AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.173

e39 M5 primitivt effekttest

Sida 1 av 3
En fråga till M5 ägarna här: Slirar bakhjulen/blinkar DSC lampan vid fullgas på 2an ? Detta alltså på torr, rak, jämn asfalt. Mina gör det inte, endast om vägen är våt eller av någon annan anledning lite halare.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag har Nya Babridgeston runt om på min så jag borde ha bra fäste och samma rullomkrets runt om.Om jag ligger på trean i 90 och stäpplar gärnet på torr asfalt rakt fram då blinkar DSC lampan febrilt.Har du kollat om LMM ger soppa såm dom ska?Annar så får du bara ut 60/70% av motorn effekt samt att du får dåligt bottendrag.

Min M5a Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min blinkar inte, eller åtminstonde inte febrilt, om vägen är torr och rak. Däremot blinkar det mycket vid lite fukt eller om man svänger svagt, typ när man kommit ur en rondell man gasar på innan man kör helt rakt.

___
//Ulf
Att bakhjulen lossnar på trean låter intressant, det gör de inte ens på vått underlag med min bil. Jag har nyligen bytt LMM:arna, nollat inställningarna och kört ca 50 mil sedan dess. Bränslepumpen har också bytts. Motorn har inte gett några felkoder alls, men går ojämnt som kall och det tycks saknas lite tryck speciellt på lägre varv.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Man saknar att man inte kan ändra alla stavfel ibland :)

Jag har sport knappen intryckt då när det blir så att det släpper för då blir det väldigt rappt påslag av kraften mot när man inte har den intryckt.Ville bara säja det.
Har du testat vad den gör 80-160 på trean?
När min inte gick som den skulle och det var innan LMM byte så gjorde den det på ca 7 sek.Efter bytet så blev det ett helt annat bottendrag samt att jag tror att jag kapade nästan en sekund med i det intervallet.

Film snutt 80-160 Länk
Har inte kollat 80-160 på 3an, men tycker 7s låter rätt rimligt. Körde nyligen 100-160 på 3an på 6.0s med 3 personer och en del last i bilen, och 80-100 på trean torde ta lite mindre än 2s. Skall kolla ifall jag får möjlighet, brukar undvika högre överskridningar av hastighetsbegränsningarna pga rätt drastiska böter här i Finland. Kollade också nyligen 80-140 på 4an, tog ca 7.5s vilket jag tror är lite dåligt (har sett siffror på 7-8s för 80-160 på 4an).
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kolla rumt lite youtube där finns det rätt många som filmar hastighetsmätaren när dom kör och då kan man klocka dom.Jag har kollat tidigare och rätt många går rätt segt.Om din gör 100-160 med tre i bilen så låter ju det rätt ok har ej testat det själv.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har samma erfarenhet som Programmer. Kan blinka till någon gång på tvåan när man precis växlat men inte mer. (Torr asfalt rakt fram)

När jag ger fullt på tvåan är motorn varm och således också däcken och det är inga problem med fästet. Kör med Michelin Pilot Sport som har erkänt bra grepp och bilen går riktigt bra.

Blinka febrilt på trean tycker jag låter konstigt. Den är inte trimmad eller har något problem med fästet?
dsc lampan ska inte blinka på 3:an i 90 km/h, du måste ha väldigt hala däck.
Vet att när jag bytte däck på min bil och de var helt nya så blinkade dsc lampan vid kickdown i hastigheter runt 80-90 men efter att jag hade kört in däcken, så har det inte hänt sen dess.
Mvh
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Att riva loss däcken i 90km/h på trean, det gör inte jag med min 670hk/700Nm bil.
Du verkar ha bra fjong i din kärra 2002tii.

za
55
zabotec
M5 E39 -01
Att få dsc lampan blinka på 2an är inga större problem men på 3an har jag nog aldrig märkt det. Hur länge håller era Michelin Pilot Sport däck? Jag har kört på kuhmo och efter ~400mil är det inte mycket gummi kvar tyvärr och då har jag ej stått still och "burnat"..
Allt går om man kastar i en växel. Tvivlar på att bilen spinner, den ger nog bara utslag eftersom det blir ett sånt enormt ryck!

Min bil spinner på 3:an om det är blött, men på tort så spinner nog kopplingen innan däcken:)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är nog så att systemet är överkänsligt för om jag kopplar ur systemet så känns det inte som om bilen tappar fäste men det gör den väl antagligen för att det blir ju tydligen en viss hastighets skilnad mellan bakjulen och fram hjulen.Skulle ju vara trevligt om man kunde lägga lakris i hundra men så bra går den tyvär inte :)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Tja min 545an blinkar också om jag stänker i trean och stampar på gasen, men det är ju pga det hysteriskt överkänsliga antispinn systemet.
Inte för att det släpper på riktigt.

Filma 100-150 och/eller 100-200 jämför med de andra youtube klippen, där får man en ganska bra "effektmätare" istället för att se om DSC blinkar eller ej.

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
jag håller med 2002tii
2an på min spinner rejält, motorn bromsas värkligen om jag gasar fullt med dsc på. 3 spinner till lite och motorn bromsas också om jag rycker till riktigt snabbt från 2an till 3an. men dock inget som man inte kan kontrollera över om man skulle köra utan dsc på.

det har hänt att det blinkar till på 4an också i ca 200 med nya däck som inte varit inkörda riktigt.
fredde 7
Min spinner garanterat inte på 3:an..tror ni som skriver att den gör det
vill att den ska riva loss så mycket att ni tror den gör det;)

Om den ändå gör det så är det nog som nämts tidigare ngt knas med era däck(kanske överhettade efter lite sladdande?).
Eller har ni testat på puckelpistväg?...

Själv har jag inte råd att lägga lakrits på lunchrasten:)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
fredde 7
Ingen har skrivit att det spinner på torr asfalt på trean.
Nä det är garanterat inte fel på däcken och det är däck som är gjorda för europa marknaden så dom är väl lite mjukare kanske än dom som är gjorda för asien.Docl så satt det Dunlop sport på förut och det var ingen större skilnad på greppet snarare sämre än Bridgestone däcken pga av att dom var gamla och hårda.
Den ursprungliga tanken var väl närmast att kolla ifall bakhjulen spinner loss vid fullgasacceleration på 2an, utan hjälp av "hård" växling. Typ kör 30km/h på tvåan och ge fullgas, spinner hjulen loss i något skede då ?

Klart att däckbredd/typ och framförallt vägunderlag spelar en viss roll här, men man kan utgå från normala däck i hyggligt skick och vanlig torr landsväg. På detta underlag spinner min bil definitivt inte på tvåan, men å andra sidan känns det som det inte skulle behövas så mycket mer pulver för att spinna. Kan väl tänka mig att en bil som ger fulla 500NM vid 3000rpm kunde få bakhjulen att släppa greppet.
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Bara ut och gör ett toppfartstest..! =)

För att din bil skall klara av att få ner nålen till lite över 300 Km/h så krävs det varenda hästkraft av de 400..
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Ojsan.. =)

Glömde bort att de flesta har ju sina toppfartsspärrar kvar.. =) Lätt att glömma bort det när man är kör Alpina.. *sorry* =)
Min bil lär inte ha sin toppfartsspärr kvar, men det finns rätt få ställen här i Finland där man kan testa toppfarten utan att riskera personlig konkurs :) Skall nog ta bilen till en bänk någottag, då får man klart besked.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.