|
|
|
|---|---|
|
Hej ! För 4 vecor sedan så fyllde jag på klimatanläggningen på BMW i Karlstad. När jag kommer hem så står den med tändningen på i 15 minuter då jag märker att tempen stiger i kylaren. Jag slår av Klimatanläggningen och märker att tempen går tilbaka till normalt. I förra veckan händer det igjen att tempen stiger... lämnar in bilen på BMW och dom luftar den. Igår var jag och handlade, slår av bilen.... men vrider på tändningen igjen då kärringen ville lyssna på radion ....kommer ut, startar bilen och ska köra hem..då fan imej stiger tempen igjen, slår avklima och viderpå full värme....bilen blir normal. Idag kör jag 15 mil på jobb, inget händer....kör tilbak till oslo 15 mil...bilen går perfekt.....kylarvattnet är bra.... kommer till en kö....och bilen står i 5-8 min. När jag ska köra iv¨g så stiger tempen igjen, jag slår av klimaoch full fräs på fläkten i kupen ....med massa värme.. och bilen blir norml...sen kan jag slå på klima igjen och allt är bra Varför händer detta ? | |
|
Viscofläkten - dvs den temperaturreglerade kylfläkten verkar inte vara ok. Då får man problem med förhöjd kylvattentemp när bilen står still så att inte fartvinden kyler. När AC-kompressorn slås på får motorn arbeta tyngre varför kylbehovet blir större varför kylvattentemperaturen stiger snabbare när bilen står still. Be verkstan att kolla visko-fläkten. Det räcker säkert för dom att bara titta/känna på fläkthjulet. Eller också gör du en sökning på viskofläkt eller viscofläkt i forumet. Det finns svar där på hur du ska kontrollera själv. |
|
|
Få se nu, när du skriver stå med tändningen på i 15 min, menar du med motorn på tomgång då? Iofs inte så bra för motorn, men den skall ju inte bli varm. Viscofläkten snurrar nästan med "rätt" varvtal på tomgång, den gör nytta först vid lite högre varvtal, kökörning osv och det är ytterst sällan kopplingen griper in med förhöjt varvtal. Om AC:n är igång skall även elfläkten framför kylare/kondensor snurra på steg 1 med rätt bra flås, ingen stigande temp skall märkas. Sen skriver du att du vrider på tändningen igen för att lyssna på stereon. Den går väl igång på läge I, utan att tändning/motor behöver användas? Om man stannar en varmkörd motor så stiger tempen kortvarigt eftersom cirkulationen stoppar om man bara vrider på tändningen och tittar på mätaren, undras om det är detta du sett? Jag skulle kanske misstänka pumpen om du har värmeproblem vid tomgång, och givetvis kolla att elfläkten framför kylaren funkar riktigt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.