AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.694

Skillnad E46: 330i vs M3 eller E90/92: 335i vs M3?

Har 335i E90/2 blivit mer lik M3 eller tvärtom?

-upplevd acceleration
-kördynamik/väghållning
231 vs 343 är 112 hk.
306 vs 420 är 114 hk.

Alltså är det aningen större skillnad nu än på tidigare modeller om man bara går efter hk. Skillnaden till 100 har väl krymt iom E9x inträde bilarna emellan. Men upplever ändå att det är stor skillnad både nu och då om man gämför M3:orna mot nästa snäpp i modellprogrammet..

Man kan ju i alla fall lugnt påstå att modellprogramet klivit upp ett par snäpp:-)

M.V.H
Dennis
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Hej,

jag kan bara säga mina erranheter efter en provkörning med en ny, automatväxlad 335 Touring.

Riktigt vass motor, dock växlade lådan ner lite för aggresivt för min smak vid fullgas, kändes som övervarvning nästan.

Chassimässigt kändes den ngt svajjig, men jag har fått en dålig referensram tror jag när det sitter KW chassi på min M3'a.

Jag förstod faktiskt inte hur paddelväxlarna fungerade, så fick köra med spaken..

Mvh Tobias
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett annat sätt att jämföra effekten är ju:

231 hk * 1,48 = 343 hk
306 hk * 1,37 = 420 hk

Alltså är nya M3an "bara" 37% starkare än modellen under, medan den gamla var 48% starkare. Alltså är effektskillnaden mindre nu än den var förrut.
Håller med dig Grelle.

Kan du inte göra en till uträkning i samma stil, men då på viktökningen/viktskillnaden?

M.V.H
Dennis
Buspelle
När man gör dessa jämförelser bör man även ha med att 335an ger 400 NM mellan 1300-5000 varv och nya M3an ger 400 Nm vid 5000 varv. Något som gör skillnaden i "körbarhet" än mindre.
Buspelle
".....nya M3 ger 400 Nm vid 3900 varv." ska det vara.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Den stora skillnaden som jag ser det är att M3/330 E46 båda är raka 6or, när det gäller E9X är V8an i M3 ett helt annat väsen än 6an i 335i.
Nm har ingen som helst betydelse när man jämför max prestanda.

"-upplevd acceleration
-kördynamik/väghållning "

Iom hk ökningen i 335:an kontra 330i E46 så har ju sprinten till 100 km/h kommit närmre M3:an. Men fortfarande är det stor skillnad i de högre hastigheterna..

Och väghållningen är det fortfarande skillnad så det räcker på.

M.V.H
Dennis
Buspelle
DennisH: Vridmomentet har naturligtvis betydelse för kördynamiken och bidrar dessutom till att prestandaskillnaden - precis som du själv (och andra) påpekar - har minskat.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Du kan inte dra några slutsatser av vridmomentets siffervärde. Ensamt säger det ingenting. Om du däremot har vridmomentkurvan går det att dra slutsatser.
Det som påverkar att prestandan blivit mer likvärdig (under max prestation) är enbart hk. Nm säger ingenting. Däremot kan man säga att har du en hög och jämn/lång Nm kurva har detta betydelse iom att Nm går hand i hand med hk vilket skulle innebära tillgängliga kusar längre ner i registret vilket i sin tur gör en bil mer "körbar".

Bara för att man har 400 Nm från 1300 varv betyder ju inte det att du i praktiken skulle peta i 4:an i 70 och med hjälp av Nm få ett bättre acc än en M3:a som ligger på 2:an i 5000 varv där han har betydligt mindre Nm till sitt förfogande kontra 335:an. Men visst är 335:an mer "körbar" i vissa avseenden. Men jämför vi prestanda har det ingenting med saken att göra. Hade Nm varit en relevant faktor för acceleration hade inte F1-motorerna producerat mer än 2-300 Nm.

Kanske är lite trött och vet inte om jag blir förstådd överhuvudtaget. Men hoppas ni förstår mitt resonemang:-)

M.V.H
Dennis
Buspelle
DennisH: Du beskriver det så bra själv: "....har du en hög och jämn/lång Nm kurva (vilket 335an har = min kommentar).....vilket i sin tur gör en bil mer körbar". Och det är just detta som jag menar ytterligare har bidragit till att jämna ut skillnaden mellan modellerna. Finns dock ingen som helst tvekan om att M3an har bättre maxprestanda.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
M3:an har också en jämn kurva, samt dessutom "längre".
Då är vi ju överens om att vridmomentet inte har någon betydelse vid max prestanda. Men bilen (335i) är mer "körbar" än sin föregångare (E46 330i) men huruvida man kan säga att bilarna (335i vs M3) närmat sig varandra iom detta vet jag inte om jag håller med om.

Jag tycker bilarna närmat sig varandra iom hk hoppet från 231 till 306 vilket gjort sprinten till 100 mycket snabbare och närmre M3:an än sin föregångare. Och skillnaden kommer förmodligen att bli ännu mindre när nästa modell-serie kommer. Om hk kommer skilja ungefär lika mycket mellan M3:an och modellen under kommer väl nästa modell vara 490 Hk (M3) vs 380 (335i) vilket borde göra sprinten till 100 (eller 150, spelar ingen roll) än mer jämn. Dock kommer M3:an alltid vara långt före vad gäller väghållning. Men det är ju självklart att BMW inte konkurerar ut sin toppmodell med en egen bil....

M.V.H
Dennis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.