|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ursäkta att detta (mitt första inlägg) blir lite långt, men jag vill gärna ge er en liten bakgrundshistoria. Vill ni inte läsa historien, kolla längst ner i inlägget :) Några dagar innan midsommar tog jag bilen till jobbet. Med ca 1 km kvar började bilen helt plötsligt gå väldigt dåligt (vibrerade+kändes som att jag saknade tändning på minst en cylinder). Sen rök det väldigt mycket ur avgasröret. Motorlampan tändes. Jobbade hela dagen. Tänkte att jag kanske kan köra hem bilen iaf, för jag ville inte ha den stående på jobbet. Åkte typ 500 meter sen rök det som ett ånglok bakom. Vågade inte köra längre. Bärgare påkallades. De tar bilen till närmaste verkstad=BMW Danderyd. De sa att det var vevhusventlilationen. Fine, betala det [5600]. Fick tillbaks bilen. Ca 2 veckor senare, började bilen gå dåligt igen! Mycket rök. Samma fel? Mekarna på Danderyd hade semester, så jag lämnade till Solna (de hör visst ihop på nåt sätt) i hopp om reklamationsjobb. De sa att det var fel på treans tändspole och att tändstiften var dåliga (förmodligen sotiga från förra gången, sa de)... Ny räkning [3000]. Fick tillbaks bilen på en fredag, den stod still lördag, söndag kväll skulle jag hämta morsan på flygplatsen. Åkte ca 100 meter innan det började gå lika illa igen och motorlampan tändes. Bara att åka hem igen. Dagen efter testade jag att starta jag bilen. Gick perfekt! Lämnade ändå tillbaks bilen till Solna, eftersom motorlampan fortfarande lyste. En dag senare ringde de och sa att det var samma felkod som vid förra tillfället. Dvs mina pengar hade gått till att fixa... Inget. Nu ville de byta ut nån kabelhärva, vilket skulle kosta ytterligare (men jag skulle få tillbaks pengarna för det föregående jobbet) [6500-3000=3500]. No can do, sa jag. Har inga pengar kvar. Vill hela tiden få det till ett reklamationsjobb, men de hittar ju (förstås!) nya "fel". Det går ju inte att ifrågasätta dessa "experter" heller. Den generella uppfattningen jag har är att de inte kollar nånting, utan bara byter delar som det KAN vara fel på. Jag börjar t o m tvivla på om det verkligen var vevhusventilationen det var fel på från början. Jag menar det är en -03'a, så att det kan ju inte vara så mycket fel (eller?). Det finns visserligen några standardfel (tydligen), men jag gillar bara inte sättet "fel" hanteras på=chansningar med löpande räkning. Felsök ffs! Jag har ju svårt att tro att 10 saker går fel samtidigt, efter 2 års felfrihet! Men Murphus lagar kanske gäller bilar också. Jag körde bilen några dagar. Fungerade bra. Åkte till gymmet för att träna en dag och var kanske borta i 40 minuter. kommer ner till bilen. Den vägrar starta. Tände till lite snabbt men dog, och sedan inte en tillstymmelse till tändning. Jag försökte att starta några gånger utan lycka. Efter ca 20 min gjorde jag ett startförsök genom att hålla extra länge på startmotorn och till sist tände den och gick som vanligt igen. Tänkte att jag håller på att bli galen. Jag fick kontakt med en kompis som känner en BMW mek. Åkte till honom dagen efter missödet vid gymmet för att läsa felkoder: treans tändning (igen) och nu även sexans (när den är varm). Bytte treans och sexans tändspole. Körde ca en vecka. Förra fredagen skulle jag åka bort efter jobbet. Då började den gå dåligt igen!! Samma symptom, så jag gissar att det är nån tändspole igen. Problemet är att jag inte kan ta mig någonstans, och har väl inte pengar heller att bärga igen. Jag skulle ju kunna byta ut de reserande fyra spolarna, MEN jag vill helst läsa av koderna innan så att jag inte köper nånting "i onödan". T ex om det är trean eller sexan igen så måste jag ju reklamera spolarna och/eller börja kolla efter andra möjliga felkällor. Här kommer frågan: Är det någon i Stockholmstrakten som använder CarSoft och skulle kunna tänka sig att komma ut till mig och läsa av felkoderna? | |
|
Kolla vad det är för tillverkare på spolarna du har kvar. Hade samma bekymmer på min med Febi spolar (tror dom hette så) en pajade i feb -06 och sen 2 till nu i våras så då bytte jag resterande 5 på en gång (Bosch) har funkat perfekt sedan dess. Använd sökfunktionen så hitta du en hel del i ämnet. //Tobmag |
|
|
Tack! Det sitter bosch-spolar i just nu. Både de gamla och de nya. Jag har försökt att söka, men inte hittat något. Frågan gäller ju avläsning av felkoderna. |
|
|
Är det felkoden missfire som gör att du har bytt så många tändspolar? Det man kan göra är att först märka upp och sedan bara byta plats på dom man har och därefter radera felkoder och se om nya felkoder sätts på annan cylinder eller inte. Vad var det för något i vevhusventilationen som dom bytte? Membranet? eller någon slang? |
|
|
Jag vet tyvärr inte den exakta felkoden. Tack för tipset om märkning/byte, men problemet är fortfarande att jag inte har någon möjlighet att göra det eftersom bilen står hemma. :) Vill helst slippa bogsera/bärga om det är ett såpass lätt problem att fixa. Ja, det var membranet. |
|
|
Tycker synd om dig, pappa befann sig i samma situation förra vintern. Samma symptom som du, förutom att den inte kom nån rök. Men opålitlig, startade inte ibland, gick illa osv. Verkstaden bytte del efter del utan någon förbättring. Till slut när den stannat ännu en gång blev han riktigt sur och ringde till Bmw och krävde bärgning. De tog in den igen och "kunde inte förstå vad som var fel". Men vi hade teorin att det var soppapumpen. I alla fall byttes denna och sen dess (2 år) har bilen gått problemfritt. Dessutom blev den rejält mycket piggare. Så bmw går oftast bara på vad felkoden säger, och använder inte vanligt sundt förnuft. Så lita inte på några mer "felkod x så det innebär..." ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Tack för den berättelsen. (Jag får ha det i åtanke OM det fortsätter strula) Jag är ganska övertygad om att det handlar om spolarna men vill, som sagt, ändå se några felkoder (de ger nog nån slags initial fingervisning, antar jag). Är det 3'an och/eller 6'an som strular igen så måste de ju reklameras, alternativt vidare felsökning. Är det någon av de andra så är det ju bara att byta ut alla resterande fyra, för då är livslängden säkert uppnådd. |
|
| Hur långt har bilen gått? | |
|
11000 mil kamel2: Har du möjlighet och tid att komma förbi med CarSoft? |
|
|
Låter som om tändspolarna gjort sitt, men det är givetvis inte kul att byta delar utan att veta exakt vilken felkod som ligger lagrad. |
|
|
Dåliga spolar kan ibland synas rent visuellt! Ta bort täck-kåpan över spolarna och försök starta/köra motorn när det är mörkt ute eller inne i en mörk lokal (tänk på koldioxidförgiftningsrisken!). Dåliga spolar avslöjar sig ibland genom att man ser blå blixtrar kring dem... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Toon: Jag tänker chansa på att byta ut de resterande fyra spolarna, funkar det då, så får jag åka och kolla felkoden (och släcka motorlampan). Det verkar inte som att någon har möjlighet att ta sig ut till mig för en avläsning. Johan: Tack för tipset! Jag återkommer med resultatet... |
|
|
Det ska ju finnas någon duktig bmw mek i sthlm. Asken känner till honom. Varför inte lämna in den till honom? Han ska vara extrem kunnig vad det gäller bmw bilar. Jag håller med Johan B att du ska kolla upp dom andra tändspolarna. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Nu har jag tömt bankkontot och köpt fyra spolar. Chansningen misslyckades... :( Går forfarande som en påse nötter. Vit rök. Stinker bensin. Nån som har CarSoft som kan komma ut till mig och kolla koder? |
|
|
Hej, vit rök tyder på fukt i avgaserna. Tar den kylar vatten? Stinker den bensin så kan det vara antingen lambdan eller kanske luftmängdmätaren som felar. Prova att lossa kontakten till luftmängdmätaren när bilen går på tomgång och se om det blir ngn skillnad. //Håkan |
|
|
Jag har inte sett att den har tagit kylarvatten, jag har gjort kompressionsprov, som inte visade något konstigt. Ska bogseras till verkstad idag (igen), så vi får se. Hoppas att det blir ett slut på skiten snart... Det här är inte bra för mitt psyke, eller min plånbok. /Thomas |
|
|
Hej Först och främst ,lämna in bilen till Perra i Huddinge: Länk De kommer att fixa din bil. Jag hade inte samma problem men blev bemött på samma sätt av BMW Stockholm, typ "vi byter det som datorn säger åt oss att göra", till slut började de också svamla om kabelhärvor, och "det blir dyrt", precis som om de inte vill mecka med bilen utan vill skrämma bort mig så slipper de fortsätta mecka, något tal om att få tillbaka pengar alt reklamation av tidigare reparationer var det inte frågan om. Vart i Stockholm bor du? Jag har Carsoft och om du bor i närheten av mig kan du låna min dator+kabel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På 03or böts det ut Bremispolar pga nått produktionsfel på förlängd garanti/goodwill gick en sönder så byttes alla enligt servicemeddelandet. Men Boschspolar ska vara OK och inte ha dessa problem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu (igår) har jag lämnat in bilen till en annan mindre verkstad. Blir inte problemet löst får jag lämna in den hos Perra. p950nlu: Tack! Då vet jag var jag ska vända mig nästa gång. Om jag inte skaffar laptop och carsoft själv... Får se var räkningen hamnar på denna gång! :) hasso: samtliga gamla spolar i min var bosch, så de kanske redan har bytts en gång (goodwill). Jag har hört talas om problemet. Men nu har jag sprillans nya (bosch) i. /Thomas |
|
|
orion_no1: Har du funnit orsaken till felet? Fick liknande problem med min 525iA -01 nu i helgen. När jag startade bilen misstände den och ville inte varva. Stängde av och försökta starta på nytt. Då hostade den bara ett par gånger. Vill inte starta. Luktar bensin. /Jonas |
|
|
Tjena framemountain. Nä, jag har inte hittat felet ännu (nte för att jag letar personligen :)). Tyvärr. Jag kommer att uppdatera tråden imorgon, efter att jag har ringt till verkstan. Det senaste jag hörde var att han inte hade hittat felet och skulle kolla om det hade något med någon bränsleregulator (rätt ordval?). Eftersom det verkar pumpas in (för mycket) bensin som kan vara orsaken till att tändningen inte funkar som den ska på två cyl. Återkommer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.