|
|
|
|---|---|
|
Ökar dieselns bränsleförbrukningsfördel vid högfartskörning och/eller under hög belastning? Vid landsvägskörning drar dieselmotorn (BMW, SAAB) ca 10-20% mer bränsle, men i stadstrafik är skillnaden ca 30-40%. | |
| Disel drar väll mindre än bensin, eller vilket bränsle menar du? | |
|
Var på bilsemester i år, och själv så har jag en manuell låda. Åkte med min farbror som har en MB 280 cdi aut - 06. Vi körde rätt så friskt allt mellan 100-200 km/h på autobahn. När vi tankade så skilde det ca 12 liter på varje tank, och då hade vi kört ca 60 mil. Så min bil drog ca 1 liter/milen och hans bil ca 0.8/mil. |
|
|
Enligt min egen erfarenhet enligt färddatorn, verklig förbrukning ungefär 0.1l/mil högre för båda bilarn, så: Motorväg, Farthållare, 140km/h (gps) e46 325i: 1.1l/mil e81 120d: 0.71l/mil Motorväg, Farthållare, 110km/h (gps) e46 325i: 0.82l/mil e81 120d: 0.54/mil Landsväg, Farthållare, 90km/h (gps) e46 325i: 0.72l/mil e81 120d: 0.48l/mil I stan är skillnaden nästan 50% till dieselns fördel, ca 1.2l/mil mot 0.62l/mil (mätt vid tankning). |
|
|
Dieselmotorn har en lite stabilare verkningsgrad vid högre belastning. En dieselmotorn är de facto smutsigare så kan bara bensinmotorn göras lite effektivare (mindre volym, mer överladdning) är valet enkelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.