|
|
|
|---|---|
| Om jag monterar 225/40/19 & 255/35/19 på en e91? Däcken ska ju egentligen vara 225/35/19 & 255&30/19. | |
|
225/35-19 till 225/40-19 ger en ökning på 3,4% i rullomkrets. 255/30-19 till 255/35-19 ger en ökning på 4%. Detta är alltså helt ok då det max får skilja 5% +-. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Kolla med en GPS! :) Jag har funnit att hastighetsmätaren visar nästan 100% korrekt i min bil när däcken är helt nya. Men efter visst slitage så ändras givetvis även hastighetsindikeringen. För varje % (av diametern) som däcken slits så minskar den reella hastigheten med lite drygt 3%. |
|
|
När jag bytte från orginal 195/55/16 till 205/55/16 fick jag min hastighetsmätare att visa perfekt för den visade som de flesta andra för mycket innan Kollade med GPS:en Hörde att BMW med inbyggd GPS kan visa olika mellan hastighetsmätaren och den egna GPS:en. Vet dock inte hur man får fram det värdet ur den ibyggda GPS:en på displayen men det vet säkert någon annan klok läsare här och kan upplysa om ! |
|
| Skillnaden på bakdäcken blir inte ens 4%, bara 3,7.. | |
|
Hastighetsmätare är ju dessutom alltid kalibrerade till att visa för mycket med stddäcken, så det har inegn som helst betydelse i detta fall Det finns ju en anliedning till att det är ok med +-5% ändring av rullomkretsen MEN din bil (JF) är ju helfordonsgodkänd, så vill du vara laglig är det bäst att kolla i regbeviset om du får byta till den dim du tänkt dig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.