AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.681

lambdasonder 523I E39 -99

ai
2
ai053
523IA -99
Jag har problem med att min bil (E39) går ojämnt på tomgång särskilt när den är halvvarm. En mekaniker jag var hos sa att det var en lambdasonder som måste bytas. Kan man med ledning av ovanstående veta vilken sond det är? Eller måste man ha instrument för att testa? Vad kostar en sådan? Kan man byta den själv? Kan man köpa den på Mekonomen eller biltema eller liknande? Vad kostar det? Tacksam för svar.

Göran i Kalmar
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
1. Det sitter två lambdasonder på din motor och håller kontroll på tre cylindrar vardera. Kanske ett diagnostikprogram kan tala om om någon av dem är helt defekt, men om den bara har en viss felvisning går den felaktiga signalen in i motorns styrsystem som reagerar därefter. En van mekaniker kan kanske säga vilken sond det är som ger fel utsignal annars lär de behöva byta båda. Så här säger Biltema som tar strax under 400 kr för sina lambdasonder:

Lambdasonder
Lambdasonden (syresensorn), som alla moderna motorer är försedda med, är vanligtvis placerad i det främre avgasröret (alldeles under grenröret) eller i katalysatorn och mäter avgasernas halt av oförbränt syre. Data om syrehalten i bränslet vidarebefordras till bilens styrenhet, som sedan räknar ut att korrekt mängd bränsle tillförs motorn. Om fel bränslemängd tillförs motorn så korrigeras detta omedelbart av styrenheten med ledning av de uppgifter den får från lambdasonden.
Kontrollera alltid att felet i avgasreningen verkligen beror på lambdasonden innan den byts. Den nya lambdasonden kan skadas av andra fel i avgasreningen. En använd lambdasond återköps inte.
Biltemas lambdasonder av universaltyp passar till de allra flesta bilar vars originallambdasond har en, två, tre eller fyra anslutningskablar, dock ej till bilar försedda med Titanium-lambdasonder (5 V). Man känner igen en Titanium-lambdasond på att en av kablarna är röd.

I en gammal katalog säger Biltema att man kan använda deras lambdasonder med tre eller fyra ledare ut till BMW - men man är inte modellspecifika så det gäller nog att vara försiktig!

På en del bilar kan det sitta en lambdasond efter katalysatorn också men det tror jag inte din bil har.
ai
2
ai053
523IA -99
Tack så mycket för svaret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.