bör denna bytas samtidigt.

På de senare M-motorerna och även vanliga BMWmodeller är hydraliska ventillyftare en perfekt plats för koks att samlas och på så sätt försämra även förbränning mm genom att inte motorn går perfekt.

Mmotorerna får ofta gå hårt och inte sällan byter de ägare ofta. Ser man daglig trafik så upptäcker man hur M3 används och skillnaden hur konstruktörerna menade den skulle nyttjas.

För att en M-motor skall må riktigt bra bör den få gå på tomgång 10 sekunder före man kör iväg samt 10 sekunder innan man slår av den. Detta så att partiklar 5-20 My stora( de som inte oljefiltret inte kan fånga upp) förhindras att koksa fast i de smalaste oljekanalerna och att en oljefilm hinner byggas upp av oljepumpen innan motorn belastas.

Likaså tar det enligt egen erfarenhet cirka 10 minuter innan en M-motor är helt genomvarm nog att börja gasa över 3000 varv/ minut. Metall har en förmåga att utvidga och dra ihop sig vid olika temperaturer.

Med Omega 907 som är en olja som avmagnetiserar ytor inne i motorn( då microkoks och små partiklar samlats och byggt upp stopp i flöden). Slår man i det så påbörjas en invändig rengörningsprocess. Rätt olja gör att den fortsätter och med tiden så minskar tickandet rejält. Det finns flera bevis till detta och alltid är det väl någon som vill prova själv.

Min teori är att Vanosrassel minskar rejält med detta i helhet till att det står varje Mbils ägare fritt att prova. Jag har ägt en M5 3.8t 1995 och där fungerade det fastän med ett annat medel som inte finns på marknaden nu.

Detta kan minimera det. Olja(filtret räcker vid varje ordinarie service) bör ju bytas inom halva serviceintervallen och det är billigare än metall.

Elmotorvärmare skonar ytterligare motorn från inre slitage.

Lycka till och hoppas detta kan vara av någon nytta.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.