|
|
|
|---|---|
|
hej jag ska köpa en 740ia och undrar om det är bättre att köpa den tidiga eller sena modellen har nämligen hittat 3 bilar att välja mella som e tidiga modeller 94 och den ena har bara gått 14300 mil är de lugnt att köpa den tidiga för som senare modellerna jag hittat i min prisklass har gått mer men dom flesta verkar vara välbehandlade | |
| Jag skulle definitivt satsa på en som är väl dokumenterad och fräsh.Som min t.e.x har en hel pärm av den tjockare varianten med allla data.Känns tryggast så. | |
| okey så de spelar altså inte så stor roll så länge det finns mycke bevis på att den är väl servad och att den är i fint skick | |
| Jag tycker det är det avgörande,visst efter -96 om jag har förstått det rätt så är plastkule problememet löst och så får du steptroniclåda vilken jag nästan alldrig använder(alltså i sportläge) | |
|
a för det är plastkule problemet jag är rädd för men dock vet jag att de inte kommer för en efter runt 20 000mil om bilen är väl servad om något |
|
| Villket prisläge hade du tänkt dig?Kanske jag har något tipps | |
| 70 000 men då ska den va full utrustad med vita blinkers runt om och fina fälgar men tv+ navi e inte nått måste | |
|
Se till att köpa en byggd 10/94 eller senare (äldre lådor KAN vara monterade även efter det datumet, men mindre troligt att råka på en), från då uppgraderade lådan, i övrigt byt olja i lådan var 15000mil och var försiktig vid backning (backventilhuset är underdimensionerat) Plastkulorna PRATATS det INGET om i Tyskland (läser på e34.de) utan det som står där är att 540iA (samma låda i 740iA) byggda till och med 10/94 KOMMER att rasa, så räkna med byte, jag är inte tillräckligt insatt för att veta exakt varför det är så, men det är mycket mycket ovanligt med ras på bilar byggda efter 10/94, jag har läst om 1 bil (540iAT-96 med drygt 30000mil). Jag är oerhört glad att min 540iAM-95 är byggd i november 1994 och att oljan byttes på det dyra sättet (sögs ut = allt kom ut) strax efter 15000mil, i dag har den 19600mil bakom sig, bytte bakre fästena till lådan i går = växlar perfekt! :) dom var helt av båda två.. Mvh Stephan |
|
| 70kkr kan du få en jäkligt fin fin bil för idag ha is i magen och titta runt | |
| okey låter bra | |
|
Köp en -96 och framåt så du får startspärr, steptronic och M62. Skiljer inte mkt i pengar heller. |
|
| men den nya steptronic lådan har väll inte plastkule problemet alls väll de har dom väl åtgärdat | |
Scheckheft |
Hej Augusti 95 introducerades M62 motorn och 5HP24- lådan. 3/96 utgick M60 motorn ur sortimentet, september samma år utgick 5HP30-lådan. Steptronicfunktionen för 5HP30 kom i början av 96. M62/M60 byggdes parallellt under några månader. Det innebär att det inte är säkert att du har M62 i en 96:a, ej heller steptronicfunktionen. Gäller alltså 740 i Europa. Startspärren har inget med årsmodell att göra. Enligt molle325 så är plastkuleproblemet hos 5HP30-lådan from 5/95 lika sällsynt som hos andra ZF-lådor. En felaktig tryckregleringsventil byttes då. Vad det gäller din fråga så tycker jag att bilens skick & dokumentation får avgöra och inte i första hand årsmodell. Mvh Scheckheft |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Kolla mina bilder på min 740iL. Kan det vara nåt att ha för 75tusen så ska jag fundera på det. Hoppas inte inlägget ses som nån slags annons, jag går inte direkt i säljtankar men en 850CSi som finns på blocket gör mig sugen =) |
|
så köper jag en efter 95 så e plast kule problemet inte särskilt stor men om jag kan undvika 94 och 95 ska jag göra det eller oavsätt om dom är fina?? |
|
|
Hittar du ett fint äldre ex. är inte plastkuleproblemet värre än att det går att åtgärda för en rimlig kostnad innan problem uppstår. Bytte på min E32'a 92'a kulor, tryckventil i samband med oljebyte på lådan. Finns ett bra Gör-det-själv här på autopower. Kladdigt är det men inte svårt. Skulle tippa på c:a 4000:- om du lämnar in den till en bra lådmek. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
okey nä jag har meckat så mycket bmw så bara jag får tag i lyft är det nog inga problem att byta dom tror ja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.