AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.600

Ny BMW 520i bokad

Sida 1 av 2
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Då var det bokat en ny 520i Touring 2009. M-paket, komfortpaket, advantagepaket. färg: carbonsvart, cremebeige skinn, svarta interiörlister, belysningspaket

Nu blev det en liten 4 cylindrig motor som jag aldrig trodde jag skulle köpa, men efter provkörning blev jag mycket positiv. jämförde med 523i och visst är 6an aldrig fel men denna 4a gick helt ok.

Några synpunkter!!
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Carbonsvart är snyggt när bilen är ren och det är den ca 400 meter ;)
Vad jag vill säga är att du bör gilla att tvätta din bil.

Kolla vad det kostar att uppgradera till komfortstolarna, vill minnas att det inte är så blodigt när du har m-sport pkt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Den kommer att vara snål iaf...den motorn går "hur snålt som helst",men nog skulle jag köpt en med sexa när man ändå ska ut med flera hundra tusen spänn ;)
Jaja...roligt med ny BMW helt säkert...i den sitsen kommer nog inte jag att vara i på den här sidan ungarnas flytt hemifrån kan jag säga ;))

Farsgubben köpte en ny 523i facelift förra året...han är nöjd..det enda han gjort hitintills är två uppgraderingar av motorstyrningen(BMW kontaktade honom för detta gratis jobb)..
Visserligen har den inte gått långt...kanske rullat 850-900mil idag totalt :)
Förbrukningen på denna 523:a var en smula hög i början,men den har krupit nedåt i takt med att milen rullat på(och troligen pga motorstyrningsuppdateringarna också).

Vid senaste tankningen(från full till full s.a.s.) hade den dragit 0.699l/mil,men han kör extremt ekonomiskt och är född i den andan...han kör som han alltid gjort och det innebär då i hans fall att bilen knappt drar någon sås :)

Mvh Janne.
Gick häromdan förbi en parkerad E61:a. Carbonsvart. Så jädra snygg färg.
Vilka skiftningar i lacken. Det måste vara ett nöja att hålla lacken nytvättad.

NN/
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Tack för Era svar

Är det någon som har erfarenhet av den nya 520 motorn. Själv fick jag en mycket positiv syn vid provköring. Skall jag ha mer prestanda känns det som att 525 är den rätta motorn. priset blir då betydligt högre. valde m-paket istället. Det känns som att mindre motorer är ganska rätt i tiden med dagens bensinpris.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...tycker faktiskt E60 ändå är ganska snygg nu när det har gått x-antal år sedan den kom + att faceliften faktiskt lyft kärran en hel del.. främst kvalitetsmässigt men också utseendemässigt med främst(tillvalet) bi-xenon+lite klarglas o dioder ;)

Tror du blir nöjd med den om du inte förväntar dig "racerprestanda".
Snyggare(jaja,E60 rosade ju inte marknaden när den kom) med M-pkt anser jag(och många med mig).
Carbonsvart är en läcker färg det med :)
Har desvärre ingen erfarenhet av motorn annat än att jag läst om den i diverse tester osv..snål iaf enligt dessa tester.

Mvh Janne.

Borde inte merkostnaden för ex. 525 fås igen när bilen ska säljas? En exempelvis 520 E39 är ju mycket svårare att sälja än exempelvis 525.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Kan lugna dig med att den motorn går bara bättre o bättre med tiden. Brukar säga att en BMW med en fyra inte är en äkta BMW eller kanske borde kallas för "BMW light", och så är det kanske, men.... jag har nu kört ca 700 mil med min bil och nu börjar den lossna efter att ha varit mer än olovlig trög och rå i början. Snål är den också, inga problem att lufsa (i laglig fart) på motorväg under 0,6 milen. Det är också en sorts körglädje, att komma långt på varje droppe investerad bensin.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Visst är en 525 ett roligare val men jag tror inte det kommer bli som med E39 att det är svårare att sälja 520 då tiden nu har ändrats så att bilar som drar lite bensin kommer bli mer och mer intressanta Problemet med e39 520 var att den inte var direkt snålare än de större motorena. Enligt BMW säljer de lättare en 520 än en 523 av 2008 års modell. Prislapen upp till 525 är ganska stor och för mig är utrustningen viktigare även bensinförbrukningen. Dena 4 cylindriga motor med 170hk är faktiskts snabbare än den gamla 6 cylindriga 520 motorn och framförallt mycket bensinsnålare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har läst mycket positivt om denna motor i tysk motorpress. Grattis till valet. Jag hade rekommenderat dig bränsledriven kupe samt motorvärmare. Det är rena rama julklappen att slippa skrapa rutor samt det sänker förbrukningen ordentligt.
Mvh
Asken
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kan rekommendera HiFi Högtalarpaket eftersom standardsystemet är väldigt tunnt i en kombi.

----
BMW CS #6212
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Kan hålla med Narvselius om HiFi paketet.
Standardstereon är helt enkelt under all kritik och helt hopplös att uppgradera i efterhand.
Med HiFi paketet däremot så är det riktigt enkelt att uppgradera med eftermarknadsprylar om man vill det.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Tack för Era svar.

Skall kolla om det finns möjlighet att ändra till Hifi paketet. Då jag visste att orginalpaktet är uselt, dock trodde jag även Hifi paketet inte var något att ha och valde därför ingen uppgradering alls. Min erfarenhet av e39 med uppgraderade ljudpaket med sub i bagag etc har varit usla.

Varför går det inte att uppgradera standardstereon med eftermarkandsprylar?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Logic7 är riktigt bra. Satsa på det om det finns fortfarande.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Ja det undrar jag med. Jag har pratat med BMW, BRL (bilradiofirma) och ingen, ingen, ens BMW själva kan eller vill svara på om stereon går att uppgradera. Jag har själv "professional", eg samma som standardstereon fast med bättre radiotuner. Märkningen professional är i sammanhanget ngt skrattretande eftersom det inte finns något professionellt med ljudet som är ganska skraltigt, tunt och obalanserat. Ingen verkar heller veta ngt om dess specifikationer eller högtalarmått. Märkligt. Nåja, bra är den inte i alla fall. En lösning kan vara enligt BRL att montera en platt subwoofer som placeras under ena framsätet. Signalen till suben tappas från högnivåkablarna som leder till bakhögtalarna. Kan kanske ge lite bättre stuns för en i sammanhanget billig penning.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
BRL har ingen koll.. det finns uttag för 8" sub under resp stol redan.
hifipkt och hifi prof (logic7) använder 8" bas, std pkt har 6,5" monterade med distanser som kan tas bort.
däremot blir det lite pill att få ut lågnivå ur huvudenheten.
sök på bilstereodelen, där finns info.

lyssna på en bil med hifi och logic7 och avgör om du tycker det är värt skillnaden.
när du lyssnar på logic7 så labba lite med EQn tills du tycker det låter ok, går att sabba det mesta med puckojusterad EQ.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ang motorn hade jag def funderat över att lägga på för 523 nu när de nya 6orna är så snåla. det blir en mycket trevlig bil med 6a.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
HFR ?

Var menar du att man skall söka????

Denna tråd har spårat ur och borde finnas under en annan rubrik men nu är det som det är.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Talade med BMW och kan i detta läge inte ändra någonting, bilen är låst. Ang 523 motorn som jag jämförde med vid beställning är skillnaden i prestanda mycket liten dock är det en 6a, men alternativet för mig hade isådana fall varit 525 men tyckte prisskillnaden blev för stor.

th
105
thepe
520iM -10
Är bilen låst på 12 dgr låter som order stocken hos BMW AG är tunn. Vad är din väntetid?

Thepe
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hej

preliminär leveranstid första vecka oktober. Order lades 10:e Augusti. gjorde lite ändringar i paketen den 19:e.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.