AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.120

Köpa 530d man/05a/10 000mil

da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
Hej, har hittat en som jag tycker är fin för 210k

Har sökt men hittat inte något tydligt svar, dieselvärmarnas funktion, stämmer det att dom alltid är monterade men ej går att ställa så man kan använda som som motorvärmare typ 30 min innan man åker, tycker det låter galet men kanske stämmer det? Är umeå bo och här är det kallt imellan åt.

Några synpunkter på att köpa en diesel med manuel låda?

Finns det någon som kör en sådan lb reggad eller är denna tiden förbi?

Ska man våga slå till ;)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lastbilsreggning är inte alls lika förmånligt som tidigare, och de nyaste dieslarna med CO2-beskattning har inte lika dyr skatt heller längre...

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Kolla bara upp den ordentligt, för det är väl ingen svensksåld för 210'? De billigaste börjar väl där, och de billigaste är också de man ALLTID ska kolla upp INNAN köp. Likaså firman du handlar av, kolla här på forumet om det är en seriös firma. Men ta regnummer och ring BMW, be dem ta fram data ur den centrala reparationshistoriken och söka på garantireparationer. Är det ok kan du vara ganska lugn, men ger det ingen information måste du ringa och kontrollera servicestämplarna samt koppla upp bilen på BMW

Generellt så kan bara en firma tjäna pengar på en 530d för 210' kr om den har gått långt, vi pratar alltså minst 15000 mil. Dessa går att få för runt 17000 Euro i Tyskland. En 7000-milare kostar fortfarande över 20000 Euro, så en nyimporterad sådan borde kosta över 240000 kr i Sverige.

Tror du kan köpa till fjärrstyrning till dieselvärmaren, men jag vet inte vad det kostar. Det är mer komplicerat än man tror när den är intregrerad i bilen på det sättet den är.

Lastbilsreggning är krångligt, framför allt om du har airbags i baksätet. Skulle tippa att det tar 3 år att gå +/- noll kronor på att lastbilsregga. Tror det kostar runt 9 lappar för en komplett omreggning, och skatten halveras väl i princip från 6000 kr till knappa 3000 kr. Men sedan får du väga in vad det är värt att åka dit eller få mindre ersättning vid en olycka. Personligen så skulle jag aldrig ta risken för så lite pengar, ok på gen gamla goda tiden när man tjänade in det på 4 månader men så är det inte längre.

Mvh Johan

Mvh Johan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vet inte om det skiljer bensin vs diesel, men jag har fjärrmanövrerad bensinvärmare (BMW original) till min. Det står inte med i optionslistan, så jag antar att den är eftermonterad.
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Johan, ringer man till sin lokale aukt. BMW-handlare eller till BMW Sverige?
Har alltid trott att kundmottagarna tycker det är pest att få samtal om importbilar men det är kanske så att det blivit lättare att få svar med tanke på att de eventuellt tjänar pengar på reservdelar, service, försäkring mm.

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
530D har ingen dieselvärmare från fabrik, det är en elektrisk stödvärmare i de nya dieslarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.