|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Pratade med en duktig mek idag och han tipsade om att den vita röken kan ha att göra med bromsvätskan, att den på något sett som jag inte förstod läcker in i motorn och trasslar till det. Så kolla om din bil dragit någon bromsvätska. Behållaren sitter gömd under vänster microfilter. |
|
|
Intressant teori, det är nog flera än jag som är nyfiken på hur motorn får in bromsvätskan i förbränningsrummet osv. FP |
|
|
japp jag förstår inte heller det. Men någon slang med vaccum eller..jag vet inte. Ska försöka läsa på lite om hur det skulle kunna vara möjligt. |
|
|
Det finns helt riktigt en vacuumslang till bromsservot. Men först måste huvudcylindern (inklusive bromsarna) haverera, vätskan skall sedan färdas in i servot och passera membran osv, och hitta ut i vacuumslangen, och därefter ta sig in i insugsröret och vidare ner till förbränningsrummen osv. Njaaa.. FP |
|
|
folke:håller med att den vägen känns lite långsökt. Ska bli spännande att höra om verkstaden hittat något. |
|
|
Verkar finnas några som är intresserade av detta problem trots allt.. :) Jag känner att jag tvivlar mer och mer för varje dag. Pratade precis med meken. Han har fortfarande inte hittat problemet. Han håller på med uteslutningsmetoden (och jag får verkligen känslan av att han gör det!), och jag hoppas att han hittar felet innan han kommer fram till att styrboxen är fuckad på nåt sätt. Risken finns att det kan vara det, säger han. På tal om styrboxen. Han påstår att det inte går att ta styrboxen från en annan bil (samma märke/modell/årsmodell etc) och stoppa in i min bil. Han påstår att den inte går att programmera om, utan man måste köpa ny. Stämmer det? Den stora frågan är (OM det nu har varit styrboxproblem från början): Hur bevisar jag att BMW har blåst mig på 5600 kr för ett vevhusventilationsbyte? Känns omöjligt... Fortsättning följer... |
|
|
Vitrök pga av havererat bromsservo är inte helt ovanligt på äldre bilar. Har dock aldrig hört talas om det på en BMW. Och anledningen är precis den som Folke anger. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Någon som har ett svar på min fråga ang. styrboxen? | |
| Det är nog så att du måste koda om boxen, om det måste vara en ny tom box vet jag inte, men det låter ju inte helt orimligt. | |
|
verkligen ett märkligt problem det här. I det här läget är det väl bra om det är fel på styrboxen så att felet går att lösa? Visst kostar det pengar men bättre att få det fixat än att stå med en oanvändbar bil? Så motorstyrnignen skulle alltså ha spårat ur totalt ? Kan det vara glapp i styrboxen eftersom att bilen funkar ok ibland? |
|
|
kamel2: Ja, märkligt är bara förnamnet! Men jag håller med. Hellre en bil som funkar, än som bara står i verkstan. Det kan nog ha varit någon slags glapp, men nu uppenbarar sig tydligen samma fel hela tiden (tändningen på 3'an och 6'an). Han påstår dock att den har slutat att ryka... Pratade precis med meken. Han har kollat kabelhärvan (som BMW ville byta ut för 6500) utan att hitta något fel på den. Han har kollat upp en massa givare, katalysatorn, bränslepump/tryck. Jag tror dessutom att han har kollat upp den gamla vevhusventilationslagningen. Allt ser bra ut... Så, ja... märkligt... |
|
|
Dags att ge Perra chansen att fixa (förhoppningsvis) felet nu? Mvh |
|
|
rob_t_j72: Jag har inte bestämt mig ännu... Han kan ju lika gärna komma fram till samma sak (styrboxen) :) Och då kommer jag ha betalat ytterligare en bärgning och garanterat mer i repearationskostnader... Svår avvägning känner jag... Jag återkommer när jag har snackat med meken på fredag. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt kan man inte byta ut boxen mot annat än en ny box, för begagnade är inte programerbara, vilket är ett måste för att kunna synka koder mot EWS= startspärren. Det finns dock utrustning och kunnade för att programera begagnade boxar, tyvär känner jag bara till en forumanvändare som lyckats med det. BMW kan inte göra det utan enbart ny som gäller. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hasso: Tack för infon! Varken jag eller meken vill att det ska vara boxen, men han verkar ha uteslutit allt annat... Finns det någon möjlighet att testa om boxen är defekt på nåt sätt? Jag menar, det verkar ju registreras information om att 3'an och 6'an inte tänder. Går det att mäta om det går några signaler (till 3'an och 6'an) alls från boxen, på något sätt? Det skulle ju vara lite surt om det INTE var fel på boxen heller... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den nio poliga X6005 kontakten som går till tändspolarna så återfinns cylinder 3 på uttag 4 och cylinder 6 på uttag 9. Men hur du ska mäta signalen/spänningen vette sjutton förmodligen med occiloskop. Alla jordanslutningar är ju viktiga också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso! Ska se om han har möjlighet att testa det. |
|
|
Fick tillbaka min från bilverkstaden idag. Mekanikern fick igång bilen genom att trycka fullgas (vilket jag aldrig gör normalt vid start) och nöta på startmotorn ett tag. Fick förklaringen att motorn hade surat ned sig och genom att öppna fulla spjäll blev bränsle/luft-blandningen mer fördelaktig. Efter viss felsökning upptäckte mekanikern att tändhattarna (10 cm plaströr med elektrisk ledare i mitten) hade fel motstånd (3.5 kOhm istället för 1kOhm). Han var osäker på om det var egentliga grundfelet men bytte dem för säkerhets skull. 130kr/st. Något annat fel kunde han inte finna. |
|
|
vad fick du betala för kalaset? Han måst eha lagt ner endel timmar på bilen. Efter hur lång tid vågar du ta ut segern och fira att felet är löst? |
|
|
framemountain: Grattis! Jag har inte fått tillbaks min än. Verkar luta åt ett styrboxbyte. Jag ska ringa meken imorrn och kolla med honom. Hoppas att det har löst sig för dig, så att det inte blir som det har blivit för mig två ggr: strul igen (samma symptom) efter några dagar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.