AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.425

HJÄLP! VAD TYCKS OM DEN HÄR M3? SKA MAN SLÅ TILL!

Sida 1 av 2
Ba
18
Bape
Bmw 320i Sedan E46 01:A
Har varit och tittat på den här bilen och tänkte kanske köpa den men det finns saker som jag tänker på. exempelvis stolarna är inte i toppskick utan lite slitna, som de flesta vet är m3 skinnsäten inte så fasta utan lösa, kan man göra något åt det? tittar man noga på bilderna så ser det ut som om däcken är lite innåtvända (bakdäcken) kan det vara något?

Så det enda som igentligen oroar mig är sätena. Kan ni snälla komma med förslag vad man kan göra, vill helst ha svarta skinnsäten, kan man byta skin på dem kanske? Ge mig länkar om ni har!!

en sista grej är att jag inte gillar 01 ans navi men det går väl lätt att byta till 16:9 navin?
Uppskattar så mycket svar som möjligt TACK!!!

har även prutat den till 185 000

här e länken!
Länk
pg_ice
man ser klart och tydligt att han har possitiv camber bak
bakhjulen lutar utåt.
det är nog den första BMW jag ser det på.
ser lite skumt ut.

troligen har han varit på och pillat på camberstagen då det där inte är vad dom skulle ställa in om man gjorde en hjulinställning.
han kan även ha höjt bilen bak,då minskar cambern
Det viktigaste är om bilen är i bra skick i framför allt motor men även växellåda och bakaxel, inga missljud eller ylanden. För 185' får du otroligt mycket M3 e46 för pengarna! Du får väll kosta på den en hjulinställning.

Ang stolarna förstod jag inte vad du menade med lösa? I min gamla M3a var det inget löst med stolarna så till vida att man halkar runt lite pga av att skinn är halare än mocka, tyg etc. Men det är bara att pumpa upp sidotöden i stolarna så sitter man fast. Det finns säkert sadelmakare som kan byta skinn men det kostar nog en slant. Finns en del att söka på i gamla inlägg om detta.

Finns meck tipps här på autopower hur du byter navi till 16*9

mvh

Kalle
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Priset, färgen och sätens färg er vel helt ok (enligt mig). At säten skulle väre lösa.. hmm aldrig hört om för. Men og du skal byta til svarta säten och 16*9 mm, kommer det troligen at kosta mycke..

Bilen har haft 9 ägare sen 2006, ganske så mycke, plus dom som har ägt bil i t.ex Tyskland. Men det betyder ikke nödvendigvis at det er en dårlig bil.

Gör et M test, och sen slå till. 185t er et bra pris, om bilen er i bra shick..

Lycka till.
MKt bil för 185:- slå till om det övriga stämmer!
Iredning går att fixa även hjulinställningen.
Kör på!

har också planer på att titta på den bilen, så slå till, så slipper jag fundera mer på saken! ;)
är inte heller helt förtjust i zimt-skinnet och den gamla navin ser riktigt risig ut.
Navi skärmen är ju enkel att byta, här finns t.ex. en beg. skärm:

Länk

9 ägare på dryga 2 år låter ju mycket och om skinnet är nött/slitet signalerar det ju lite på att den kan vara skruvad... Kolla upp den noga.
Bra pris (som kan bli dyrt). Kolla upp den ang. garantiåtgärder och aktioner, där finns ju mil registrerat, som jag skrev i en annan tråd kollade jag en M3 -01 med 8-9000 mil på mätaren som enligt Bmw-verkstad i tyskland hade rullat ca 25000 mil precis innan den togs in i sverige. Var lite sliten i skinnet men inte värre än vissa svensksålda på ca 10000 mil. Kolla upp den INNAN köpet.
När jag köpte min var skicket och historiken minst lika viktigt som priset och jag fick betala lite extra vilket inte verkar så smart nu när man ska sälja då priset verkar vara det sbsolut viktigaste för M3-köparna just nu.

/Micke

Länk
Ba
18
Bape
Tack för alla svar!
Men micke hur kan jag kolla upp dessa saker? innan kunde man betala 200 kr hos bmw så fick man all historik men dem jävlarna har slutat upp med det!

alltså m3 skinn säten är väl känsliga?
vad kostar det att lämna in bilen på en mr cap behandling? ger det bra resultat och stor skillnad?

kalle vad menade du med att pumpa upp sidostäna? är det kostasamt? ger det bra resultat?

min tanke är att köpa den, köra en ordentlig in och utvnädig behandling kasta på led baklyktor, byta till den 16:9 navin och sänka den..

Filip_J
Det har menar med att pumpa upp sätena är ju att dem är elektriskt ställbara i sidostöden, du kan justera hårdheten på dem med ett enkelt knapptryck.
Bape:
Titta i serviceboken, ring upp verkstäderna som servat den, får väl anta att det är auktoriserade Bmw-verkstäder.
Jag gick in på Molin bil i sundsvall (Bmw) och de kollade upp min bil att alla aktioner var gjorda (inkl vevlager) och vid vilka mil o.s.v, detta var 2006 och kostade inget.

/Micke

Länk
Kolla upp den NOGA. Den bilen kan kosta dig 100lök på ett år om det vill sig illa. Så kolla noga så att drivlinan är felfri och inte har några knasiga ljud för sig. 9ägare på två år säger lite tycker jag, kolla upp hur pass många personer som kört den under dessa två år. De som kört den har ju sålt av en anledning och de som har ägt den innan kanske vet någonting som du bör veta? Så ta kontakt med föregående ägare innan eventuell affär.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, en förtydligande grej bara....det är tillval på M3:an med uppblåsbara sidostöd....och ang mätarkoll så är det bara ägaren som kan beställa det numer...och det kostar 700 på BMW...men ska man handla bil för 185 lakan så är ju 700 peanuts. Be ägaren beställa utdraget från Bmw bara...fast det är inte alltid man får fram några miltal kan tilläggas....

Mvh Peter
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Skippa den bilen annars kan det sluta som twinsturbo skriver! Bilen som det länkas till har rullat närmare 19000mil nu samt är omlackad i fronten. Gick väldigt hårt i solnatrakten förut. Missljud från koppling finns, även växellänkaget är ganska så slitet.
Filip_J
dobo: Har du underlag för att den är skruvad?
Borde ju synas på bilprovningen, måste ju se rätt dumt ut på papprerna.
do
641
dobo
Den ÄR skruvad av en tidigare ägare. En väns bekant har varit ägare på bilen då stod den på 7000 mil vilket igentligen var 17000mil. Hur dom kom fram till det vet jag ej. Men bilen har jag själv provkört i typ en kvart och det är inga 9000 mil på den m3an, 100% säkert. Detta var typ 1,5 år sedan då var den även lackad i fronten och man såg att det var ganska mycket stenskott på speglar samt framskärmar som var i originallack. Fin färgkombination och utrusning har den men en sann långmilare är det...!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm...tja...man kan ju iofs inte lita på att (dobos) väns bekant! säger att mätaren är backad....det måste ju till bevis! Och återigen...det GÅR o ta reda på om man bara vill, det fullkomligt dräller ju av M3 e46, och har den nu rullat 19000 mil så är ju inte 185 så billigt längre...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kanske denna Länk kan vara ett alternativ istället? Men priset känns orimligt lågt men annonsen känns lite för genomarbetad för att det ska vara det vanliga fördelsedagsskämtet...

___
//Ulf
Ring sbp och kolla upp mätarställning vid föregående bes dock kan den ju vara skruvad vid import vilket då inte syns genom denna metod. Men synar du all dokumentation han kan visa dig måste man märka ngt lurt..
do
641
dobo
Min bekant sa till mig att mätaren va backad för 1,5 år sedan då jag var spekulant på den. Jag vill bara inte att nån stackare pungar ut 185000kr och får en buskörd m3a med 19000 mil när han förväntar sig en 9000 milare i schysst skick. Jag varken tjänar eller förlorar nåt på mina inlägg. Åk o kika på bilen om du inte har gjort det så förstår du nog varför den byter ägare hela tiden.
Ba
18
Bape
hmm, grejen är den genom att titta på sätena så såg den fan inte ut ha rullat 9500!
dobo jag kan nästan tro på dig, men de vore skit grymt om du kom med mer info!

fan tror jag ska skippa skiten ska sälja min och leta efter en fräsh m5 eller m3 !

Grejen är jag kan ju alltid kolla in historiken från sverige men på två år tror jag ett att de inte hunnit göra
så mycket två är den säkert skruvad innan den importerades, de brukar vara så !

tack för alla svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.