|
|
|
|---|---|
|
För en tid sedan installerade en ny slutdämpare på min BMW Z4 3.0i. Vad gäller ljudnivån skulle jag säga att den är jämförbar med Eisenmann SS och på det stora hela är jag väldigt nöjd med ljudet. Vad jag möjligen saknar är ett ljud som är något "vassare" (ex: Nissan 300Z) och vid högre varvtal kanske också något mer "metalliskt" vid högre varvtal (ex: BMW M3). Jag vet inte om detta överhuvudtaget är möjligt att uppnå men funderar på olika åtgärder avseende racekattar, grenrör och luftfilter. På vilket sätt skulle racekattar påverka ljudet? Är det främst vid vissa varvtal som skillnaden blir märkbar? Fördelen är ju att denna förändring samtidigt som det påverkar ljudet också verkar ge en viss effektökning. Men bör man i så fall också ändra andra delar, t.ex. grenrör och luftfilter? Och hur påverkar dessa delar ljudet? Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand! | |
| jag har också precis installerat ett Eisenmann och jag undrar som trådskaparen, vad tillför dessa modifikationer? | |
|
Det skulle förändra ljudet ganska mycket. Extraktor grenrör och racekattar och sen bara en Eisenmann ljuddämpare bak ger ett sjukt ljud. Speciellt på 3liters motorn. Både högre och ett annat typ av ljud. Att M3 har ett speciellt ljud ljud beror dock även på att den har vassare kammar och högre kompression. Mvh |
|
|
Ett rostfritt avgassystem brukar ge ett vassare ljud, men det kanske är rostfritt original på nyare BMW, inte bara M3 osv? __ Nisse Ljung |
|
|
Flowmaster ljuddämpare ger ett mkt metalliskt ljud samtidigt som dom flödar finfint. Dom finns i massa olika storlekar så google på Flowmaster så får du se. Trevliga grejjer det där. SUPERNATURAL |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.