|
|
|
|---|---|
|
Jaha då var det dags för inspII och jag funderar på vilka stift jag ska köpa. Bilen är en 330Xi -03 och jag vet att det sitter Ngk BKR6EQUP men jag har sett bromspapper på en motorcykel som hittade massor av effekt när Halostift monterades. Finns det någon annan som har erfarenheter i ämnet? | |
|
Alternativa stift är: Bosch: FGR7DQP |
|
|
Javisst men men det finns andra märken som halo, biltema, beru och brisk. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Andra stift ?Gör det ? :) nja NGK ska det vara, är rätt övertygad om att skillnaden mellan de NGK fyrelektrods platinasiften som sitter i och Halostiften är ganska försumlig. Däremot ger nog Halostiften i jämnförelse med standardstift en förbättring, men om det motsvarar priset kan jag inte svara på. BMW har säkert en mycket bra anledning till att använda NGK istället för Bosch tex (som förövrigt aldrig skulle få monteras i någon av mina bilar sedan 30 år tillbaka) Har du någon bekant i USA så kostar NGK stiften ca 8 dollar styck istället för 150 kr st här i Sverige så det är stor idé att spara en rejäl peng där. Finns även på börsen. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja då får det väl bli BKR6EQUP tror att jag hittade ännu billigare i staterna men har inte kollat fraktpriset. Föresten så kostade halo runt 57 sek i staterna får sätta dom i vol**n. |
|
|
Erfarenhet Halo. Ja polaren satte dom i en 323 E30 -86, bilen startade inte efter det när det var kallt, typ lägre än +5, annars gick den som vanligt. Och som sagt, äventyra inte din motors driftsäkerhet genom att sätta nått annat än NGK stift i den. Jag jobbade på bilverkstad när Mekonomen bytte NGK mot Beru som standardstift i sitt sortiment. Hua vad många konstiga tändstiftsrelaterade fel som hux flux uppstod. Bara på våran lilla verkstad fick vi in 2 bilar där delar av stiftet ramlat ner i motorn och förstört den, för att inte prata om hur många SAABar som kom in med tarsig tändkasset, har t.o.m för mig att SAAB inte tog dom på garanti om det satt Beru stift i. |
|
|
He he.. beru har jag inte så bra erfarenheter av jag heller. Biltema har jag ännu sämre av, satte dom i en Svensktillverkad bil en gång men tyckte inte att den gick riktigt så som jag ville så nästa lön så köpte jag originalstift (som jag tror var Champion) och då sänktes bränsleförbrukningen med en liter på tio mil. Så nog är det ett noga avvägande innan det åker i något annat. Föresten sålde inte biltema beru ett tag? eller var det euqeym eller vad dom nu hette? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.