|
|
|
|---|---|
|
Måste bara få fråga en liten dum fråga.. annars lär man sig ju aldrig. Dom turbokitt som man ser innehåller ju bara turbon, lite slangar och en luftkylning. Är det allt som behövs? Säg då att man stoppar in en tank i bagaget som man med tryckluft fyller upp till kanske 10 bar. Sedan en strypning på slangen ut så den släpper ut 1 bar kanske, eller mer. Nån Y koppling innan LMM som kan öppna och stängas så att när man trycker på en knapp släpper på 1 bar in genom LMM från tanken i bagaget. Kan original LMM då hantera det och släppa på den mängd bensin som behövs och ge en rejäl knuff i ett rejs när man behöver det? Detta borde ju nästan bli som att ha lustgas fast inte alls lika dyrt att fylla på? Eller? Bara en dum teori som jag låg och funderade på när jag inte kunde somna =) | |
|
En 3 liters motor drar i sig nästan 150 liter luft per sekund vid 6000rpm. Kan vara lite jobbigt. Dessutom finns problemet med att få luften att faktiskt gå in i motorn istället för ut genom luftfiltret. Prova lustgas kanske? |
|
|
Ja nä jag har väl inte tänkt att sätta saken i verklighet utan det var mer en fundering på om det skulle fungera som en snik variant av lustgas eller inte. Tanken var ju att ha en Y förgrening som helt stänger flödet in från luftfiltret och istället öppnar för trycket i tanken. När sedan trycket är slut i tanken så skulle Y förgreningen återgå till att släppa in luft från luftfiltret som vanligt. Men rent teoretiskt så borde det väl fungera? Man byter väl inget när man monterar turbo utan bara kompletterar med delar som ökar trycket? Men hur mycket klarar original LMM att mäta? |
|
| Lmm lär inte klara mäta det, men det är nog det minsta bekymret. | |
|
Men när man beställer turbo kitt får man ju inte med någon ny LMM så då måste ju original kunna mäta åtminstonne runt 0.8 bar? Vore kul att testa detta på någon gammal häck =) Tror inte jag ger mig på 330 iaf hehe.. Det enda turbon gör är ju att trycka in mer luft in i LMM.. så visst måste det funka?! |
|
| Om du stänger vägen från luftfiltret så kommer den enda bar du släpper in inte göra någon skillnad.. | |
|
Du behöver inte kunna mäta luftmängden så noga med lmm i en enkel turbokonvertering. Ett alternativ är att byta till map-baserat sprut vid stora effektuttag. Tror de flesta som ska ladda mycket byter sprut ändå... Ang att det skulle funka så se mitt första inlägg. 150 liter per sekund kräver en luftkälla som är lika bra som din motor är på att pumpa luft. Med laddtryck ska det dessutom vara dubbelt så stor luftmängd. Att då använda truckluftskärl blir som att gå in i kärnvapenkrig med nyårsraketer. Teoretiskt möjligt, men man kommer aldrig in i matchen. Så nej, det måste inte funka. Testa lustgas eller turbo på en gammal häck istället. En turboinstallation med lite eget tänk är inte fel. |
|
|
Ok då får jag väl se min teori som besegrad! =) Men man är lite sugen på att köpa en gammal E30 typ och klämma i turbo och varför inte lite lustgas på toppen bara för att ha och leka med. Får väl se om det blir ett framtida projekt eller inte. Kanske köpa två och ha en för besikning.. hehe.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.