AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.089

Eftermontera DSP E39

Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag hasr business/navi stereo som använder BM24:an som slutsteg. Kan man bara sätta in ett Original-slutsteg och få det att fungera?

Kommer DSP upp på menyn direkt eller kräver det DIS-modifiering?

Någon som eftermenterat original-slusteg/DSP och kan delge mig vad jag måste tänka på?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Jag har gjort både och.
Dock så kräver båda varianterna att man lägger till extra högtalarelement eftersom delningsfilter sitter inbyggt i slutsteget.
Inget av alternativen kräver dock uppkoppling och kodning av DIS (såvidare du inte köper ett DSP slutsteg från bil utan navigator varpå omkodning av DSPn är nödvändig).
Om du tvunget vill ha orginal med DSP equalizer i menyn (vilket kändes som ett måste för mig) så kan jag rekommendera uppgradering till DSP, annars är det bättre att köpa vassare högtalare och en baslåda.

/Andy
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Vilka element är det saknas i Business emot hifi/Top Hifi?

Behövs det något extra kablage om man lägger till en DSP? Kan tänka mig något mellan BM24:an och slutsteget eventuellt om jag skall våga mig på att spekulera.

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Det saknas mig vetligen element uppe i spegeltriangeln i framdörrarna samt i bakdörrna. På de bilar utan slutsteg så brukar det inte sitta något innanför gallren där.
På DSP utrustade bilar sitter det dessutom ett subwooferdäck under hatthyllan i bagaget alternativt 2st runda subblådor på DSP individual utrustade bilar av senare årsmodell.
Har för mig att det i vissa standardljud bilar sedan sitter ett delningsfilter till mellanregistret (den andra av 3 st högtalare i framdörren) vilket måste tas bort eftersom delningen sker i slutsteget istället.

Det krävs kablage mellan BM24an samt slutsteget och en coax digital kabel till cdväxlaren. DSP steget kräver sedan även en kabel till ibus (finns i BM24 kontakten) förutom ljud och strömförsörjning).

Det svåraste är att dra ljudkablage till dörrarna om det saknas, det lättare är att fixa till DSP alternativt slutstegsdelen.

/Andy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.