|
|
|
|---|---|
|
Har 2 problem! Som rubriken lyder så kan bilen rycka till när som helst, välldigt sällan dock. Kännslan är precis som att någon vrider av och på tändningen under gång. Och bilen går utmärkt annars.. blir bara ett hack i gången. Har sökt på problemet där många teorier dyker upp. Exempel: 1 kamaxelgivare - Men bör inte motorn gå på nödprogram utan att stanna ? 2 Vevaxelgivare - Skummt att bilen aldrig tvärdör i så fall ? 3 Absgivare - Högerbak som slår på ESP och man upplever att den hackar. 4 Bränslepumps relä - kanske Jag är först och främst ute efter att få höra era erfarenheter som blivt drabbade, med vad lösningen blev tillslut och gå till botten med det. Eller en skarp Bmw mek som har något att tillägga! Ska köra över 100 mil om 2 dagar och tänkte försöka byta lite saker innan semestern. ABS varningen kan faktiskt tändas till på min bil om jag råkar köra i en kraftig grop i asfalten.. Och då får man vrida av och på tändningen, så släcks lampan. Men det är väl troligen bara givaren som är på gång ? Fel nr 2 är lite enklare.. Missljud i bakvagn, Precis när man åker iväg och momentet är som högst på bakvagnen klunkar det till ganska kraftigt i bakvagnen. Lägger jag i baken förest och spänner bakvagnen lite och sedan lägger i 1an blir det mycket värre.. Ljudet påminner om att man klappar till bakvagnen med en gummiklubba.. Zebbe | |
|
Felkodsavläsning blir den snabbaste och förmodligen billigaste lösningen för dig. Tippar dock på vevaxelgivare. Min betedde sig så med det felet för att sedan börja tvärdö vid några enstaka tillfällen. Men lita inte på det - läs av felkoder. |
|
|
Symptomen på rycken stämmer överens med vad jag råkade utför på min 528 för ett kort tag sedan. Först ett ryck då och då, sedan allt oftare och på slutet kunde bilen bli märkbart trött också efter några mil. Avläsning av felkoder gav vevaxelgivare, och sedan jag fick den bytt har bilen fungerat perfekt. Kan inte svara på om du kan köra 100 mil utan problem. Vad gäller klonlet i bakvagnen stämmer det precis in på de s.k. silentblocken om det gällt en E34. Nu är det ju en E39 det gäller som har en annan bakaxelkonstruktion men det kan väl likväl vara någon bussning? ------ BMW CS #04839 |
|
| Fick du fram felkoder på vevaxelgivaren innan du böt ? | |
| Har haft samma symptom som dej och Davve och det var vevaxelgivaren, och det fanns felkoder lagrade. | |
|
Problem är löst idag! Det var vevaxelgivaren som pajjat! Bussningen i bakvagnen har jag inte kontrollerat! Tack för råden! Zebbe |
|
|
Bra att det löste sig, och att man var till någon nytta... ;) Kan inte riktigt säga hur det är med bussningarna i bakaxeln på E39, men kolla de fyra st. som har nummer två på Länk Dessa orsakar de klonk du beskriver på E34 (fast där är dem bara två). Gratis att kolla upp i alla fall, bänd med kofot, de ska sitta rätt stumt om de är bra. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Länken fungerar visst inte. Du får skriva realoem.com/bmw/diagrams/k/f/13.png med "Länk före så att säga så hittar du sprängskissen jag länade till. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Skit också! Kan man inte skriva något här utan att forumet klöddar till det? Skriv in ovanstående adress med de tre w´na före. Sorry för en massa inlägg men det är inte jag som konstruerat det här forumet... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Kikade.. Har gjort en fattigmanslösning då jag misstänkte samma bussning , så jag monterade avgasbussningar där i felsökningsysfte.. Men inget bra resultat. Zebbe |
|
|
Upphängningarna till diffklumpen? ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.