AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.634

Glappande svänghjul M60B30?, Med VIDEO

Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Plockade loss svänghjulet på min 530 -93a V8 och märkte att det glappade imellan delarna, vet inte om det är som det ska vara eftersom det är "twin mass" eller om det är nått som har gått sönder, ser inga spår av att nått har pajat iallaflal. Se videon för glappet.

Länk

MVH
/Emil
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det framgår inte klart av videon om det är ett"rent" glapp eller om delarna fjädrar i förhållande till varandra. På de motorer som jag kommit nära har torsionsdämparna, svänghjul och remskivor med dubbla massor haft massorna förenade med gummi eller tangentialt placerade fjädrar om det handlar om medbringare mellan koppling och svänghjul. Ett rent glapp verkar otäckt och måste kunna ge upphov till otäcka slag vid lastväxling eller? Men det kommer säkert någon som har ett rakt och säkert svar. Varför inte en BMW-verkstad? De borde kunna svara per telefon
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Det är ett "fritt glapp" eller hur man ska säga, alltså verkar inte vara nåttgummi eller nått. Har inte haft så bra erfarenheter av hjälp av BMW. Men får väll vända mig dit om ingen har ett defenetift svar
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ett sånt glapp är i varje fall inte rimligt!
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mig veterligen ska det vara gummi emellan på dessa svänghjul. Inspekterade själv mitt svänghjul till M30B35 för inte så länge sedan och allt var fast och fint. Inte i närheten av det glapp du uppvisar.

Enligt BMW (och denna Länk tråden) så får det glappa max ca 15 grader i längsled och inte glappa något alls i djuplep.

När man tittar på videon tycker man sig se en hel del glapp i längsled men som nödvändigtvis inte behöver betyda ett byte. Däremot tycker jag glappet i djuplep är mer oroväckande då det låter som det klonkar och har sig.
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Nu ska jag ta tag i det här igen! Ja längsledsglappet är ju inga 15grader men som sagt i djupled känns det inte bra.

Frågan är nu hur jag ska fixa detta. Antar att det inte går att renovera eller laga det? Har försökt hittat något begagnat men inte hittat nått som passar och risken är ju att det också snart blir dåligt.

Vad tror ni om att svetsa ihop delarna? Vist man tappar funktionen lite men det kanske håller ändå? Iallafall det lättaste och billigaste altenativet ;D

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bör gå att leta upp ett begagnat men de är som du säger nog inte de vanligaste. Men visst, de kan också börja glappa. Och leta inte bara från 530i M60 E34 utan även från 730i M60 E32 och 730i E38 så har man liiite större chans att hitta något.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Blacklime, hade du vibrationer i bilen mellan 40-60km/h vid gaspådrag??
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Jag hade vibrationer i hela bilen ungefär hela tiden, men det kan ha berott på flera saker, men det var värst vid tomgång, inget specielt vid just de hastigheterna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.