AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.659

Hur tömma systemet på bensin?

Sida 1 av 2
Skall ta bort fuelrailen och insuget för att byta insugspackningar.
Finns det nån säkring som man kan rycka till bränslepumpen eller relät?
Tänkte låta bilen gå till den dör i brist på bensin.

Bilen det gäller är en bme e34 525 92:a
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Akta katalysatorn! Varför vill du att den ska få slut på bensin? Är det för att du inte vill ha bensin på händerna?

/Jesper
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Du kan lossa slangen vid/förre bränsle filtret o låta det rinna...
Men det skall inte komma nåt soppa om du demonterar insuget.

BMW - Beroende Med Wilja!
Vad kan hända med katalysatorn för att bensinen tar slut?
Jag vill köra den tom då jag skall lossa bränsleslangabla och det kommer rinna soppa, vilket det gör i dagssläget om jag lossa slangklämmorna.

Det måste ju finnas en säkring till bränslepumpen?
Att loss slangen vid filtet är int aktuellt dels för att jag vill slippa den biten dels för att bilen kommer stå på gatan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det normala vid arbeten på bilens bränslesystem är att man släpper på
trycket genom att ta ur säkringen alt. bränslepumprelät till bränslepumpen, starta bilen och låta den
lägga av. Jag brukar skruva av tanklocket också.

Sedan ska det går bra att arbeta med systemet.
Det kan förekomma lite bensinspill kvar i ledningarna, så rökning och heta arbetslampor
undvikes i närheten av ledningarna ;)

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Obs! Ta bort batteriets minuspol också innan du börjar släppa på slangklämmor etc.
(ifall bensin mot förmodan skulle komma i kontakt med elektriska anslutningar)

/L
Leffo det är ju det jag vill utföra.
Själva frågan är vart sitter relät eller säkringen?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
OK. det får någon med en 525:a svara på :)
Jag har en säkring till pumpen i huvudboxen under huven.
Bränslepumprelät sitter vid vänstra fjädertornet på min E30.

Men som sagt någon med en E34 kanske kan säga exakt vad dom
sitter på din.
Du har ingen instruktionsbok till kärran?

/L
Nej jag har inte det. tyvärr.
Antar att det är någon av dom i den mindre boxen under huven.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ladda ner "E34 92.pdf" och gå till sidan 521 så kanske det hjälper dig att hitta det du söker.

Länk

/L

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Det som är med katalysatorer är att de kan brinna upp eller vad de gör om bilen går dåligt och katalysatorn blir varm.

En kompis till mig brände sin katalysator då hans bil gick dåligt och misstände. Det står i vissa instruktionsböcker till katalysatorbilar att man ska stänga av bilen direkt så fort det börjar misstända för risken att katalysatorn kan ta skada.

Jag vet dock inte hur noga det är eller hur länge det misständer när bensinen tar slut. Gör man det med en kall motor och kall katalysator är det väl säkert men... var lite försiktig iallfall.

/Jesper
Hur skulle den kunna dö när bilen dör i brist på bensin?

Din kompis instruktionsbok säger rätt , om bilen misständer så kan oförbränt bränsle åka ut i katten som förstör den.

Men det uppkommer inte i detta fallet då man stryper tillförseln på bensin genom att rycka säkring eller relä.

Om den börkar misstända så förstörs inte katten på 2 min det lilla tid det tar innan bensinen är slut.
Min katt är troligtvis redan rökt pga andra orsaker.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Är nog ingen större fara för katalysatorn att köra bensinstopp.
Katalysatorn tar väl mest skada av att oförbränd bensin (tex. efter någon felfunktion i motorn) kommer ner i den och antänds.

I det här fallet stänger vi av bränsletillförseln och därmed borde ingen
oförbränd bensin komma ner i katalysatorn?
Att motorn hostar till lite innan den förbränner det sista gaserna och till
sist lägger av borde inte göra någon skada.

Däremot får man förmodligen nöta på starten alternativt slå av och på
tändningen några gånger för att bygga nytt bränsletryck när man vill
ha igång motorn igen.

Rätta mig om jag har fel?
Det går ju inte att skicka ut oförbränd soppa om pumpen inte går.
borde inte säkringen till pumpen sitta i minsta boxen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bränslepumpen skyddas av säkring #23 och sitter i lådan vid vänster fjädertorn fram.

Bränslereläet sitter i lådan vid höger fjädertorn fram.
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bränslepumpsreläet är det orangea i mitten i denna Länk bilden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tips för att slippa nöta på startmotorn eller liknande efter man tömt bränslesystemet - koppla förbi reläet och kör bränslepumpen manuellt.

Länk
Reläet till bränslepumpen sitter i boxen vid höger fjädertorn fram och är det orangea i bilden. Detta är placeringen på många E34 modeller men kan skilja sig åt.

Länk
Man kan även titta vilka sladdar som går till reläsockeln. Det ska vara en röd (alltid +12V), två grön/violett, en brun/grön och en röd/vit.

Länk
Tag ur bränslepumpreläet och undertill kan du se de olika stiften. Det är där stift #30 och #87 satt i sockeln som vi ska brygga.

Länk
Här är en bild där man tydligt ser vilka hylsor man ska brygga.

Länk
Normalt sett räcker en vanlig 1.5 mm2 kabel som brygga. Vill man vara på den säkra sidan bygger man in en 15A säkring i ledningen. Vill man följa följa Tory (Mythbusters) - som lever efter mottot "if it's worth doing, it's worth overdoing" - så gör man som jag och bygger en koppla-förbi-mitt-bränslepumprelä-låda. Långa kablar med 6.3 mm flatstift och krympslang som går in (via gummigenomföring) i en liten box. Denna har både återfjädrande tryckströmbrytare (för tillfällig sluten krets) samt vanlig strömbrytare (för konstant sluten krets). Alla komponenter specade för 15A och det finns även en inbyggd 15A säkring :-)

Fungerar utmärkt (provade nyss) - bränslepumpen s(n)urrar på fint (vilket jag märkte då jag fick bränsleläckage på det ENDA stället på hela trycksatta bränslesystemet jag INTE pillat på). Man behöver inte ha tändning eller dylikt - bara batteri inkopplat.
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
varför e ni så rädda för lite bensin?? mig veterligen så händer ingenting mer än att soppan som e kvar i fuelrailen rinner ut när du lyfter på den, men de e inge tryck å de händer ingenting även om soppan rinner ner på en glödhet yta, den kokar bara bort å antänder inte, dessutom så fort du stänger av motorn så öppnar btr:en direkt å släpper trycket! har laborerat massvis med detta på mina bilar senast igår då ja e85 konverterade min 945 turbo, å när ja bytte spridare på bmwn inför e85 konverteringen, ingen fara där med, soppan dunstar så jävla snabbt så de e sjukt plus att den inte kan sabba några plast detaljer den rinner på!
så öppna du railen utan å hålla på å göra massvis av onödigt extrajobb!

Mvh Patrik
Vad är det som är "massvis med onödigt extrajobb" är det tiden det tar eller arbetsmomentet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, BTR släpper inte när du stänger av motorn. Skall förtydligas att jag bara uttalar mig om M20 och M30 motorer nu.

Hela principen med BTR är ju att kompensera för att vakuumet i insuget "suger" ut lite mer bensin ur spridarna än när det inte är vakuum.

Med motorn på tomgång har du stort vakuum och BTR lättar lite på trycket i fuelrailen. Med plattan i mattan så har du i princip ditt vanliga atmosfäriska tryck i insuget och BTR gör ingenting nu. Med motorn avstängd så har du ju ditt vanliga atmosfäriska tryck i insuget och således lättar inte BTR på trycket.

Det är ju BTR i kombination med en backventil på bränslepumpens utgång som ska se till att trycket bibehålls under en tid (för att kunna starta motorn igen och förhindra ånglås sägs det).

Enligt specarna skall det vara 3 bar i M20 och M30 motorerna och trycket skall endast falla med max 0.5 bar under en period på 20 minuter.

Så ett visst tryck kan man förvänta sig om man haft motorn igång. Men om man tror det kan finnas risk för att det sprutar lite bensin (minimera genom att låta den stå över natten - då är dessutom alla delar kalla) när man lossar en slang så vira en eller två trasor runt så klarar det sig fint. Det som inte är kul är om det skulle finnas visst tryck kvar och det sprutar och man får bensin i ögonen - det är inte så kul...

Jag rekommenderar dock att alltid ha en brandsläckare nära till hands när man gör arbeten på el- eller bränsle-system.

Vid närmare eftertanke så lossar man väl bara kopplingen mellan rören och slangen på matar respektive retur ledningarna som sitter under insuget och sen är det "bara" att lyfta bort insuget (efter man tagit bort annat krafs). Montera bort fuel railen skall inte vara nödvändigt.

Det är kopplingarna som är inringade i rött i bilden nedan jag tänker på.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.