|
|
|
|---|---|
|
Tredje gången gillt!! OK försöker igen iallafall. Bilen E36 från -92 blev underkänd "Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt". Värdet var 1,22, HC 72, CO 2500 0,0, CO 0,0. Vad är felet? Bytte luftfilter alldeles innan besiktning. Tack Viktor | |
| Ska det inte vara 1,22, HC 72, CO2 500 0,0, CO 0,0 Lambdavärdet ska ligga mellan 0,97 och 1,03 - för högt lambda innebär syreöverskott som kan leda till för heta rökgaser för katalysatorn att arbeta med? | |
|
Skulle gissa på att det finns ett litet läckage på avgassystemet som gör att det sugs in frisk luft i avgaserna efter katalysatorn och därmed "späder" avgaserna med syre. Då får du ett utslag i mätningen på för mycket syre - även om avgasreningen är korrekt. Det räcker med ett litet hål som inte är större än ett knappnålshuvud! Är det gjort någon feldiagnos elektroniskt? Kan vara bäst att kolla först... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nja som det ser ut på beikningspappret står det CO 2500 0,0 men jag vet inte!! Innan besiktningen bytte jag också luftkanalen mellan filter och insug som hade gått sönder och då visade det sig att på denna fanns 2 st slangar kopplade i underkant. Den ena saknade nippel så jag bara sågade av en bit rör och skarvade ihop med slangklämma. Ang läckage i avgassystemet syns inget, hur tar man reda på var den läcker? Den har hela tiden sen jag köpte bilen 2002 låtit som om det vore hål men har fått reda på att rören inne i bakre dämparen har rostat sönder och att det är inget att bry sig om!!!! Tack Viktor |
|
|
Tror på läckage i insug eller, mer troligt, läckage i avgassystemet. Hissa upp bilen med motor igång och gå och lyssna under så hittar du nog säkert ett hål, alt spraya startgas vid insug = tomgång ska höjas om läckage finns. mvh |
|
|
Tack för svar jag skall lyfta bilen och kolla noggrant så fort jag får tillfälle. Glömde svara på om elektronisk feldiagnos var gjord, men det har jag alltså inte gjort. Tack Viktor |
|
| Hittade du felet? | |
|
Ja igår fick jag möjlighet att lyfta bilen och hittade eller snarare könde att bakre burken hade hål i övre delen. Skall byta och kolla om det hjälpte. Tack. Förresten gunnarh du verkar väldigt insatt jag har ett problem med att fläkten lagt av samtidigt med den lilla datorn? Frågan man ställer sig är då har dessa något samband, gemensam historia (relä?) som kan förklara? Att felsöka verkar var svårt utan att veta riktigt hur det fungerar. Tack Viktor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.