AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.930

Bästa prutningsfraserna...

Sida 3 av 3
Ett aber i sammanhanget är nog att dom allra flesta tycker att dom är skitsmarta, både säljare och köpare. Med lite kroppshållning, lekmanna psykolgi och rejält påläst kan man få den säkraste av säkra att wobbla.

Proffesionella bilhandlare har ett "golv" som dom aldrig skulle avslöja, skulle dom mot förmodan släppa bilen lägre än sitt golv har dom kalkylerat att ha bättre netto på nästa, dom lever ju trots allt på att sälja bilar. För Sten & Flisa i förorten ser läget annorlunda ut och där är det egot som sätter lägsta priset, där ser fördelningspolitiken annorlunda ut och kanske är det en ridhäst eller utlandsresa som hägrar och sätter priset.

Säljaren har ju redan förlorat iom att dom annonserat ut varan som dom antagligen tagit ett rejält värdetapp på och det är upp till köparen att göra värderingen, frågan är hur stor förlust totalt sett säljaren kan ta.

Detta gäller uteslutande dussinbilar....

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Asken; Pruta är inget som amatörer klarar av ;-)

Vi är väldigt "svenska" och försynta när det gäller att förhandla om pris. Testa att pruta på andra varor du handlar, det funkar! Finns hur mycket som helst att tjäna och är väldigt roligt.

Motiveringen till prutning, oavsett om det föreligger fel eller brister, är ju utbudet! Som köpare idag har du ju många olika kanaler via internet att hitta din drömbil och det är ju ytterst sällan som du bara har en bil att välja på, om det inte rör sig om ovanliga eller populära modeller. Som någon skrev innan, som kund är du Kung!

Kung som kund är man bara om säljaren är desperat att sälja.
Tror inte att en säljare som inte behöver sälja snabbt går ner så mycket i pris.

En av mina bästa upplevelser här i livet var när en kompis skulle sälja en rätt så dyrbar och sällsynt del från en Grupp-A räser-Volvo. Han hade i och för sig sedan länge en garagegranne som suktat maniskt efter denna del, men som tyvärr inte hade den avsevärda summan som denna sällsynta, och med räserhistoria försedda, del då betingade.
Kompisen i fråga satte till slut ut delen på annons och det ringde raskt några intressenter, och en av dom slängde sig i bilen och åkte (väldigt, väldigt långt) för att inhandla denna del. Han lär ha sagt "Jag MÅSTE bara HA den!!" i telefon.
Men väl framme i garaget började personen i fråga tok-pruta á lá Nile City.
Min kompis:
- Jag vill ha 12.000:- för denna, med räserhistoria försedda, del.
Spekulanten:
- Vi säger så här. Du får en tusenlapp och en back läsk. Taget, eller hur?
Min kompis, som avskyr allt vad tok-prutare innebär, tvär-ruttnade:
-Men förihelvete.....
Vad gör min kompis? Jo, han vänder sig då till sin suktande garagegranne som var närvarande, räckte honom delen (som ju VAR försedd med räserhiostoria) och sa:
-Här. Du FÅR den.
Detta mitt framför ögonen på den då ditresta (väldigt, väldigt långt...) spekulanten som därvid får tokspel och nästan får för sig att börja bruka våld.

Det är nästan så att jag förstår honom.....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag prutar nästan alltid på telefon.

Men jag håller absolut med Tallviking. Man måste börja med att visa sitt intresse och att man är seriöst intresseradav att köpa bil. Man gör det korrekt och trevlig. Men samtidigt gäller det att inte invagga säljaren i förhoppning att allt är klappat och klart.

I första telefonsamtalet brukar jag bara avslutningsvis känna på säljaren hur pass "fast" priset, "finns det utrymme för diskussion om priset?" eller "vad kan du släppa den för".

Ska man sedan hårdpruta och på telefon gör jag det alltid strax innan jag planerar att göra upp affären (tidigast dagen förre) så att inte säljaren ska få möjlighet att göra upp affären med någon annan som prutar något mindre.

Ser inte att man måste nödvändigtvis måste hitta en massa fel och defekter för att pruta. Börjar man racka ner på bilen och beklaga sig att det är ful färg, snålt med utrustning, en massa fel och defekter blir stämningen genast sämre. Räcker egentligen med att man säger, bilen verkar bra och passar mig men priset är för högt. Visst kan man beklaga sig lite över att vinterdäcken är dåliga och att service närmar sig men att älta det ger inte konstruktivt.

"Uffe Nygren: haha, riktigt roligt berättat! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.