|
|
|
|---|---|
|
En vän till mej har fått problem med kopplingen på sin M3 3,2-96. När motorn kommer upp till ca 95-100 grader så blir det ibland omöjligt att växla! Står man still är det lögn i fan att få i någon växel om man inte tampar hejvilt på pedalen ett par gånger. Med kall motor funkar den perfekt. Med andra ord så kopplar inte bilen ur riktigt, och i jakten på vad som orsakar detta så finner vi denna suspekta del som sitter på röret/slangen mellan huvudcylindern och slavcylindern. I ETK heter den "tryckkontakt". Men vad gör den för nytta? och vad händer om den fegar ur? Bilder-----> Länk Någon som har några ideér? | |
|
Är det en tryckkontakt tror jag att det är en startspärr. Ligger bilen i en växel går den inte att starta utan att frikoppla. Det är min teori. mvh stefan |
|
|
Ser ut på bilden som om du har en original slang till kopplingen. Byt ut den till en stålomspunnen slang. Gjorde det på min bil. Sedan kopplade den ur 5 cm innan kopplingspedalen gick i torpeden. |
|
|
Japp, även den slangen ska bytas. Troligtvis den som är boven i dramat! Men blev nyfiken på vad den där grejen gör för nytta. Om den påverkar kopplingen när den går sönder? Mvh |
|
|
Det är ju bara att ta av kablarna och se vad som händer. Är det en tryckkontakt blir kretsen sluten vid tryck. |
|
|
Japp, nu är slangen och "tryckkontakten" bytt! Resultat: Ännu sämre koppling! Allt är gjort enl konstens alla regler, även luftning! Nu återstår det att ge sig på Huvudcylindern/slavcylindern! Men det är dyrt och tidsödande att felsöka på detta sätt! Någon som har lite ideér på vad som kan göra att kopplingen blir så här? |
|
|
Uppdatering: Nu är även Huvudcylindern och slavcylindern bytta, dvs allt som har med kopplingshydrualiken att göra. Men fortfarande samma fel!! Felet ligger alltså nånstans i kopplingen. Lameller, tryckplatta, svänghjul osv. Kommer kollas nångång under vintern. Ingen som har varit med om nåt liknande på en M3? Mvh |
|
|
Jag hade samma problem med min! Receptet är en ny kopplings sats på Bmw! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Om du har köpt en ny slang på BMW så kan det vara det som är problemet. Original slangarna som man köper nya på bmw fungerar inte!! Dom klarar inte av värmen... när dom blir varma så expanderar dom och då funkar inte kopplingen.. |
|
|
Findus: Ja den köptes på bmw. Man tycker ju den borde hålla, då den som satt där har funkat i 12 år och 14000 mil! Är dom man köper idag av sämre kvalitét än dom som tillverkades 96? Nu är ju allt som har med kopplingen utanför växellådan bytt, huvudcylinder, slavcylinder, slangen, oljan, och även ovannämda tryckkontakt, men så fort man har åkt på lite riktigt så börjar den jävlas! Man måste väl ändå kunna lita på att en ny orginaldel ska funka när den är helt ny i alla fall? Mvh |
|
|
Konstigt det här. Din beskrivning stämmer in på min M3 -96, men jag har bytt kopplingen och resultatet är det samma. (Bytt hela kopplingen lamell, tryckplatta, urtrampningslager) DEn var iof så slut att den slirade men den kopplade även ur dåligt när bilen blev varm. Det som gjorde störst skillnad var luftningen av kopplingen. Jag är sugen på att byta till stålomspunnen slang men har inte hittat någon som säljer det i närheten. Undrar också vad Kontakten på slangen är till, antar att de stålomspunna slangarna (om jag får tag i nån) inte har den kontakten. |
|
| Det kan ju vara stödlagret som sitter i vevaxlen . | |
|
Uppdatering: På flera människors inrådan byttes den nya slangen ut till en stålomspunnen. Resultat: Som en ny bil!! Kopplingen blev precis som den ska vara. Hård och distinkt. Kopplar alldeles perfekt kall som varm, hård eller lugn körning. Med andra ord så var den nya BMW orginalslangen totalt värdelös!! Det ska dom få höra med! Tycker det är konstigt att man inte kan lita på att en ny orginaldel fungerar som den ska! Säkert många som bytt sin koppling i onödan pga det här! Mvh |
|
|
Jag bytte först till stålomspunnen slang utan resultat! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Krika -du kan naturligtvis ha rätt, men lagret verkade helt ok när kopplingen byttes. Borde man inte känna om det kärvar så mycket satt att kopplingen inte skulle koppla ur? Veåtta Var köpte du stålomspunnen slang. Alla jag hittat som säljer sådan har bara kit till bromsarna? |
|
|
Killen åkte till Meca här i Nybro med orginalslangen och frågade om dom kunde byta den mot en stålomspunnen. Det gick bra sa dom och priset landade på 450 kr. Dom har en verkstad med utrustning för att göra sånt. Dom utför även diverse reparationer där. Mvh |
|
| OK! Jag hade hoppats att det fanns någon som sålde färdiga stålomspunnaslangar även för kopplingen. Men jag får leta upp någon firma i närheten (Enköping) och helt enkelt ta med min slang. Tack för svaret Veåtta! | |
|
Jag köpte här. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.