|
|
|
|---|---|
|
Jag har hört följande: att man trycker in gasen max direkt att man trycker in gasen halvt att man brommsar så att man startar från ca 3000rpm mm mm men vad har ni för erfanrenhet?? samt gör bilen 0-100 sanbbare om man växlar själv (steptronic) eller ska man låta bilen sköta allt | |
|
Vrid om startnyckeln så motorn starar. Lägg i drive läget, lossa handbromsen och kör lugnt iväg. Har du lite bråttom tryck hårdare på gasen, lätta handbromsen snabbare. Råd från en som kört det mesta. Lite ironi,,,, ursäkta NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Nu ska jag vara snäll och medela att jag vill ha svar på min fråga inte nåt "rolig svar" från nån lustigkurre som tror sig vara en komiker! Jag har kört de flesta bilarna som finns på marknaden då jag jobbar med bilar, men stälde frågan i syfte att veta hur folk kör om de vill ta rödljusrace med en AUT. |
|
| Om du har kört dom flesta bilarna som finns på marknaden borde din erfarenhet berätta för dig hur du startar snabbast. | |
|
Tja...har du sportläge att välja så väljer du den+kopplar bort antispinnfunktionen,sedan så är det plattan i mattan som gäller ;) Vet ju inte om det är det absolut snabbaste sättet,kanske finns någon/några tiondel/ar att vinna på att bromsa fast den och starta på det varv där du har mest tryck i motorn..antagligen så är det på det viset. Men det sliter en del..aldrig någonting som jag provat iaf...för gammal för det+lite rädd om grejorna+att man inte har en vagn som direkt motiverar ett sådant försök,ger liksom ingenting tillbaka annat än slitage på den stackars tvåtonnaren+att man får skämmas en smula :) Mvh Janne. |
|
|
tsaros: Jag har kört de flesta bilarna som finns på marknaden då jag jobbar med bilar, men stälde frågan i syfte att veta hur folk kör om de vill ta rödljusrace med en AUT !!!!!!!!!!!!!!!!! Janne T:Föredrar själv att köra på samma sätt =)) Jag vet att det finns en sökfunktion !! |
|
| Ja du har hunnit med mycket bilkörning i ditt långa liv! | |
|
3MW: Jepp, finns en utmärkt sökfunktion som ger intressanta svar. T.ex: Länk FP |
|
|
Lägg i driven någon sekund innan du skall iväg, så att lådan bygger upp oljetryck och börjar "dra". Sen som Janne T skrev, s läget+ gasen i botten, resten sköter väl automaten. Tror int på att bromsa bilen till 3000rpm, detta sliter väl en del på lådan. Fast min 520iat -95:a är rätt seg även med sportläget i, så jag är mera en cruiser vid rödljus och vid start. Mangnus |
|
|
det fanns en tråd (som jag inte hittar nu) där nån hade varvat upp motorn duktigt och dragit i driven. Det "small till", så det är iaf inte rätt metod. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Om bilen i fråga har turbomotor kan det nog löna sig att att varva upp motorn och hålla bilen still med bromsen, för att bygga upp turbotryck före startögonblicket. | |
|
Det går inte snabbare att använda manuella växlingen i Steptronic. |
|
|
Jag har ingen aning om hur nyare automater fungerar med "brute force" men jag jazzade lite oldschool Camaro i helgen och då brände jag fast den på ettan och växlade upp manuellt en i taget på rödmarkeringen sen om det gick fort vet jag inte men det var roligt. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
för jag har sett ett par saab 95 aero AUT som de skriver att de gör 0-100 på 6,9 sek men om man kollar i boken eller frågar saab så gör de det på 8,2sek! Jag vet att det finns en sökfunktion !! |
|
|
Lägg växelväljaren i N gasa till varvstoppet och för spaken till läge D:) Hehe Ne jag brukar bromsa upp den och gasa, släpper sen bromsen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.