AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.111

Vindrutetorkare opålitlig 528iA -00

Sw
6
SweetTouring
528iA Touring -00
Vindrutetorkarna fram stannar vid kraftigt regn (!). Efter att ha snannat bilen slagit av motorn och låtit den varit avstängd 1-3 minuter fungerar den igen. Felet ger ingen felrapport vid felsökning.

Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta är nått som händer på en del bilar speciellt under de förhållanden som du beskriver, förmodar att det blir nått error i grundmodulen, försökte schematiskt reda ut detta för några år sedan, men hamnade i grundmodulen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sw
6
SweetTouring
528iA Touring -00
Tack sör snabbt besked. :)

Johan
Har bilen regnsensor? Annars högst konventionell drivning, motor, styrrelä osv. Vissa motorer har ett inbyggt skydd motor överbelastning som kan återgå om den vilar/svalnar en stund. Annars kan man tänka sig reläet som sitter framme i e-boxen under höger kupéluftfilter. Vid regn och blöt ruta är belastningen lägre för torkarna jämfört med halvtorr ruta, fartvinden lastar kanske lite också. Händer det inget vid lätt regn?

FP
Sw
6
SweetTouring
528iA Touring -00
Hej Folke! Nej, vid svagt regn fungerar de klanderfritt.

Johan
Har bilen regnsensor? Torkarnas motor vet ju normalt inget om hur mycket regn som faller mot bilen, möjligt att kraftigt regn gör att vatten läcker in på nåt känsligt ställe kanske?

FP
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Precis detta hände mig igår på E4an i 140kmh.
Vilken satans tur att man inte var mitt i en omkörning.

Regnsensorn var aktiv.
Absolut ingenting hände när man vred över på fasta vindrutetorkarhastigheter.
Stendött, inget motorljud, ingenting. Knappen för intensivrengöring hjälpte inte heller.

Mycket obehagligt.

Tror ni det hjälper att avaktivera regnsensorn (som jag initierade för ett par veckor sedan eftersom den inte fungerade)?
Sw
6
SweetTouring
528iA Touring -00
Till "Eviln"

Ja, det är synnerligen obehagligt och jag har fortfarande inget botmedel. Nu har torkarna förvisso fungerat som de ska under en längre period. Det är både bra och och dåligt. Dåligt för att det blir svårare att kartlägga "felmönstret", bra för att det sköter sin uppgift och trafiksäkerheten upprätthålles. :)

Johan
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Råkade ut för precis samma sak efter E4:an i ca 130km/h........lite otrevligt må jag säga :) också med regnsensor aktiverad och under störtskur.

///Robban

ev
46
eviln
528iA Touring -98
Har det här hänt någon som har haft regnsensorn avaktiverad?
na
630
navi
BMW325xi -06
Det hände på min 750 E38, exakt som det beskrivs i första inlägget.
Det berodde på att det kommit in fukt i styrboxen eller reläboxen?
(Den satt långt ner under vindrutetorkarna och vattnet hann inte dräneras fort nog.)
Det uppstod vid kraftigt regn eller när jag körde igenom mackens borstlösa biltvätt.
Det hade ärgat tidigare pga. fuktinträngning och sedan bled det följdfel vrje gång fukt trängde in.

P.S. Vet ej om det kan vara lika på E39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.