|
|
|
|---|---|
|
Hej var ute och körde med bilen då den plötsligt dog, bilen var sedan inne på verkstad för diagnos som visade att bränslepumpen var kass, problemet återgärdades ny bränslepump monterades. Efter detta körde ja bilen i 2 dagar utan några som helst problem, men nu vägrar bilen starta??? Någon som har erfarenhet av detta??? Behöver hjälp. MVH | |
|
Felaktig montering av pumpen, någon typ av glappkontakt. Bränsleledning som inte satts fast ordentligt vid pumpbytet. Prova först att dra ur BÄGGE luftmassemätarkontakterna och se om den startar. |
|
| Ok tackar för svar, men bilen funkade 2 dagar utan problem efter pump bytet ?? | |
|
Hur gick det till första gången bilen "dog", körde du eller stod du på tomgång/startade? Det lutar åt något fel med pumpen och dess montering tror jag. Jag vill bara kunna utesluta LMM:n, därför bad jag dig prova att dra ur LMM-kontakterna. |
|
|
Första gången bilen dog körde jag i ca 80km/h, vägrade starta när jag försökte , men efter att pumpen bytts startade den direkt och jag körde med bilen i 2 dagar, efter det skulle jag starta den i garaget men den vägrade att starta// hör inget ljud från pumpen när jag drar på tändningen kan det vara så att pumpen gått igen? Mvh |
|
| Jag skulle tro att anslutningarna på pumpen glappar alternativt relä/säkring kanske? | |
| Ska titta närmare på det imorn tack så mycket för alla svar o hjälp. | |
|
Pumpen sitter under passagerarsidans baksäte, under luckan som du skruvar loss. Vore jag dig skulle jag ringa verkstaden som bytte pump samt ta bilder om du hittar fel, bör ju vara verkstaden som står för ev. kostnader vid felaktig montering. (tex bärgning tillbaka till verkstaden) |
|
| Verkar som att pumpen har gett sig igen, har gått igenom alla säkringar och reläer mätte även med multimeter så att det finns spänning fram till pumpen, tog även ut pumpen ur tanken och gick igenom alla anslutningar. | |
|
Köpte du en ny pump så har du garanti på den, skall inte gå sönder efter 2 dagar. Använd den här sökfunktionen: Länk Skriv "bränslepump" och sök i M3,M5,Z3;Z8 delen. Du får upp mängder med svar där som jag inte orkar gå igenom. Jag vill minnas att någon här på AP hade glapp någonstans som var svårt att hitta men lätt att fixa när man väl hittat glappet. Kan vara något sådant fel. Lycka till! |
|
|
.....jag är trött nu, jag ser att du ju tagit ut pumpen. Sorry! Det var iaf en lödning på pump/anslutning som var orsak har jag för mig. |
|
|
Kan det vara mitt pumpproblem på 540'n som du menade Lelle? Jag hade död-pump problem på den och köpte en ny bränslepump som fungerade typ 2 dagar oxå om jag minns rätt. Jag hade glapp i bränslepumps kontakten på undersidan av "tanklocket". Där kabeln från pumpen fästs i kontakten(som sitter på locket under baksätet) inne i tanken hade en lödning lossnat. Jag lyfte på locket under baksätet och löde fast och lödde om alla anslutningar på kontaktens undersida så fungerade pumpen igen. Hmm, blev det här begripligt??? fråga om du undrar nått ;) |
|
|
En flaska STP ST-1 hjälpte mig när jag hade problem med krutis förr i tiden. Mvh Asken |
|
|
Asken: Andra inlägget idag från dig som är obegripligt.... Har du datorn med dig ut på krogen eller vad? :) |
|
|
För att förtydliga det hela. Krutis, en gammal BMW. Den krånglade. Bränslepumpen byttes. Krånglet fortsatte. STP tillverkar en produkt som heter ST-1. Det är som dialys för bränslesystemet och hela förbränningssystemet. Det blir som nytt. Varje gång jag skaffar en ny bil slår jag numer i ST-1 i förebyggande syfte. Det är den bästa formen av underhåll och blir alltid billigast i längden. IR-1. Har bilen blivit körd slut på bränsle? Det kan göra att en massa små microskräp som flyter runt i tanken sätter igen bränslefiltret. Inte fel att byta bränslefilter heller, inte alla M-ägare lämnar in bilen kontinuerligt även om du verkar noga. Bmw-lelle: Jag nyttjar nuförtiden datorn som en fast arbetsstation. På krogen dinerar jag och alkohol det häller jag i maten, inte i min prima kropp:) Mvh Asken |
|
|
hej äntligen så är problemet löst, hämtade ut en ny pump på garantin och monterade den, bilen startade direkt. Så det var pumpen som var problemet. tack för all snabba svar. |
|
|
Vad kostar det att byta bränslepump på en verkstad? Samt hur mkt kostar en bränslepump? Min bil: Länk |
|
|
Jag bytte pump själv tog ca 15 minuter verkstad tar ca 6000-7000 ink pump. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.