AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.206

Hur säljer jag min bil privat på bästa sätt?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Hej!

Tänker nu satsa på att köpa min första BMW (har suktat länge nog). Vet att det är köparens marknad idag och vill för säkerhets skull sälja min Volvo s40 först. Har aldrig sålt en bil privat förut vilket gör att jag skulle vilja ha lite tips inför försäljningen.

1. Antar att Blocket är det idag överlägset bästa stället att synas, men finns det fler ställen som är värda att lägga upp annonsen på?
2. Hur utförlig/detaljerad bör annonsen vara?
3. Något speciellt man bör tänka på när en spekulant kommer och tittar/provkör.
4. Hur sker vanligtvis själva köpet när det gäller transaktioner av pengar? Behöver man förbereda några papper?

Tacksam för svar på dessa okunniga frågor!

Joofa
1. finns du på blocket, så täcker du marknaden.
2. så utförlig som möjligt, ta upp all eventuell extrautrustning, bilens historia osv. bra bilder är jätteviktigt, både exteriört och interiört.
3. lämna aldrig ifrån dig bilen för provkörning, utan du åker så klart med.
4. postväxel, överföring tillsammans på bankkontor, eller överföring på internet är de vanliga metoderna. det bästa är om du förbereder ett köp-/säljkontrakt om du vet att det kommer bli affär. finns att fylla i ett standardformulär på konsumentverkets hemsida. www.konsumentverket.se
nuförtiden får man inte automatiskt del 2 av reg-beviset. om du inte har det, så beställ det i god tid från bilregistret. detta behövs för att skriva över bilen på den nya ägaren.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Herregud.. Kollade på pdf filen från konsumentverket och den behöver ju typ en advokat som närvarar för att fylla i =) Nä men skämt och sido, var den inte lite väl avancerad för en vanlig lekman?

Jag har sålt fem bilar tror jag och köpt lika många men det har alltid varit med ett vanligt A4 med något i följande stil:

Härmed säljes [BILENS MÄRKE OCH TYP] i befintligt skick för [PRIS].
Regnummer:
Mätarställning:

Ort & Datum:

Säljarens Namn, Adress, Personnummer, Telefon.
Köparens Namn, Adress, Personnummer, Telefon.

Säljarens underskrift:
Köparens underskrift:

Behöver det vara krångligare än så? Jag har inte haft några problem iaf... Kanske att chassienummer är en bra ide dock?
@Voidman: jo, visst är den lite överdriven.
jag tycker att det känns bra att använda den, för då vet jag att jag inte missar något viktigt.
sedan kan man ju skita i irrelevanta uppgifter.
det viktigaste är att man är överens om vilka saker som ska med.
sedan ger det ett seriöst intryck, dels hos köparen, men det ser även bra ut att ha sådana köpesdokument på bilen när det är dags för nästa ägare att sälja vidare.

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Kan väl tillägga:

1. Blocket räcker gott och väl. Där kollar alla.
2. När du själv har letat efter en BMW så borde du veta vad det är man vill veta. Men som sagt, många bilder är trevligt. Var även ärlig i annonsen. Finns ju exempel på folk som skriver att bilen är 99% rostfri och super fin.. men så när man kommer och tittar så ser det ut som "#¤! och då får du aldrig sålt bilen för köparen hade inte förväntat sig detta.
3. Han/Hon kommer förmodligen börja med ett skambud. Bestäm dig i förväg för ett absolut minsta pris som du kan pruta ner till. Går köparen inte med på det så blire ingen affär. Det finns alltid fler köpare! Ha även alltid alla papper klara och framme. Besikningspapper, reparationskvitton, serviceboken m.m. Detta vill man ju alltid titta på som köpare.
4. Har provat postväxel och det funkade utan problem, även internetöverföring är ju trevligt då ser man ju att det är överfört direkt.

Lycka till. (Vad blir det för BMW sen förresten?)
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
@Bapelsin: Nä det är sant. Man behöver ju inte fylla i allt. Får väl testa den nästa gång =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Vad trevligt med en blivande intelligent förare som inser att kvaliteten upplevs bakom ratten, inte med felhjulsdrift för ofta:)

Får jag ställa några frågor för att förstå helheten lite bättre.

1. Är din nuvarande bil välskött( inga anmärkningar vid en yttre optisk besiktning), servad enligt serviceboken på märkesverkstad el motsvarande samt skattad och besiktigad utan anmärkning? Om ja då har du en bra bil som inte bör vara svår att sälja. Är den dessutom nyrekonditionerad in och utvändigt är chansen att du får ända upp till 10.000,00kr mer för bilen enligt vad jag kan förstå på både egna erfarenheter och bilhandlare.

2. För att slippa alla amatörer som ringer, pladdrar en massa trams och tar din dyrbara tid avråder jag personligen ifrån det du nämner som teoretiskt överlägset. Kvalitet och effektivitet är #1 i min värld.

Får jag ge några små exempel på dina tankegångar, avgör själv vad som är i din smak.

1. Länk
2. Länk
3. Möts på en publik plats i närheten av din bostad. Var lika många som den eller de som tittar på bilen. Följ med under provkörningen och låt en bra bil tala för sig själv. Bra bilköpare undersöker bilen då de kör, inte pladdrar:)
4. Pengarna på ditt konto, bilen levereras och ägarpappren skrivs under av båda ägarna och postas av dig när den nye bilägaren ser på.

Överväg om du vill sköta allt själv eller lämna arbetet till en fackman.

I alternativ 2 rekommenderar jag: Länk Han har varit försäljningschef på BMW en gång i världen och är välmeriterad. Proffs inom begagnatbilhandel och där behöver du bara lämna nyckeln.

Lycka till och ha inte bråttom, då får du bäst betalt.

Mvh
Asken
KO Länk Länk

Kan vara bra att ha lite koll även som säljare.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jo
1.160
Joofa
Tack för tipsen! Nu är Volvon såld och det gick faktiskt ganska smidigt.

Skall nu börja leta efter en lämplig E91. Har blivit erbjuden en 325 touring -07 som gått 8500 mil. Utrustningsmässigt har den dynamicpaket men inte så mycket mer. Säljaren kan tänka sig att släppa den för ca 210.000.

- Vad tycker ni om det priset?
- Vad är er bedömning av en bil som gått så pass mycket på bara ett år? Något jag behöver se upp med? Exempelvis är ju den fria servicen borta eftersom den gått mer än 8000 mil.

Frågor angående din försäljning:

1. Hur gick du tillväga, blev det annonsering endast på blocket?

2. Fick du vad du tänkt dig för bilen eller satte du ett lågt pris från början för att bli av med den fortast möjllgt?
Jo
1.160
Joofa
1. Annonsering bara på blocket. Jag tog bra bilder samt samt skrev en "ärlig" annons där jag beskrev bilens få skavanker. Det gjorde att ingen som kom och tittade blev besviken eller kunde börja klaga.

2. Jag behövde inte gå ner i pris. Jag satte mitt pris utifrån bilpriser.se. Bilen var en 06:a flexifuel med lite mer än 2000 mil på mätaren. De första dagarna var det ett par personer och tittade på bilen och ville pruta. Sen ringde en kille från Dalarna och sa att om det inte var några "konstigheter" med bilen skulle han komma och hämta den till utsatt pris, vilket han sen alltså gjorde utan att ens fråga om jag kunde gå ner i pris.

Låter ju bra, har själv en V50 som jag funderar på att sälja (2,4 6800 mil) men jag misstänker att motorn i din bil gjorde sitt till när det gäller tiden det tog att få den sålt.

Får väl se om jag ger mig på ett försök eller om jag väljer att hålla bilen ett tag till.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Angående Askens tips om att man ska träffas på allmän plats och vara lika många som dem som kommer och tittar på bilen.

Jag skulle sälja en bil till en tjej från Rumänien. Vi stämde träff på en bensinmack och hon hade med sig fyra rumänska killar. Hon skulle inte provköra bilen utan jag hamnade i bilen med de fyra killarna. Hur slutar det här tänkte jag och såg famför mig hur jag låg i ett dike längs en skogsväg. Killarna var dock schyssta och sa till tjejen att bilen var ok och sedan ville de att hon skulle göra upp priset med mig. Allt gick perfekt och jag fick ett bra pris.
svettigt läge, men det gick ju bra så... :D
Eftersom jag skrev tidigare i tråden så kan jag väl informera om att även jag tog tag i saken förra helgen och la upp en annons på blocket. Jag kollade inte på bilpriser förrän efter den blivit såld, utan kollade runt lite på blocket och la priset på en nivå jag tyckte var rimlig jämfört med andra objekt. Lyckligtvis hittade jag en köpare redan samma dag som annonsen lades in men telefonen ringde även de efterföljande dagarna så min oro för att det skulle ta ett tag att få sålt bilen var obefogad. Å andra sidan så är väl en volvo kombi kanske inte den kallaste bilen på begmarknaden i det här landet.

Behövde inte pruta och fick 10.000 mer än högsta angivna privatpris på bilpriser.se och endast 3000 mindre än angivet pris hos handlare vilket vad jag har kunnat utläsa av annonserna verkar stämma rätt så bra överens med verkligheten. Klart nöjd med andra ord, och små extra tillval som takvinge, 17-tummare etc hjälpte definitivt, speciellt när det gäller den aktuella modellen där 9 av 10 bilar är utrustade med business-paket och sen inget mer.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Om en säljare får pengar överförda på kontot innan köp, finns det någon risk att de "försvinner" efteråt? Dvs att man kan föra över pengar med en 3 dagarsbackning eller liknande.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej inte om det är en vanlig banköverföring.

Check ska man aldrig acceptera däremot eftersom de kan dras tillbaka i efterhand.

-------
//Lövet
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Man kan visst stoppa en överföring från internetbank, om den inte gått igenom systemet. Är det som i mitt fall Nordea så går överföringen direkt och kan inte stoppas om mottagarkontot är ett Nordeakonto det med, men är överföringen till nån annan bank kan man stoppa den innan pengarna dras från kontot och det tar ca ett dygn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men inte från det att pengarna faktiskt finns på kontot.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.