AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.036

Turtle Nano-Tech slipar!

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag har en röd bil utan metallik-lack eller klarlack. Den har ändå klarat sig bra och är inte blekt. Jag brukar därför inte använda mig av cleaner eller andra produkter som slipar på den bilen även om jag använder mig av det på de andra bilarna.

Jag har hittills använt mig av Turtle original men här om dagen blev jag lite förförd av den fina röda färgen på Turtle Nano-Teck:en. Så jag hostade upp 200 kronor och köpte en sån flaska.

När jag idag står och polerar bilen (garage) så märker jag hur polerkuddarna blir röda. Jag körde klart det parti jag höll på med innan jag undersökte det vidare men tänkte att det nog var medlet som blev rött eftersom den gröna flaskans medel blir ju grönt.

Till min stora besvikelse så blev kuddarna också gröna när jag gick på ett grönt verktygsskåp som står i garaget.

Aja, tänkte bara varna er andra, jag vet inte, det kanske inte ens märks om man har klarlack men det är ju trist när det slipar om det inte behövs. Jag har faktiskt lyckats gå igenom klarlacken en gång och jag har sätt på folk som gått igenom vanligt färg av polering.

För mig blir det nu iallfall Turtle original och om jag känner för att göra rent på djupet eller få tillbaka färgen kör jag colour back eller nåt liknande alternativt kanske nu Nano-Tech:en så får jag båda två direkt.

/Jesper
Dom varnade för just detta i Spoilernytt när dom gjorde sitt bilvax-test i våras.
Köpte själv en flaska Nano-Tech för en månad sen men jag hade inga problem alls. Blev ett kanonbra resultat och vaxet var väldigt lättjobbat.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Där ser man, ja den kunskapen hade ju inte skadat. Hur är det, är det vanligt med slipegenskaper i produkter som säljs som vax?

/Jesper
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan!

Solidrött som blivit några år färgar av sig även om du bara tar en trasa och drar några ggr mot lacken.
Jag tror inte att det har att göra med att vaxet slipar, mer att kemikalierna i vaxet löser det oxidskikt som finn i din lack.
Jag har testat detta wax på solidsvarta såvär som på känsliga klarlacker och upplever inte det som att det slipar något nämnvärt.
Att verktygskåpet färgade av sig är mindre konstigt då dessa lacker (maskinlacker) inte är av samma typ som billacker.

Mvh
Skalman
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Om det nu skulle slipa så mkt så borde man nästan kunna känna slipmedlet om man gnider det mellan två fingrar.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Ja, rött är verkligen inte den lacken som håller bäst, men det är faktiskt så i det här fallet att det inte färgar av sig när jag kör med turtle original, inte ens lite, och med nano-tecken var påläggningskuddarna helt röda.

Sen slipar det säkert inte så det märks så tydligt på vissa lacker och just därför tänkte jag uppmärksamma om att det ändå slipar och det finns det säkert fler än jag som gärna slipper.

/Jesper

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Jesper!

Jag är fortarande övertygad om att felet ligger i lacken, inte i vaxet.
att du inte fått samma fenomen med turtle original är inte så konstigt då det kemisk är en annan produkt.
Jag kan få samma fenomen med rena vaxer, dvs att lacken färgar av sig = oxid som löses upp av vaxets kemiska beståndsdelar om jag missat med grundpoleringen.

Mvh
Skalman

Mvh
Skalman
Funderar på din -95:a, har den verkligen inte klarlack? Många (solida) lacker hade klarlack långt innan dess. Många missförstår och tror att endast metalliclacker har klarlack. Har ingen erfarenhet av just E34 men flera andra äldre bilar.

FP
Klarlack på ALLA BMWs färger ,solida som metalic/pearl, kom kring 93 så frågan är nog om inte din -95 är omlackad UTAN klarlack....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Skalman! Om ordet slipar är det rätta är väl kanske lite att ta i men det jag ville beskriva var att det lacken färgade av sig med nano-techen men inte med originalet.

Jag gick ut till garaget och provade igen bara för att vara säker nu när jag argumenterar för min sak och resultatet är tvivellöst. Med nano-techen färgar det av sig direkt men inte med originalet. Om det inte framgått tidigare så kör jag också med maskin.

Prova själv på en gammal verktygslåda eller nåt så märker du att det inte färgar av sig med originalet men med nano-techen.

Det stämmer också bra med BMWn, visst är det klarlack, och metallic för den delen. Bilen jag putsade på vid tillfället var min MR2a.

/Jesper

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De flesta röda bilar lämnar färg på polerkuddar och polertrasor , med de flesta vaxer och cleeners. Att det inte gör det med turtle original får väl ses som ett undantag, men turtle original är också en hedenhösprodukt :)
Nanotechen har helt enkelt en betydligt större rengörningsförmåga än det gamla originalwaxet, därav färgar det av sig mera.
Skalman är proffs i branchen så lyssna och lär.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Ok, då har jag lyckats träffa på den produkt som inte färgar av sig då. Jag har ju inte testat så många så det är ju möjligt att de flesta färgar av sig men inte turtle original.

I så fall får ju mitt tips istället bli att turtle original inte färgar av sig.

Är det ingen annan som känner att det är trevligt om man kan lägga på vax ofta utan att det samtidigt sliter på lacken?

/Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.