|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min kusin skall köpa en ny tjänstebil, han kör just nu en tråkigt 2liters Passat 07.a. Förra veckan provade han nya A4.an 1.8T eller TFSI tjoffs, han var inte direkt imponerad, Jag övertalade honom att ta en titt på BMW hallen och möjligtvis kanske provköra en bmw. Igår ringde han mig, han hade precis kört en 325ci och blev verkligen kär i den, han tyckte det var riktigt bra botten, kraft och riktig vass motorkaraktär. Vi bestämde oss för att besöka Solna BMW för att kolla på modellerna och kalkylera priser. Så nu till saken, han har ett dilemma, han har 307.500:- att röra sig på. Antingen väljer han 325ci solid vit med 17" m-sport fälgar, sportstolar fram för ca: 310.000. Eller så köper han en 320ci utr med m-sport paket och lite lull lull. M-sport paketet gör sig jävligt snyggt i solid vit bil måste jag påpeka. I varje fall skall han provköra 320ci men i slutändan kommer han nog välja 325i.... Vad skulle ni valt? Och så en till fråga, 325 motorn är de 330 motor? | |
|
Skulle också valt 325an men vad menar du om 325 är 330 motorn? En 6a har ju båda men annars är det skillnad och 320 går ju på en 4a.. annars förstår jag inte riktigt vad du undrar. |
|
|
Beror på vad du menar med lull-lull... innebär det navi, backsensorer, elstolar etc så hade jag valt 320... tror den klenare motorn, men den är fullt tillräcklig 95 % av körtiden. 325 har trevligare motor i mina ögon, helt klart... men med allt lull-lull som kanske gör bilen trevligare och bekvämare så hade jag nog valt det. Både 325 och 330 har trelitersmotor, men förstnämnda har 218 hk medan sistnämnda har 272 hk om jag inte missminner mig. |
|
|
"trots den klenare motorn..." Skulle det stå ovan... |
|
|
Ny BMW coupe utan 6-cyl? Gillar din kusin att köra är det 325 ci som gäller alla dagar i veckan. Att dyrt utrusta en klenare 320i (som gör den än tyngre och slöare) - knappast kompetent. Ifall han senare köper ut den kan han alltid köpa M-frontspoiler + M-bakspoiler löst. Det är inte så dyrt, ca 10-12 KSEK med lackering skulle jag tro. Se ifall ni kan klämma in läder+xenon i budgeten. Xenon är förstahandsvalet, läder andra, bättre stereo tredje och dragkrok och taklucka fjärde. |
|
|
Jag hade ett liknande problem när jag skulle köpa ny tjänstebil - mina val stod mellan full utrustad 325i eller snikutrustad 335i. Hela vägen till sista veckan jag kunde ändra mig så höll jag på och velade - men jag valde till slut 335i då jag hellre vill ha en rolig bil att köra, än en massa prylar att sitta och klämma på. För hur ofta använder man navin egentligen osv. Jag tycker din polare skall ta 325. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
hur har du fått fram att en 325coupe kostar 310 med den speccen du nämner?? utgångspriset är ju 335 000kr... har ni funderat på 125 coupe??? |
|
|
Jag tror det kan bli lite svårt med 325Ci. För den börjar ju på 335kkr och vinterdäck kanske han måste ta med i de 7,5 basbelopp han hade och redan då är vi uppe på 309kkr om man räknar med 11% rabatt. Även en 320Ci för 7,5 basbelopp blir i min ögon snikutrustad. Oavsett vilken han tar så blir det nog inte tal om nåt skinn eller taklucka eller de andra sakerna turbo4ever nämner. Den 325Ci ni räknat på som skulle kosta ca 310kkr har väl varken klimaautomatik eller farthållare? En 320Ci med komfortpaket, sportstol, och tyg/läder-kombo (för tyg på en coupe är ju bara för trist), vinterdäck och motor/kupevärmare borde kanske gå under 7,5 basbelopp räknat med 11% rabatt. Mvh Johan |
|
|
Majid: Det är samma grundmotor i 325 o 330 nuförtiden. |
|
|
325 snik alla dagar i veckan framför en 320 med lull. ta shadowline, sportchassie och sportstolar och montera M-aero själva efteråt. turbo4ever> xenon std på coupen. |
|
| och glöm inte M-ratten för en tusenlapp. | |
|
Ingen som kommit på att det kostar 30k mindre om han väljer till bakdörrar. Det innebär 30k mer utrustning eller motor. mvh Tomas |
|
|
Jag tror nog de flesta tänkt på det, men frågan var vad man skulle valt mellan 320Ci eller 325Ci. Många lutar åt 325Ci men själv måste jag säga 320Ci så man iaf får med fyra vinterdäck i budgeten! Mvh Johan |
|
|
Som skrivits innan, ta en 325 sedan med lite lagom utrustning. Ni får både den motor och den utrustning ni vill ha och som ett plus en mer praktiskt bil. Nackdelen är förstås utseendet. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Xenon och sportstolar är nödvändiga! ;) | |
| beror ju på hur mycket utrymme man behöver... som sagt 1-serie coupe eller vanlig 1-serie hade inte varit fel.. man kan få bra med utrustning och motor för dem pengarna | |
| 2-ben: Fast förutom de två dörrarna får du på köpet också ett bedrövligt andrahandsvärde. innebär iofs oftast inget problem för tjänstebilisten. Möjligen att en sedan med M-paket ligger i paritet med en Coupe utan M-paket. | |
| Världens enklaste val! En BMW med fyra känns helt ... onödig, som skapelse. | |
|
Tack för alla kommenterar! Min kusin skall förhandla sig fram en 325Ci snik med m-chassi (+4000) och sportspolar. Får se hur det går. Det roliga av de mesta är att säljaren på BMW tyckte verkligen att 4an med m-paket och etc skulle vara ett bättre val enligt honom framför snik 6an. Säkert nå säljknep där dem tjänar provision på att kränga extra grejjor. |
|
| Vinterdäck är inte inräknad i budgeten, de får företaget skaffa sig fram på nå vänster. | |
| Tveksamt om 325i/4 har sämre andrahandsvärde än 325Ci. Den praktiska bilen appellerar till en större kundkrets och har ett lägre nypris. Skillnaden borde jämnas ut, inte öka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.