AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.783

E31 som börjat dra tjuvström ngt helt otroligt

Ok
23
Okvin
850iA -92
Först måste jag tacka för en otroligt bra site. Jag mer eller mindre lusläste denna innan jag köpte min 850 (BMWn då, inte min Volvo). Fick många tips om vad som skulle kollas innan inköpet och jag kan bara tacka er alla för den himla fina informationen/kunskapen som finns här på forumet.

Nu till mitt problem: Min 850 har börjat dra tjuvström nåt helt fruktansvärt – nu håller den inte ens 24h på uppladdade batterier!

Batterierna har varit helt urladdade en gång tidigare då den stått stilla mer än 1 v. Jag laddade batterierna fullt och den gick hur bra som helst dan därpå (Jag körde en sträcka på minst 8 mil i sträck), men dan efter fanns det bara kräm till c-lås, fönster och el-ratt men inte till startmotorn efter mindre än 24h. Trodde först att det var stereon som var problemet, så den åkte ut, men tji fick jag.
Jag har läst att bilar som denna drar en hel del ström och fått rådet att införskaffa en Ctek laddare, dock har jag ingen nytta av en sån då jag inte har eluttag i garaget (flerbilsgarage).
Nu till mina frågor:

1. VAR ska jag mäta och VAD? (har läst både mellan –pol/kabel och +pol/kabel samt i ampere OCH ohm)

2. VAD ska värdet vara generellt?

3. Är det någon som har en aning om vilka säkringar som har full (12V) spänning igenom sig när tändningen är avslagen?

4. Är det några speciella områden man ska kolla närmre på?

Efter vad jag läst här och på andra ställen kan detta bli en himla dyr affär, så era inputs är otroligt välkomna. Hoppas ni inte dissar mig helt då jag inte skruvat med bilar/motorcyklar sen gud vet när (har inte behövts på min 850 – Volvon då).

Okvin
Hade samma problem med min och upptäcket att det ena batteriet va kortslutet, (med hjälp av c-tec) bytte ut den och så var det inga problem.
Bilen står i veckor utan strömproblem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till valet av helrätt entusiastbil:)

Lite gamla postningar från mig, nu i ny tappning.

E31 kan göra det mesta. Inte för att jag tror på spöken och troll ett dugg, däremot kan du ju byta ut den felhjulsdrivna 850:an du äger emot en 3XX Compact, då lär ju syskonen vara BMW båda 2:)

Lite seriösare bakgrund: Många E31:or har varit stående allför länge och haft för många okunniga dumsnåla amatörer till ägare som inte ens lämnat in den för en årlig service på en kompetent verkstad ens. Därför förfaller dom illa kvickt och kan prutas på begärda köpesummor hejfriskt nuförtiden.

En E31 behöver rulla minst 50km per månad året runt för att må bra samt ha tillgång till en bra verkstad. Att lära sig hur e31 är uppbyggd och fungerar det kan man ju också lägga ett liv av fritid på om man önskar, en fri värld:)

Batterier är mycket bra att ha. Med sina +80 elmotorer har E31 2 batterier. 65Ah styck.

Gamla batteriladdare är nämligen föråldrade och bör återvinnas.

Fördelen med att minst en gång per månad fulladda en E31 med t e x en Ctek Safir är att dels fylls batterierna på av intelligent laddningsteknik(se cteks hemsida), dels rekonditioneras de från den sulfatering som kontinuerligt drabbar batterier. Kort sagt så förlänger de livslängden på batterier från 3-5 år till det dubbla om man har riktig tur.

Jag antar att du kan ha tillgång till ett utomhusuttag 1 dygn per månad i framtiden och 3 dygn första gången du laddar?

Om batterierna blivit fullständigt urladdade är risken att de är totalt kaputt och du får kvalitetsinvestera i ett par nya originalbatterier( kompromissa på kvalitet blir aldrig bra, speciellt inte på en entusiastvagn med stigande värde, spara alla kvitton på underhåll...).

Att köra bilen laddar inte batterierna direkt. Det krävs en timmes körning efter en kallstart med samtliga strömförbrukare inkopplade för att batteriet skall återfå sin nivå den hade då bilen startades.

Min rekommendation är. Kontrollera skicket på batterierna med hjälp av den lilla pricken i mitten av batteriet som visar:

Grönt= ok.
Rött= ladda.
Svart= byt ut.

En Ctekladdare direktkopplad på var batteri kan ge dem tillfälligt liv åter ett par år men de blir aldrig som nya igen.

Att betänka vid den underbart komplicerade E31vagnen och batteribyte är så kallad "levelizing". Det betyder att byter du ut ena sidan batteri så stabiliserar det sig genast med skicket på batteriet kopplat på den andra sidan bakskärmen.(Beklagar Von Becker men ett nytt till och ctek så vips?:))

Hoppas detta kan vara lite behjälpligt.

Separata svar på dina frågeställningar tar jag per Powerpost.
Mvh
Asken
Du behöver inte beklaga så stolt.
köpte batterier helt nya innan vintern dvs. 2007.
Lämnade bilen på verkstad och den skulle vara stående där i en vecka.
Den veckan blev 3 månader utan ström och dessutom i minusgrader.
När jag hämtade bilen så tog det inte mer än en vecka så började batteriproblemen.
Letade länge efter felet tills jag upptäckte att det vänstra var kass.
Köpte givetvis ETT nytt då det andra fungerade perfekt.
Känns det bättre nu?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Von Becker: Tack för din utmärkta respons! Nu ser jag helheten som inte var förmedlad i din postning. Tid är inget problem för en expert. Imorgon ordnar verkstaden givetvis ett nytt batteri på garantin helt kostnadsfritt utgår jag ifrån samt någon bra bonus. Det är så de alltid hanterar en korrekt reklamation där helheten inte alltid hinner framgå i dagens samhälle. Stress:)
Känns det bättre nu?
Mvh
Asken
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Först en liten historia ur verkligheten:

Min gamle far hade en Volvo 343 en bit in på åttiotalet. Han fick ett problem, som han tyckte, helt plötsligt. Batteriet laddade ur sig gång på gång på så där 2 veckor och Volvo-verkstan i den norduppländska metropolen hjälpte honom med nya batterier och ny generator, men ingenting hjälpte. Jag kom förbi och hörde hans klagan. Jag tog en amperemeter och kopplade den mellan minuspolen på batteriet och den därifrån lossade kabelskon. Då fick jag ju all ström som lämnade batteriet att visa sig på amperemetern. Sedan började jag att plocka bort den ena säkringen efter den andra. Till sist kom jag fram till säkringen för cigarettändaruttaget, som på den bilen inte gick över tändningslåset utan ständigt var spänningssatt. När jag tittade på pluspolen på den såg jag en tunn ledning som gick från cigarettändaruttaget till ... ja vadå. Jo belysningen till den analoga klockan, som satt centralt placerad mellan förare och passagerare.

Nu var det givetvis dags för ett litet förhör av min far. Det visade sig att han vid service på bilen hade klagat på att belysningen på klockan inte lyste och fått det fixat: Någon debil(?) bilelektriker(?) hade alltså löst det så enkelt att lampan lyste dygnet runt. Hur länge lyser en 2 W lampa på ett fulladdat 50 Ah 12V batteri? Jo, 12V*50Ah/2Watt= 300 timmar = 300/ 24 dagar = 25 dagar. Ja säg att lampan var på 5 Watt så blir det 10 dagar istället.

Sensmoralen är i alla fall: Lita inte på någon som gjort ett arbete på bilen.

Inte ens konstruktören!!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
När man skriver tänker man! Ursäkta min ordrikedom!

I en tråd från 2007 "Startvägran - fel på EWS och DME..." berättar jag om hur min frus e46 320 plötsligt... nja, i alla fall vägrar starta. Efter ett bromsrörsbyte bak på BMW-verkstad lämnades ledningen för bromsslitagevarnaren hängande fritt utan att gå genom den lilla öglan som bildas av avluftningshattens fäste. Så småningom började det spraka i radion men inte tänkte jag på att misstänka en sådan sak då. Till sist lyste slitagevarnaren trots tämligen nya klossar... När jag tittade under bilen såg jag att ledningen nötts av mot fälgen, helt och hållet. Jag bytte slitagevarnaren och vi körde vidare. Så småningom började bilen få knäppa startsvårigheter då och då. Och till sist vägrade bilen helt. Efter två veckor på verkstad hade man bytt både EWS och DME moduler.

Jag bjuder på det här: Slitagevarnaren på en e46 är inte längre av kontakttyp som förr utan arbetar antagligen magnetiskt eller så. Någon som vet? Men det sprakade skapligt i radion så det är lätt att tänka sig ett lätt gnistregn när kabeln jordades.

Kan det vara en ledningen till en bromsslitagevarnare som jordats någonstans? Kolla upp! Men en e31 verkar vara bilelektrikerns mardröm om han inte får betalt av kunden per timme förstås.

Är det kört någon diagnostik på bilen?
Asken: Jag bryr mig inte så mycket om det där med reklamation i det här fallet, vill ha bara ha den väl fungerande då ett ett batteribyte inte drabbar mig så hårt.
Fast och andra sidan om man har en välsmord brödf...a så kanske man orkar bry sig om dom stålarna för sakens skull eller för att man bara är girig.
Jag visste ju att bilen hade stått med dåligt laddat batteri i minusgrader under än längre tid så vad är det att beklaga, sånt som händer.

kortfattat: varför skulle det kännas bättre nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.