|
|
|
|---|---|
|
Tjena är på gång att köpa en bmw. Hade tänkt mig en E46:a, 325 touring eller 328 touring -00 till -03 . Vilken ska man välja tycker ni? Jag tycker 328:an verkar lite billigare än 325:an. Vadför?? Det blir min första BMW .Är glad för alla tips jag kan få. Mvh Fredrik | |
|
328'an kanske är billigare för att den är äldre ;) 325'an kom 2001 och då försvann 328'an. Personligen hade jag satsat på 325'an då en hel del uppgraderingar har skett. |
|
|
325 (192hp) motsvarades i E46 modellens början av 323 (170hp) 328 (193hp) motsvarades senare av 330 (231hp). Även om de är rätt lika effektmässigt så har de olika karaktärer. 325 är mer varvglad och dess effekt ligger i det högre registret medans 328 har kraft på låga varv och är rätt så "död" på högre varv. Detta för att 328ans insug är strypt. Men jag tycker att du skall kolla på 330 ;) Mycket roligare //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Vad är det för bränsleförbrukning i en 330,325 och 328 ??330 är ju väldigt tilltalande men den kostar väl lite mer oxå .Tack för tipsen hittills. Mvh Fredrik |
|
|
323 (170 hk) ersattes av 320 (170 hk) 328 (193 hk) ersattes av 325 (192 hk) och 330 (231 hk) tillkom 2001. Rätta mig om jag har fel. Jag har ägt en 325:a-01 som drog runt litern/mil med lite mer stadskörning än landsväg. Ca: 45% lands/motorväg och 55% stadskörning. Tror du får ner den på 0,9 liter/mil ungefär med fördelnig 50-50. M.V.H Dennis |
|
|
DennisH: Fram till -00 finns 320, 323 och 328. Från -01 finns 320, 325 och 330. Jag tror inte att en efterföljande modell har svagare eller mindre motor än sin föregångare. Med din jämförelse mellan 323 - 320 och 328 - 325 får efterföljarna 0,3liter mindre motorvolym och mindre vridmoment. Du kan jämföra motorstorlek och prestanda i modellguiden. mvh Tomas |
|
|
2-ben: Jag hade samma tanke. Men efter ett tag beslöt jag mig för att gå efter teorin: BMW gjorde om sitt motorprogram i samband med intoduktionen av 330 och M3. Det är alltså inte frågan om en ny modell såsom E46 330 som senare blev E90 335. I dessa fall när en NY modell gör entrè håller jag med dig om att det vore högst anmärkningsvärt om en nyare modell skulle gå ner i hk och Nm. Men inte när det handlar om en ändring i motorutbudet. Skillnaderna är så små att den ynka hk:n inte har någon brtydelse. Tror mer på att BMW ville ha lite aggresivare motorer i sitt led för att upprätthålla allt det här med körglädje osv. Jämför man prestandan så talar ju det för min mening. Det är i praktiken ingen skillnad överhuvudtaget mellan 323-00 vs 320-01 eller mellan 328-00 vs 325-01 enligt mig. Förstår du hur jag resonerar? M.V.H Dennis |
|
| Jag gick precis ut och kollade bränsleförbrukningen på pappas 325iM '01. 0.77 liter milen stod den på. Bör tilläggas att det sitter 245/40/17" resp. 225/45/17" på. | |
|
DennisH: Men med ditt resonemang försvinner 320 utan ersättare. Jag tror snarast att 320 2.0 ersattes av 320 2.2, 323 2.5 ersattes av 325 och 328 ersattes av 330. 3 motorer ersattes av 3 starkare motorer. Det är ju bara en "facelift" för modellen, inte ett generationsskifte, som när E90 kom. mvh Tomas |
|
|
DennisH: det är med all säkerhet som 2-ben skriver. Att man introducerar nya motorer som alla är något starkare och i vissa fall större för respektive modell är inget konstigt och det är man tvungen till då och då för att hålla jämna steg med konkurrenterna (MB och Audi bl a). För att ytterligare styrka detta så kan du t ex titta grundpriserna för respektive modell. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Jag håller med dig ang. motorers utveckling från en modell till en annan för att "hänga med" utvecklingen hos konkurrenterna. Men i detta fall anser i varje fall inte jag att det rör sig om en ny modellserie. Utan en "förnyelse" i motor-alternativen. Och om jag kollar på grundpriserna kan jag faktiskt inte se något samband överhuvudtaget varken mellan 325 och 328 eller 328 och 330. Jag menar att motorkaraktären på både 325:an och 330:n har blivit mycket mer aggresiva och sportiga jämfört med 328:an. Iom 325:an fick man en bil som hade samma prestanda som 328:an men med en betydligt trevligare/roligare karaktär. Därav min teori. Men jag får väl försöka leta upp lite fakta i ämnet någonstans.........när jag har tid:-) M.V.H Dennis |
|
|
Dennis: jag har väl inte sagt att det är en ny modellserie... Vad jag menar med jämför grundpriserna för då ser man att 320i 2.2 var billigare än 323i ett år tidigare 325i var billigare än än 328i ett år tidigare Det prismönster man kan se för 320, 323 och 328 för 2000 stämmer ganska bra för prismönstert för 320, 325 och 330 både 2001 och 2002. T ex så kostar en 325Ci 20.000kr mindre i grundpris 2002 än en 328Ci gjorde 2000 trots att priserna generellt under på dessa två år gått upp 5-8%. Hur man än vänder och vrider på det så tycker jag det är självklart att: * 320 2.0 med 150hk ersätts av en 320 med 2.2 170hk Detta är den minsta sexan och den nya motorn är både piggare och snålare, dessutom vill man ha lite mer avstånd till den mindre 4:an i 318i som inom kort får 143hk * 323 2.5 erätts av 325 2.5 Båda dessa motorer är lika stora och enligt flera tester så har 323 levererat fler än de angivna 170 hk. 323:an kunde utan vidare ha hetat 325 med tanke på sin motor och då tror jag inte du skulle ha resonerat som du gör... * 330 ersätter 328 Man behöver höja upp prestandan på sin toppmodell (icke M) för konkurrenterna erbjuder större motorer och avståndet till 2,5 liters motorn var redan tidigare för liten och att gå upp till en 3,0 var det naturliga steget. Att erbjuda 2,8l med 193hk som största 6:an i E46 och E39 räckte inte. Som ett ytterligare exempel Tittar man på E60 så har 525i gått från 192 till 218hk och 530i gått från 231 till 258hk (och sedan 272hk) men det är väl ingen som påstår att nya 525 har ersatt den gamla 530 trots att nya 525:an nästan har likvärdig prestanda som den gamla 530'n??? ___ //Ulf |
|
|
Programmer: I ditt sista stycke i ditt senaste inlägg pratar du om olika modellserier. Jag säger ju att jag förstår hur du och 2-ben resonerar. Och köper det också till viss del. Men bara för att du tror någonting så behöver jag väl inte köpa det rakt av? Verkar nästan som du blir upprörd för att jag ställer några frågor... Tråkigt... M.V.H Dennis |
|
|
Programmer: Glöm det första jag skrev: "Programmer: I ditt sista stycke i ditt senaste inlägg pratar du om olika modellserier." Satt o sov lite när jag läste:-) M.V.H Dennis |
|
|
Som svar till Sparco82 så kan jag säga att jag har ägt 325 -01, 328 -96 och nu en 330 it -02. Min erfarenhet är om vi enbart talar om e46serien att köp en bil som du tycker är fin, om det sen är en 330 eller 325 kan kvitta det är en smaksak. Vissa talar sig varma för 330, och gillar man bra bottenvrid (vem gör inte det) är den ett bra val. + för dovt motorljud och jämn effektkurva. Vad gäller 325 vs 330 är jag lite kluven då jag upplever den som lite mer körglad (läs varvvillig) för runt 3800rpm då vaknar den för att lystet yla sig hela vägen till rödmarkeringen. Jag gillar båda! Men detta är sett ur mitt perspektiv, eller hur? Bränsleförbrukningen mellan dessa känns hugget som stucket, det går att köra snålt som bara den utan att för den delen lägga äggskal mellan foten och pedalen. Tror jag snittade 325an förra semestern på 0.8 fullastad. Säg så här att de är snåla för biltypen! Jag tror att du istället för att fokusera på motorstorlek så gå istället efter "rätt" bil, om inte annat så får du många fler objekt att välja på. Vill dock tillägga att 320 inte finns med i min värld för den motorn känns ganska trött men drar inte nämnvärt mindre bensin. Lycka till och välkommen/Andreas |
|
|
Glömde att säga att 328 känns som en äldre bil om du kollar inredningen, ratt och sånt. Det blev en del uppgraderingar till modellår -01. Men visst det är en trevlig bil som man nu kan få för en bra peng. Har hört någon säga att 2,8an är den bästa motorn BMW har byggt, men det är som sagt hörsägen. |
|
|
LÅNAR TRÅDEN...... Svagheter och brister på en BMW 328 Touring 00:a som man bör kolla innan man köper. Att tilläga är att det är import, men det har man ju lärt sig att kolla servis bok och att pärm stämmer med papper och kolla häftningen m.m Men vad ska man se upp med på en sådan här bil? Vid vilka miltal är det stora kostsamma servisar??? Alla tips är bra.... Mvh Micke |
|
| Insp. II brukar äga rum mellan 8-10.000 mil ungefär. Kostar väl 8-10.000 kr tror jag.... | |
|
Inspektion II på auktoriserad BMW-verkstad kostar runt 6.000kr men det är ju inte ovanligt att det samtidigt är dags för bromsvätskebyte och/eller kylvätskebyte och då tickar det på en 700-1500kr till samt att dom vid inspektionen garanterat hittar en del prylar som behöver åtgärdas så summan Dennis nämner kan man ofta räkna med. Sen kan man ju överväga att besöka en icke auktoriserad verkstad om det gäller en 8-9 år gammal bil så sparar man några tusenlappar. ___ //Ulf |
|
| Tackar för alla tips. Det blir antingen en 325 eller en 330 för min del. Ska kolla efter båda modellerna som "ahab" sa. Bmw verkar ju har lyckats med sin bränsleförbrukning otroligt att en sådan rolig bil kan dra så lite | |
|
Kan nämna att jag i somras hade en e36 328 it, som när jag hade den på service så hyrde jag en v50 1,8 flexifuel för att köra släp med. Fy fan vilken tråkig tråkbil den drog 6dl mer per mil med släp och 2-3dl mer utan släp vid normal blandad körning. Sträckan som kördes pendlade jag varje dag med bmwn så körningen var direkt jämförbar. Volvon kördes vid tillfället på bensin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.