|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, jag undrar vad ni har för ess i rockärmen när det kommer till att pruta på ett bilköp. Finns säkert många som har något användbart som "alltid" fungerar :-). | |
|
"Sista pris kompis..?" Brukar fungera bra, eller var det mindre bra? ;-) Idag behöver man inte pruta så mycket för att folk ska ge med sig. Det är ju inte direkt någon hemlighet att det är ett överflöd av bilar på marknaden just nu. |
|
|
Det absolut bästa som jag härmed skickar ut i cyberspace ;) är>>>Vad kan du släppa den för? Mvh Janne. |
|
| Jag bjuder xxx och kan avsluta affären NU. | |
|
det är väl vida känt att alla sätter pris i annons efter en viss prutmån. "Vad kan du släppa den för" funkar säkert - den är vidrig att få när man själv säljer bil. ;) men jag tror på Robert Lundbergs variant: lägg ett rimligt bud på plats med pengarna i hand. den är svår att motstå som säljare. |
|
| "Lägre pris vid snabb affär säger du. Menar du på fullt allvar att du kommer att höja priset om en vecka, när den står kvar osåld?" är ett bra sätt att ställa en säljare svarslös och göra honom osäker inför ditt (låga) bud. | |
|
Ett medley av "Janne Ts" och "Robert Lundbergs" (OT: dansband?? :-))brukar vara väldigt effektivt att få något till ett pris man är beredd att betala. Dvs man börjar med att se om säljaren är intresserad av att förhandla. Om ja, säg vad du kan betala vid smidig affär. Det allra värsta som kan hända är ju att man får ett nej. De gånger jag fått ett nej har det hänt att säljaren ringt några timmar/dagar senare och gått med på dealen, fast inte alltid... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Tyvärr måste jag säga att det mesta funkar i dagens läge, om man ska sälja sin bil. Det som jag skyr som pesten är alla dessa "mailbudare" som mailar bud osett via blocket. När man sedan säger att vi är på samma planhalva men ber dem att ringa för att diskutera det sista, då försvinner de! Trots att de kanske har mailat 10 gånger fram och tillbaka. Jag menar, varför lägga ner tiden när man ändå inte vågar ringa? Så mailbud får bort totalt, 99 % backar ändå inte upp sina bud och den sista procenten har jag inte tid att sålla ut. Ett annat tips är att spela ut säljare mot varandra, men se för sjutton till att ha korrekta objekt att jämföra med. Men det bästa sättet är att inte vara så himla sugen, då gör man de bästa affärerna. Samma sak vid försäljning, vill man inte sälja så går bilen iväg direkt.... Mvh Johan |
|
jag prutar aldrig över telefon, jag hör däremot efter att allt är i det skicket jag förväntar mig innan jag åker en längre bit för att titta på den. är det riktigt långt borta och jag vet att jag inte vill betala begärt pris, kan jag fråga om priset går att justera. men ett bud skulle jag aldrig lägga på en bil jag inte sett/kört. sedan är det alltid bra att "ha vägarna förbi" om man tittar på en bil långt hemifrån. man sitter i en rätt risig förhandlingssituation om man t ex flugit 80 mil bara för att titta på en bil. |
|
|
Om man skall försöka använda lite mer vetenskap och psykologi skall man ALDRIG prata pris vid första eller andra kontakten för då minskar bara chanserna till en bra affär och säljarens vilja att pruta Visa dig intresserad och ställ lite smarta frågor om bilen Då blir du själv dessutom mer säker på om bilen verkligen är intressant för dig eller om annonsen kanske inte riktigt motsvarar verkligheten och säljaren blir positivt inställd till dig och känner att du är seriös intressent på bilen Då har du en betydligt bättre sits att pruta från sedan när du kommer så långt Denna metod är användbar på dom flesta bilar som inte blir sålda inom några timmar. På dom andra är prutning ändå inte möjlig för dom sälja omedelbart för minst det dom annonseras för. Är det långt till bilen kan man alltid fråga vad dom är beredda att släppa den för om man kommer och hämtar den trots resan. Men då vill man ju verkligen veta mer om bilen och säljaren innan man lovar ett sådant pris. Annars kan resan bli rätt misslyckad om bilen inte är enligt beskrivning när man skall "hämta" den |
|
|
Jag prutar bara när det finns fel på bilen, dvs sakliga skäl. Ifall inte priset är helt uppåt väggarna förstås, men såna bilar har jag aldrig ringt på. Typ så här: "-De här felen finns, de kommer att kosta xxx att laga, oavsett om du behåller bilen eller nån köper den. Jag vill köpa den ändå, ifall du kan justera priset." Brukar funka. |
|
|
För att vända på steken: Vilken prutning godtar du efter det att pris överenskommits via telefon? Endast det som ErikBerg nämner eftersom det är rimligt om man själv missat fel på bilen som minskar värdet på bilen och då upphäver det via telefon avtalade priset. Jag betraktar den person som försöker pressa priset efter en överenskommelse om pris via telefon som ohederlig och då får det hellre vara. Å andra sidan ska de bilar jag säljer inte erbjuda några "överraskningar" eftersom jag jag påpekar alla brister jag känner till innan priset har diskuterats klart eftersom hederlighet ska vara ömsesidig. Det kan dock vara så att trådens upphovsman avser de tidiga köpförhandlingarna innan någon muntlig överenskommelse finns och då är ju fältet fritt. Mvh Mikael |
|
|
Kommer köparen med slantarna i handen, kontant allstå och inget annat jidder har jag inga problem att justera priset 10%. Prutande via telefon är ju knasigt så det blir hej då direkt, och mailbudare är ena riktiga suckers. Fösäljning och köp går väl ut på att båda parter är nöjda och för mig är det då en förutsättning att man träffats om varan är hyggligt dyr. Det knasigste jag varit med om var när jag ringde på en bil och frågade helt enkelt om bilen fanns kvar och då började säljaren att tala om att "du får det och det med också", naturligtvis blev det affär. Vem som blev nöjdast står väl skrivet i stjärnorna... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Visa ej säljaren att ni är sugen på bilen. De som köpte frugans suv i sa hela tiden att bilen var "jättefin, skicket är kanon". När frågan kom om de fick pruta var det enkelt att säga nej. Mycket känslor är i regel inblandade i ett bilköp (att bli bilsjuk är himmel & helvete!) och kan man som säljare/köpare läsa av detta tror jag man har mycket vunnet i prisdiskussionen. Att spela ut säljare mot varandra är väl det som har fungerat bäst för mig. Sedan önskar jag, naivt eller inte, att båda parter skall vara nöjd när affären är klar. Uppstår problem efter köpet skall inte relationen vara körd i botten. Att pruta osett är ett otyg och dessa mail hamnar konsekvent i papperskorgen. De (icke-)intressenterna får leta vidare. |
|
|
Kan berätta en episod angående ett skoterköp jag skulle göra för ett antal år sedan.. Jag åkte och kontrollerade skotern rejält,provkörde den och hade ungefär klart för mig vad en dylik skulle kunna vara värd med dessa små skavanker den hade osv då,frågade då lite försynt om det fanns någon krona att göra på den...He,he..säljaren blev alldeles konfys,blev förbannad och bad mig åka dit pepparn växer. Kan väl säga att det blev ingen affär :) och han hade kvar den läänge efter det såg jag..vet inte om den blev såld det året iaf. Som säljare måste man vara lite beredd på att en eventuell köpare vill försöka pruta en smula och inte "bli förbannad bara pga frågan om ev prisreduktion är möjlig".. då är det kört definitivt.. Iaf när det gäller mitt sätt o se på det hela,sååå fruktansvärt sugen var jag inte på skotern så att man tål vad som helst som köpare heller.. Mvh Janne. |
|
|
Varför är det fel att pruta på en osedd vara/produkt? Vet att jag ställt denna fråga förr men aldrig fått någon konkret förklaring till varför detta tabu. Tvärtom ser jag det både ur ett säljar-/köparperspektiv som seriöst att ha förtydligat vilka förväntningar man har på affären innan avslut. Framförallt med tanke på Sveriges geografi där det i många fall kan skilja 100mil enkel väg till ett objekt. Att sätta sig med en enkelbiljett och en summa pengar utan att ha gjort upp ett preliminärt pris innan avfärd för en bilaffär 100 mil bort är att försätta sig i ett hopplöst förhandlingsläge. I alla större företag pågår ständiga kostnadseffiktiviseringar och prisförhandlingar. Detta gäller inte bara varor som inte har setts "live" utan även maskiner som ännu inte finns :-) Varför skulle de då inte gå att prisförhandla via telefon på en bilannons undrar jag? Sen finns det alltid "går-det-så-går-det" personerna som optimistiskt budar oseriösa mail, men att per automatik kasta samtliga intressemail som väldigt många gör är att göra försäljningen svår. Kanske vi här har ännu en förklaring till varför BMWs år efter år anses som hopplösa att sälja privat. Det kanske i flera fall rör sig om hopplösa försäljare? |
|
|
Pruta vid en mail/telefondiskussion ser jag som helt naturligt under seriösa och hövliga former Det som många retar sig på och orsakar papperskorgen direkt är nog mail som "Hej. Jag betalar dig xxxx" (25% under begärt pris) Oftast ingen som helst kontakt i övrigt och inte ens en vettig presentation eller några frågor om bilen alls Har fått massor av sådana och SAMTLIGA har åkt omedelbart i papperskorgen eftersom jag anser dom extremt oseriösa och allmänt otrevliga Viljan att pruta som säljare är direkt proportionellt till köparen intresse och seriositet i mina ögon. Och jag har aldrig haft problem att sälja någon bil för det. |
|
|
Att framföra per mail, eller ännu hellre per telefon, att man vill ha tillräckligt med bilder och information för att kunna bilda sig en bra uppfattning om bilen innan man åker 50 mil enkel resa för en titt ser jag som självklart. Och när man har denna uppfattning klar har man också en uppfattning om vad man kan tänkas ge för bilen. Att i så fall, när man visat sig såpass seriös, börja prata pris tycker jag är ok. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Det bästa sätte att pruta är enligt min erfarenhet att först provköra bilen (för att kolla att den är ok förstås. Sedan slänger man upp X antal tusen lappar på bordet med ett skäligt antal tusenlappar under utgångspriset. Det är få säljare som inte antar budet med tanke på att få en snabb affär. Mina bästa prutningar har jag gjort på detta sättet med. |
|
|
Varför är det fel att prata pris vid de första kontakterna? Är det inte lika bra att summera samtliga funderingar och förväntningar direkt? Dvs ett antal seriösa frågor och slutligen en förfrågan om priset. Annars slösar man ju bara bort sin egen och försäljarens tid om man skall dela upp det i en flerstegsprocess, som dessutom ökar risken för att en annan snabb kund dyker upp och tar bilen. Nåja, alla gör vi olika och alla tänker vi olika :-) |
|
|
När jag sålde min förra bil ringde en herre som var intresserad, jag påpekade fåtalet brister på bilen per telefon och han gav ett bud som egentligen var lägre än jag hade tänkt sälja bilen för (redan utgångspriset var med god marginal det lägsta på blocket). Jag funderade en stund innan jag ringde tillbaka och godtog hans bud. Han skulle hämta bilen dagen efter och betala överrenskommen summa. Väl på plats provkörde han bilen och när det var dags att avsluta affären så började han vifta med ett papper från en bilhandlare som hade värderat bilen utan att ens ha sett den. Deras värdering var långt under bilpriser.se och bara 80% av priset vi kommit överrens om dagen innan. Och med tanke på att den var nyservad, nyskattad (det var en diesel så det var en del i skatt), nybesiktigad, hade nya däck och var allmänt påkostad under de senaste servicarna så skulle det väl iaf motivera det överrenskomna priset. Det blev ingen affär. Det verkade som om han ville ha bilen iaf men han var nog lite för stolt för att erkänna att han kanske gått för långt och ville backa om priset. Sålde bilen ett par dagar senare för mer pengar än gubben hade bjudit. Kommer man överrens om ett pris per telefon eller i person så är det en gentleman's agreement som gäller så länge det inte dyker upp något nytt väsentligt som påverkar priset. Tycker det är sniket som fan att börja jaga ett par tusenlappar till efter att man kommit överrens om ett pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.