AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.175

e39 M5 primitivt effekttest

Sida 2 av 3
Om det spinner på 3:an så beror det förmodligen på dåliga däck. Fick dock min M5 -00 att blinka med lampan på 3:an efter att ha hållit fullt genom en kurva och däcken nästan vrängdes av pga för lågt lufttryck.
Min förra Porsche gick knappt att spinna loss med på 1:an trots ca 450 Nm om man inte svängde kraftigt samtidigt. (R-däck)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Monsterfemmans M5 spann med trean när han stämpla fullt med helt nya pireli p zero nero, jag såg själv hur lampan utförde disco light ;)

På torrt underlag, på e18.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Snackar vi HELT NYA däck så är inte fästet 100% kan nog jämföras med helt slutkörda däck.

Har kört en del mc på bana och fått känna på den hårda vägen vad nya däck kan innebära ;)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har e39 så dålig geometri i bakvagnen?

Pinsamt illa!

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
M5an har grymt bra hjul geometri.Tror att den klar 1.2g i kurvorna.Du har kanske sett när Sabine far fram på Nuburgring?Om antispinn systemet hade varit mer förlåtande så skulle det inte behöva gripa in på torr asfalt föratt det är ingen risk att bilen sladdar av pga av hjul spinn.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Vi snackar inte helt nya däck utan typ 50 mil bakaom sig.....

En helt frisk m5 ska nog spinna lite grann med trean, det är iaf min uppfatning.
En helt frisk M5:a ska inte spinna på 3:an
har haft en fullt frisk M5 E39 -00 o nej den spann inte, lampan kunde blinka till vid växling, men inte om man ligger på 3:an o gasar fullt från 90 km/h
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
BoMoW

Som jag sa till dig i en annan tråd komm till flygfältet 6 september som A.G och m5board ska hålla i, så får du prova mot monsterfemmans M5a så får du se om den är kry eller ej :)

Du som drog m5or som skit på topfarten borde inte ha prblem mot han :)
haha, men är inte monsterfemma M5 om mappad lr nåt, sen så har jag aldrig sagt att min B10 är snabbara än M5 e39 från 50-250 km/h, men den hänger på bra mycket bättre än den B10:an som var där.
Jag har som sagt haft en M5 E39 i 4 mån o jag vet vad den går för.
men både du o monsterfemma tror att det e nån supersport bil som hänger av allt o alla
Jag skrev i tråden till ando att jag var intresserad av att köra nu 6 sept men inte fått nåt svar. Måste planera in mina helger tyvärr nu vet jag inte om jag kan den 6:e
sorry för OT, men kul att ni jämför 2 trimmade m5:or mot en org alpina B10 :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Cado, till att börja med är Monsterfemmas M5 mer eller mindre trimmad vilket gör hans och din erfarenhet rätt orelevant om du läser vad TS är ute efter (på ett enkelt och primitivt sätt verifiera om hans bil är ok eller ej)

"Monsterfemmans M5 spann med trean när han stämpla fullt med helt nya pireli p zero nero, jag såg själv hur lampan utförde disco light"

Verkar inte som vi går på samma disco ;)
Enligt han själv så blinkar den till snabbt när han provocerar och snabbt skicka i trean om jag fattat det rätt. På det sättet kör inte jag med min M5:a pga att jag vet hur känslig kopplingen kan vara så jag vet faktiskt inte hur DSC:n skulle bete sig. Skulle inte tro att den går in.

Har kört ett par M5e39 (original) och de har inte heller haft några som helst problem att få fäste på 2:an. Jag släpper då upp kopplingen helt innan jag ger på gasen alltså inget provocerande för att försöka få det att släppa, det har jag växt ifrån ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
BoMoW

Fattar jag det rätt eller menar du att din b10 från 98 skulle vara vassare än en b10 v8s??
Vi vet mycket väll vad den går för och tror inte det är en enzo, utan snackare utan rejs erfarentet vill vi ju kunna korigera.

Det var dem två m5or som fanns tillgängliga och det var alpina ägare som var frame och frågade efter rejs.

BjörnB

Vågar du inte skicka in trean snabbt???
Då kan du lika gärna köra en 520 (Inget illa menat mot den)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
BoMoW

Den är ingen supersportbil om man jämför mot italienska modena skapelser, Men jämfört mot en alpina b10 är den rena mclaren ;)

Länk

Obs en B10 V8S

du hammnar änu mer efter min vän ;)
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
HaHa njaaa trimmad o trimmad är den nog inte så värst, lite lätt ommappad som inte ger mycket i bottendraget kan jag lova.

så här är det.
2an spinner loss totalt, det gäller värkligen att hålla i ratten. 3an spinner loss fast i mycket kort stund och när jag säger att dsc blinkar till så menar jag att motorn dör, får ingen kraft när dsc är på, men det är inget man inte kan kontrollera. torrt väglag (motorväg), 6mm däck pirelli p zero nero

angående toppfarten så kan jag ställa upp mot de flesta alpin-ur också :)
hitta bara en fin sträcka.

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Samma B10 V8S vs 335i manuell har jag för mig.
Länk
Tar 335 an ganska lätt så den rör på sig om det är någon som skulle tro nått annat.
Tror faktiskt en M3 e46 skulle få det ganska svettigt mot en B10 V8S
fredde 7
Avdocado: Ska vi beundra dig för att du "vågar" "fullfjädra" ??
Om trådskaparen hade behövt tips på hur han kan få sin koppling att brinna
hade han säkert messat dig direkt.

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Det där med koplling på m5 är bara en myt tydligen.
Har haft några hundra rejs från alla olika intervaller 0,50,100 you name it och jag har aldrig sätt tecken på att kopplingen skulle vara en svag länk till just m5 e39.

Det är mycket som snackas men finns inget som helst bevis på att det skulle vara så.

fredde 7
"sin koppling att brinna"

spara kan du göra på en ford mondeo 1.6 men inte på en m5 om du trodde det så ut och bränn på. ni får ju se vad ni har köpt istället för att köra som Agda 67 :)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Kör som ni vill grabbar men säger bara att m5 e39 tål STRYK!

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
fredde7

Haha den var bra jag kungen på att bränna koppling, vart har du fått det ifrån, det är väll bara körsätt AKA agda 76 som bränner koplingar, och ditt verkar du tillhöra ;)

Monsterfemma har haft sin bil i tre år nu med orginal koppling, och den bilen har gått hårt, ingen tendens till strulande koppling... mycket skitsnackare på forumet helt klart med massa mytt, kan man inte hantera en bil så kan man bränna koppling på en fiesta om än inte lika fort.

Länk

lyssna på växlingar haha, ut å kör era bilar istället för att fissssssssssköra

Ok, diskussionen kanske börjar urarta lite nu :) Jag tror knappast det är någon här som "fiskör" sin bil, skalan går väl närmast från "hård kärlek" till "grov misshandel" ;)

Angående M5ans koppling, konsensus är väl att den är aningen underdimensionerad men håller rätt bra så länge man låter den bita ordentligt innnan man ger gas.

Som jag nu tolkat svaren är det åtminstone ingen norm att hjulen spinner loss på tvåan ifall fästet är bra ?

Monster Femmas bil tycks gå jävligt bra, grattis till det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.