AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.478

Passar hjulen från 7-serien på min 5-serie?

Har en uppsättning 18-tummare från en 7-serie (E65). Dimensionen på dessa är 8*18 och inpressningen (ET) är 24 mm.

Har en BMW 520D Touring (E61) som jag skulle vilja sätta på dessa hjul på. Nu sitter 16-tummare på. Om man originalutrustar sin 5-serie med 18-tummare får man hjul med samma dimension (8*18) men en annan inpressning, nämligen 20 mm. Det skiljer alltså futtiga 4 mm i inpressningsdjup mella mina fälgar och de som egentligen ska sitta på. Detta betyder ju att mina hjul kommer att sitta 4 mm längre in i hjulhusen, med risk för att de tar i något.

Så tiotusenkronorsfrågan nu är alltså om jag törs strunta i dessa 44 mm och med gott samvete kan montera mina 18-tummare? Någon som vet bestämt om de får plats? Någon som själv har 18-tummare med "fel" inpressning på sin 5-serie?

Tacksam för tips.
Ingen som vet något? Fälgarna ligger i garabet och bara suktar éfter att få nya däck och sedan åka på min E61:a. Vet dock inte om jag vågar chansa eller ej.
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Varför inte prova ?

Smid medan järnet är varmt !
Grejen är att jag måste köpa nya däck innan jag kan prova. Nu sitter helt utslitna 245/55-däck på. Riktiga ballongdäck med andra ord, vilket gör att höjden på hjulen är långt större än vad som får plats på en 5-serie (där dimensionen är 245/40). Så det är omöjligt att få på hjulen med nuvarande däck. Återstår då att chansa och köpa nya (dyra...) däck för att sedan testa. Och faktum är att jag redan tagit det beslutet, däcken är beställda....
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
spacers har du aldrig tänkt på?? finns skitbilliga påmekonomen i varierande storlekar, har för mig att dom har ner till 2mm grovlek, detta e en universal spacer nu bara så du vet men den syns inte me fälgen på å de funkar kanon ;)

Mvh Patrik
Spacer funkar nog även om det inte är något jag kan rekomendera. Vad som däremot inte kommer funka är att hjulen sannolikt får för stor rullomkrets pga högre profil på däcken = det kommer se helknäppt ut och förmodligen ta i när du svänger.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Sorry, missade att du tänkt köpa nya däck - då försvinner förstås problemet med rullomkretsen.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Spacers är ett sätt men det är bra om man kan slippa dem... Jag har nyligen letat fälgar till min 523 e39 och läste någonstans att det går bra med en inpressning på 15-25mm - det finns nog lite spelrum på din e61 också.

Mitt tips är att du köper däck och provar hjulen på bilen. 245/40-18 är ju en relativt billig dimension, en bit under Wasasedeln/styck om man vill vilket i sin tur gör att det snarare är en 4kkr-fråga än en 10kkr-fråga. ;-)
Och om det tar i någonstans på insidan så lägger du bara till en spacer på 4-5mm som de redan har föreslagit i tidigare inlägg. Det börjar finnas i de flesta biltillbehörsbutiker numera. Detta måste vara en ganska riskfri chansning.

The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.
De flesta däckkillar rekommenderar INTE att man använder spacers. Nu har jag kostat på mig BMW oiginalfälgar istället för billiga (och dåliga...) kopior. Man får ju helt enkelt vad man betalar för, och efter att ha åkt på lågprisfälgar förut så vill jag helst slippa det nu. Och de problem man undviker genom att gå på originalfälgar istället (slipper obalans, dålig hållfasthet som gör att fälgarna slår sig, dålig värmebeständighet etc.) kan man lätt få tillbaka genom att lägga dit spacers.

Sedan är det tyvärr så att däck i dimensionen 245/40-18 inte är speciellt billiga, i alla fall inte om man vill ha märkesgrejer. Det är klart att man kan finna "no name"-däck för tusingen, men märkesdäck kostar minst det dubbla. På E60/E61 monterar BMW original något av Bridgestone Potenza, Dunlop SP01 samt Good Year Eagle. Då i run flat-version. Jag köpte Dunlop SP01 för att i möjligaste mån få samma egenskaper som BMW själa testat sig fram. Dock utan run flat så klart....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.