AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

Olika lådor till BMW 530 DA -99

Visa användare
46
Masterboy_518i
Volvo 740 Turbo -85 [500hk]
Hejsan.

har en förfrågan om det finns flera lådor som passar på en BMW 530DA -99?
har en bil på gång med rasad låda, så man kan köpa en annan låda eller att man måste renovera den befintliga.

nummer som står på lådan som sitter på är bl.a:

GM S1 14 23 410
960 20 502
PO 300 9737

är det nån som har en sådan eller vet om man kan ta en annan låda att sätta på eller om det skiljer sig från dom olika som finns på marknaden.

Tack på förhand.

MVH Erik

Vissa räknar får, ja räknar svarta spår!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du köper en beggad låda så vet du ju oftast inte vad du får, renoverar och uppdaterar du den befintliga så kommer den hålla länge - framförallt om du byter olja på den efter 10-12.000 mil.

Mvh
Visa användare
46
Masterboy_518i
Tjenare.

joo det är ju sant det, men nu är det ju så att det här är en GM låda, vad man läst så är det den som är lite ohållbarare, så då tänkte jag att om man köper en annan låda, av annat fabrikat än GM, som är starkare.
om det nu passar på den här eller inte? om det är mkt med det elektriska eller om det inte passar med nån annan låda överhuvudtaget vill säga.
sen kan man ju kanske kosta på den lådan man köper en renovering.

MVH
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
molle325 vet nog mer om det går: Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag har en GM-låda som rullat 28000 mil utan anmärkning. Så länge har jag aldrig kört någon automatlåda tidigare. Masterboy har nog rätt på många sätt.

1. Automatlådan i din bil är inte som på äldre bilar, en helt oberoende enhet, utan tar in signaler från bilens andra styrsystem. Om du hittar en annan automatlåda måste den anpassas på motsvarande sätt. Var sätter du i så fall trottel-wiren som känner av gasspjällets läge - du har inget gasspjäll - men digital överföring av den informationen via en data-buss. Men även överföring av en massa annan information till automatlådan, och från denna till motorn.

2. Den här automatlådan är troligen utvald för att klara det höga vridmomentet hos den här motorn, om det inte handlar om en bytesaffär mellan BMW och GM förstås. BMW:s dieslar finns ju också i vissa Oplar.

3. Det är nog enklare ur växellådesynpunkt, att byta till manuell låda än till en annan automatlåda. Men vad säger motorns system när den inte får korrekt information från en automatlåda längre.

Hälsningar

GunnarH
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Denna GM låda går väl inte att renovera den är väl fortfarande en spärrad del så det är bara ny låda som gäller..
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det behöver trots allt inte vara fel att söka upp en begagnad låda.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Byta till manuelll går inte att besiktiga, återstår enbart begagnade eller ny GM låda.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
46
Masterboy_518i
Okej, har letat som fasen efter en beggad låda, men det finns ju ingen direkt eller hur man ska säga, kollade på bildelsbasen å hittade en låda på karstorps, den hade gått 37k mil, å det känns lite mkt att betala 20 lökar för det, då känns det som en bättre investering i att handla en ny sådan från BMW.

hasso: jasså, det går inte att regga med manuell låda?
vad är det som sätter stopp för det? bara lite nyfiken, bra att veta :D

gunnarh: tack för informationen :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja du får inget intyg från BMW så du kan regbesikta om den med manuell låda, krävs för avgasrening, helbilsgodkännande tex. Du kan söka på forumet frågan har varit upp många ggr och vår besiktingstekniker på forumet Jeppe har besvarat frågan vid flertalet tillfällen.
Har för mig att gränsen får sådan modifikation ligger vid årsmodell 93.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
46
Masterboy_518i
Okej, tack så myckete för informationen Hasso, då vet jag, förstod i efterhand att det kunde vara nått med intyg att göra.
men nu vet jag iallefall. tack :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.