AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

Värdeintervall diagnosdata för motor

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag har en omodifierad 530d -99. När jag fick tillgång till en diagnosutrustning ställde jag mig tvekande till de livedata jag fick ut från motorn: ca 340 mg luft per kolvslag visar LMM - men oerhört mycket mer när motorn står still ... Bränsletrycket börjar vid ca 300 bar på tomgång och ökar ett par hundra vid körning. Laddtrycket vid normal körning ligger inte många hundra millibar över atmosfärstryck.

1. Borde inte LMMen visa så där 600 mg per kolvslag
2. Bränsletrycket borde väl röra sig om närmre 1000 bar
3. Laddtrycket???

Är det någon som har vettiga godtagbara värden?
Sa
440
Saij
X3 -12
Har inte koll på vare sig laddtryck eller mg/kolvslag på rak arm - men däremot är railtrycket variabelt inom ca 160 bar till ca 1600 bar (1600 vid fullgaslast från ca 4.000 rpm).

Det andra skulle jag kunna kolla när bilen "kommer hem".

Mvh/Saij
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Förr fick jag svartrök vid fullgasacceleration men det ser jag inte alls längre...?

Laddtrycket är avläst vid måttlig acceleration. Det är obehagligt att titta ner på datorn när man har gasen i botten på landsväg!!!!

Det ska bli intressant, Saij, att höra dina åsikter!
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej igen!

Så här ser det ut (530dAT -02). Motorn har ju iofs några Hk mer än din men på det stora hela lär det ju inte skilja nå't radikalt. Inget batteri i datorn och ingen 12V driver så alla data är så att säga "stillastående".

Air int temp 39
Engine Speed 748 3000 0
Coolant temp 85
Atm. pressure 993 993 993
Ch. P 1009 1061 1005
Nominal Ch. P 1000 1129
Air Flow 346 - 355 mg/h 567 mg/h
Nominal A. F. 346,6 mg/h 572 mg/h
Rail Pressure 348 593
Nominal R.P 348 587

Blev lite "kluddigt" :-( hoppas att det är begripligt (och gör nå'n nytta).

Btr. luftflöde vid stillastående motor - om man "startar om" live data med motorn avstängd visar den först 0 mg/h för att efter några uppdateringar visa ett "idiotvärde" (ca 10 ggr "för stort").

LMM (Luftmassemätaren) ger "normalt" ingen felkod om den inte har helt "avbrott" (den ger bara ett felaktigt värde som motorstyrningen tolkar och styr efter). Bytte på min -00:a men hade då inte tillgång till diagnosutr själv så jag har inte kollat relationen Nominal Air Flow - Air Flow med en dålig LMM. (När jag skulle köpa 00:an i Tyskland (våren -02) provkörde jag nå't dussin 530d och märkte då att flera stycken hade dåliga LMM. Vanligtvis kan man se det på förbrukningsmätaren (vid fullgasaccleration) som då brukar "fladdra till" en eller ett par ggr (vid 2000-2500 & 3000-3500 rpm).

Ett vanligt tips från forumet är att koppla bort LMM:en och provköra bilen - om bättre då kan det tyda på dålig LMM (motorstyrningen använder tydligen referensvärden vid helt bortfall av LMM).

Mvh/Saij
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det var ju intressant, särskilt kommentaren "idiotvärde på LMM"... I övrigt stämmer det skapligt med mina värden. Jag kommer tillbaka med samma så får vi se. Värdena vid de här varvtalen bör ju vara tämligen identiska eftersom grundmotorn är densamma och belastningen likaså.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Mina värden idag, stämmer inget vidare med dina men din motr är väl lite friskare:

Air int temp 39 --
Engine Speed 749 3000 --
Coolant temp 92 - termostaten nybytt - instrument visar OK
Atm. pressure 995 --
Ch. P 1027 1160 Laddtryck högre än nominellt vid tomgång!
Nominal Ch. P 902 1160
Air Flow 297 mg/h 270 mg/h Luftflödet i fel härad...
Nominal A. F. 426 mg/h 550 mg/h
Rail Pressure 286 570 Insprutningen OK...
Nominal R.P 286 570

Enda felmeddelande utom glödning,som ju fullständigt saknar betydelse är EGR - och den återkommer inte vid stillastående provkörning. Eftersom laddtrycket är rimligt vid 3000 rpm borde turbon vara OK liksom tryckgivaren. Eftersom trycket är över atmosfärstryck skulle det kunna vara så att katalysatorerna är igensatta och ger mottryck så att onormalt mycket avgaser pressas in via EGR, vilket också skulle förklara lågt flöde genom LMM. Den vägen passerar inte avgasåterföringen (EGR). Eller också är det fel på LMM förstås.

Motorn är svag, typ 0 - 100 km/h på 15 sek.
Turbon anser TurboTech vara OK efter min felsökning av den
Avgaserna verkar nästan överdrivet rena. Det går inte att få någon svart rök ur avgasröret längre som förr. Den drar ingen olja alls.
Jag kan läsa en massa data - men hur tar jag reda på om:

LMM är kass
Katalysatorerna är igensatta
Tryckgivaren är trasig
eller är det trots allt EGR-ventilen som är kass?
Kollar diagnostiken vakuumpumpen?

Var ska man börja?
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Vet du OM LMM är bytt på din bil tidigare? Vill minnas att det var "nå'n sjuka" på LMM fram till -00 -01 eller så. Om inte bytt så kanske...........

Har du testat att koppla "loss" LMM och provköra, då borde motorstyrningen styra efter Nominal Air Flow (och därmed kanske skyffla på lite mera soppa).

Har du kollat momentanförbrukningsmätarens (Phuu, vilket ord) beteende under fullgasaccleration. Bör ligga kloss i botten tills hastigheten börjar plana ut - rycker den till "nedåt" för att se'n hämta sig igen är min erfarenhet att det kostar en LLM ;-).

Btr EGR & Kattar är de utanför min "kompetens" (!).

Låt hör hur det går.

Mvh/Saij

mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
att kolla om kattarna är kassa kan du ju göra genom att skruva av avgassystemet en sväng och se om det blir någon radikal skillnad. skillnad kommer det ju att bli eftersom det är ett ganska stort motstånd i dom normalt sätt.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Saij:
När bilen var ny för mig var motorn relativt bluddrig på tomgång och kändes svag på låga varv, men jag drev den frågan på garantin tills motorn gick som jag ville, dvs lika bra som den som BMW:s tekniker från BMW-Sverige hade. Tyvärr fick jag aldrig veta vad dom gjorde, kanske bytte de LMM-en till sist!

Men det är ju helt klart att jag borde testa att koppla ur LMM i det läge jag befinner mig i. Bara inte DDE-n går över i något reservprogram då förstås. Jag har det intrycket.

Är det någon som kan tala om hur DDE styr luftflödet resp laddtrycket för att hamna på det nominella?

Är det någon som ser en chans i att bränna ur katarna med hårdkörning, eller i alla fall det för den här bilen tämligen normala 150 - 160, i lämpligt land förstås... Som jag bor blir det tyvärr inte ens särskilt mycket motorväg.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Saij: Tack för dina goda råd! Vad ska man med LMM till egentligen? Jag kopplade ur den och bilen vart "bättre än ny"... Jag har alltid tyckt att vår 320iA har varit en smula rappare än 530dA. Nu är det definitivt tvärt om! D-programmet på växellådan räcker för att imponera på mig. S-programmet knäcker nog ryggraden på mig... Det konstiga är att man inte får något motorlarm alls ens om man kopplar ur LMM. Den verkar få leva sitt eget liv.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Va' kul - då kan du verkligen känna det "råa vridet" ! 0-100 på 15 sek tyder på att du saknade 70 - 90 hp - så visst borde det kännas ;-)

Om byte blir aktuellt - Är LMM inte bytt tidigare MÅSTE den kodas in i DDE av BMW. OM den är bytt tidigare har du förhoppningsvis den nya prg.varan och inget mera än ett byte av LMM behövs.

Mvh/Saij
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag vet, men efter förbrukningen med LMM var det nog inte mer än 30 - 40 hkr som saknades på fullgas. Före drog den ungefär 20 l/h vilket bör motsvara 140 - 150 hkr... Nu slår ju förbrukningsmätaren i botten, som den ska... Vi får hoppas att det är den felaktiga LMM-en som dämpar motorn och inte reservprogrammet som uppmuntrar mig och en ny LMM som fungerar lika illa pga något annat fel som det inte tas hänsyn till annat än med hjälp av LMM. Vi får se imorgon efter LMM-bytet?
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
allt OK efter Lmm-byte
Sa
440
Saij
X3 -12
;-)
/Saij
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Var ovanligt fåordig, men petade in inlägget med PocketPC. Saij: Jag måste säga att du gav rejält stöd. Ett stort tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.