AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
754

Vad är det för fel på min klimatanläggning? (BMW 525iA -01)

Me
15
Metallo
525iA-01
Som rubriken säger så har jag ett konstigt klimatanläggningsfel på min nyköpta BMW 525iA -01 (svensksåld), det är den digitala varianten med inviduell temperaturstyrning på förar och passagersidan.

Problemet,
Det går att få betydligt kallare på förarsidan än på passagerarsidan, temperaturstyrningen verkar fungera då det kommer varmare luft när jag ökar och kallare luft när jag sänker. Om jag stänger utblåsen på förarsidan så blir det betydligt kallare på passagerarsidan. Om jag sätter på MAX kylning så skiljer det uppskattningsvis minst 10C i utblåsluften mellan förar och passagersidan. Kylan kommer också betydligt långsammare på passagerarsidan (ner till en viss temp sen orkar den inte kyla mer).

Luftflödet är samma på båda sidor och fläktarna verkar fungera som de ska.

Jag har haft den på verkstad (som garantiärende) och utblåsluften är uppmätt till 5 grader (troligtvis var verkstaden snabb och mätte bara på förarsidan!) och systemet har rätt tryck enligt verkstad, det var ingen BMW-verkstad kanske ska tilläggas.

Vad kan det vara för fel? Vad jag har läst på forumet så funderar jag på om värmeventilerna kan orsaka detta?

Mvh
Daniel
Me
15
Metallo
525iA-01
Tänkte bara meddela att problemet är löst, det visade sig att verkstaden som provtryckte systemet måste ha missat något. BMW-verkstaden sa att det knappt var någon gas kvar alls och efter tömning, läcksökning och fyllning så fungerar kylan på båda sidor igen. Verkstäder...

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.