|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst i Haynes "Gör det själv" bok och forumet om hur man gör för att byta generatorrem på div bil/motormodeller, men jag har inte riktigt blivit klok på vilken rulle som är spännrullen på min bil?! Fläktenremmen sitter "spänd" med två rullar. En rulle som remmen gör en 180 graders sväng runt, denna har ett plastlock med en insexliknande bult innanför. Mellan fläkten och generatorn (högst upp i remslingan) sitter ytterliggare en rulle som trycker ner remmen något, även denna med plastlock, men istället en 16 mm bult innanför. Vilken av dessa rullar är spännrullen och åt vilket håll ska den lossas? Jag har provat med hyfad kraft på båda, men ingen av rullarna fjädrar - det är tvärstumt och inte som AC-remmen som fjädrar direkt. Jag misstänker att spännaren har kärvat fast och behöver knackas loss, men jag vill inte ge mig på den innan jag vet att det är rätt rulle jag försöker få loss = spännrullen. Bilen är en 525iA Touring, -01 med M54-motorn. Förgremmad BMW-ägare | |
|
Den som remmen går 180° runt är spännrullen. Den ska vridas medurs dvs du drar åt skruven, den ska liksom tryckas nedåt åt vänster. Och man får ta i ganska ordentligt. |
|
|
Hej, tips finns att hitta under Gör-det-själv. Kan stå i samband med byta av vattenpump och är skrivet av Hasso. Bytte remmar på min när bilen gått lite mindre är 11000 mil. 300 mil efter rembytet så åkte jag på att byta vattenpumen. Den nya remmen ökade trycket på lagret och det havererade. Är inte pumpen bytt så gör det i samband med detta. Mvh Håkan |
|
|
Lysande - tack för infon, det kändes som "mest rätt" med 180 graders rullen, men den var stum som sten och då blev jag osäker. Nu vet jag hur jag ska göra, i alla fall i teorin ;). Jobbigt att höra det där med vattenpumpen, men jag har själv varit med om det på andra bilar, jag får betänka hur jag ska göra. Tack // Osterberg |
|
|
Det hände mig också! Har inte tänkt på sambandet... |
|
|
Hallå, jag har nu bytt GS-remmen, vilket gick galant när mer kraft (förlängare) applicerades på spännrullen. Nu återstår bara att se om vattenpumpen håller... // Osterberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.