|
|
|
|---|---|
|
Det har hänt nått sjukt me min låda i min 528iA -85 20000 mil. Backen går inte att få i, på det läget drar den bara tungt men hjulen står still (har lyft upp den så hjulen är i luften. På parkering står den still, men det tar imot som att han vill dra framåt (kan inte varva motorn fritt). På neutralen går den på ettan framåt utan att växla upp. På driven går den mer eller mindre normalt(vad jag har märkt) om det inte är 3:an som hoppar i då. Det värkar som att backen har hoppat till neutralen fast istället går bilen framåt på en växel (bakåt=en växel) Men jag vet inte.. Jag har kollat på wiren, och dens fastsättningar och justeringar, som går från spaken å ner till lådan, och det verkar va helt ok. Är väldig glad om någon kan komma med något tips om vad som kan ha hänt.. Tack på förhand. Lätta inte på högerfoten! | |
|
Hörde nånstans att det fanns en liten plast kula som kunde slitas ut.. Drive It Like You Stole It |
|
|
Okej, men då är det väl lika bra att byta låda om man ändå ska plocka ur den. För jag antar att kulan sitter i lådan. Sen är det väl ett "¤%¤&¤% jobb att plocka isär en sådan här pjäs?? Jag har bytt oljan, men det gjorde ingen skillnad... =( Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Plastkula finns ej i denna låda. Byt till en manuell låda när du ändå ska börja j****s. Mvh Janne. |
|
|
Hur funkar det med kardan och bakaxel, olika längd på kardan? Annan utväxling på bakaxeln? Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Jag har inte gjort en sådan konvertering själv,men troligen skiljer det på längden på kardanstång likväl som slutväxelutv.mm.mm. Lite pyssel blir det säkert ;) Kanske blir billigare och lättare att hitta en fräsch beg. automat istället. Mvh janne. |
|
M3-Mackan |
*Bumse* Vart det här efter du hade gjort en burnis med den? -Mackan- |
|
Janne T: Okej, ja jag tror det skiljer på dem sakerna.. så det är nog som du säger lättare att komma över en beg. M3-Mackan: Hrm.. Jo, ja det stämmer.. =/ Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Fan! Det ska väl den bilen klara!? Frågan är väl igentligen hur MÅNGA du gjort...;) Beskriv EXAKT hur du gjorde den sista. C-YA, wouldn't wanna B-YA! |
|
| Det är inte så jobbigt att byta till manuell.. kolla med en skrot om du kan få ett komplett konverteringskit, så löser dom nog det.. gjorde en sån operation på min gamla 528 -79 efter 2 aut.låderas på 3 månader.. ganska klena lådor för övrigt:( | |
|
Dandelue: Jo jag tycker den skulle klarat det.. men den kanske var sliten, fasten jag tyckte/tycker den växlade/växlar fint framåt! Jag har precis köpt den, så det var första försöket.. den orkade inte att bromsas upp från stillastående.. Så jag provade me lite varv på neutralen innan ja la i driven, och det är väl inte riktigt skysst mot lådan å göra så.. =/ och då lät det som att den spann, men hjulen snurrade inte. Utan det var som att det slirade på lamellen som att det vore en manuell.. Detta var på kvällen, och inte förns morgonen efter som jag provade å lägga i backen, å det gick inte.. KL: Okej, det ska jag kolla upp..! Jag har hört på priser på automatlådor på skroten, dem ligger mellan 3500 å 4000:- är det inte lite mycket? Hur ska man komma åt skruvarna på ovansidan mellan motor å låda? (det är lite enklare på mina e21:or.. *ler*) Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Jag vet inte riktigt om det är "överförbart", men en gång i tiden hade jag en BMW 3.0 A -77:a som jag strax efter inköp varvade upp och försökte göra en burnis, som du beskriver så "spann" den men hjulen var helt stilla. Efter detta blev aldrig lådan riktig igen utan fick lämnas in på BMW där jag köpt bilen, de betalade hälften av reparationerna eftersom det var så nära inpå som jag köpt bilen samt att jag känner den som har firman. Att reparera var i princip kört då det skulle sluta p MER än att byta låda så efter diskussioner med BMW i tyskland skickades en ny låda som monterades och efter denna gången har jag ALDRIG burnat med en automatare, ska man burna ska man ha manuell låda. Trycket som byggs upp i lådan om man varvar och "bromshåller" bilen är direkt skadligt för lådan. [ www.tocnet.nu ] |
|
| kan tillägga att min låda rasade på grund av varv + iläggning av D, dock inte för att spinna.. insprutningen var så kass att motorn dog när jag hade D i på tomgång.. | |
|
Thobbe: Tack för dem orden! Jag skulle tänka mig att samma har skett med min då.. bara å dumpa i skrothögen alltså.. så jag tror det är "överförbart" =) Nej jag tänker absolut inte göra om det.. om jag inte sätter i en manuell, som polarna håller på och tjatar på en att göra.. dels för å få en accelerationssnabbare samt "roligare" bil.. (som dem säger) KL: Jaha.. så vad gjorde du efter raset? satte i ny låda och fixade sprutet? Någon som vet hur det funkar, ifall man konverterar till manuell, med kopplingen? För en sån måste man ju sätta dit.. Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Satte i manuell först, sen fixade jag sprutet :) Svänghjulet måste bytas, och på min så fick jag borra ur en plugg ur vevaxeln, där det sitter ett lager istället på manuella bilar. sen behövdes kopplingscylinder, och kopplingspedal. det räckte med pedalen har jag för mig. man satte dit en längre bult bara och nåt rör.. det var väl 5 år sen jag gjorde det nu.. kan ha varit annan vxllådsbalk också.. kommer inte ihåg riktigt.. det viktigaste är nog att skroten får med alla delar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.