|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag undrar vad som kan vara felet på bmwn.. De började för ett halv år sen när bilen började koka. De vart konstaterat att vatten pumpen va kapput så den byttes.. allt va frid å fröjd men efter typ 2 månader så kokade bilen igen.. eftersom öven termostatet nyligen är bytt så de ja gjorde va att tanka i vatten å våll lufta.. de vart frid å fröjd men nu kokade bilen för mig igen igår kväll.. å nått måst ju inte stå riktigt riktigt till... nån som ha nått förslag om vad man kan kolla? Tacksam för svart. | |
|
Kylfläkten av visko-typ är väl nästa steg - om motorn kokar vid stillastående/tomgång. Förbrukar den kylvätska innan den börjar koka? Får du nivålarm i samband med kokandet? När du kommer under en viss nivå ligger du risigt till eftersom toppen kan haverera/spricka. Är kylaren OK på alla sätt - inget läckage men god genomströmning? Är kylsystemet tätt - så att du inte förlorar kylvätska någonstans? |
|
| Nix den drar inge kylar vätska eller läkage.. kollade vätskan nyligen.. tempmätarn stiger.. får inte in nå värme i hytten när jag slår på värmen på fullt.. men övriga gånger när ja vridi på värmen har ja fått in värme men inte dom 2-3 gångerna som bilen har kokat nu sen vattenpump kajka ihop... tyck de knepiga är att de går så pass lång tid i mellan kokingnarna.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luft kan cirkulera i månader om den inte är korrekt luftad från början, även en obetydligt läckage släpper in luft, där är när luften hamnar i termostathuset som den inte öppnar utan då stiger tempen istället. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tycks endå ha lagt ner kärlek på luftadet när ja fyllt på.. men de kanske ä så överkänsligt.. den här wiscokopplingen.. kan de va nått med den som spökar? kan termostatet hänga sig? vad kan ja kolla? å hur kollar ja? |
|
|
Fläkten ska "driva" ordentligt när motern är varm. Det räcker inte med att se att den snurrar. För att kolla att den inte slirar, stick inte dit fingrarna! I en annan tråd föreslås en hoprullad tidning. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Ja, när visco-fläkten går på högsta ska bilen låta nästan som en gammal Volvo 240 - men aldrig annars förstås!! | |
|
Jag skulle kanske kolla eller byta kylarens påfyllningslock. Om inte rätt övertryck byggs upp så kokar motorn, kan ju vara så att locket öppnar lite då och då, då behöver ingen nämnvärd vätska ta sig ut men tryckfallet gör att det kokar direkt. Om värmen i kupén uteblir så kan det vara mera luft i systemet som driver runt men även brist på cirkalation. Pumpen är ju bytt, kanske nåt som blockerar? Viskokopplingen går aldrig in med full drivning, den ökar bara på varvtalet. Om den låser med fullt varvtal så är det nåt allvarligt fel i kopplingen. Allt enligt BMW:s egna manualer och utbildningspärmar. Även vid ordentligt varm motor lunkar fläkten på i lugn takt, elfläkten framför kylaren går in och jobbar i flera steg alternativt steglöst efter modell 09/98 långt innan viskon börjar låsa. FP |
|
| Ja visst kan det vara så! Men inte tror jag att det är något allvarligt fel när fläkten låter som på en gammal volvo. För min del har det bara skett i värmeböljor i stadstrafik. Någon enstaka gång under den här sommaren med båda våra bilar. I Italien i en värmebölja kring 40° då människorna dog även i det landet så klarade sig BMW-ägarna riktigt bra... | |
|
tackar för svar.. Var å fyllde på å luftade systemet igår å nu går de bra att köra har kört 4-5 mil runt runt men ingen tendens till kokning.. å ja tycker att den bygger upp ett bra tryck i systemet.. men frågan nu är när händer de nästa gång.. räcker det att man lite nu å då öppnar upp luftar skruven som sitter på slangen på väg in mot motorn.. eller ä nått annat sätt bättre?? MvH |
|
|
en annan sak.. om toppen eller topp packningen är kapput.. hur uppträder bilen då?? |
|
|
Du skall inte behöva lufta i efterhand om den är OK nu. Jag har luftat en gång på c:a 7 år, efter byte av termostat. Om du har problem läckage i toppen, packning eller spricka så får du avgaser i kylvätskan. Analyseras enkelt på en verkstad med CO-analys i kylvätskan. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Följ luftningsinstruktionen i Mektipset för byta vattten pump /termostat och kör ALDRIG bilen innan termostaten har öppnat och du har full cirkulation i kylsystemet dvs utgående slang, den nedre är "lika" varm som den övre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.