|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då dags för mitt andra innlägg :) Har en 320 touring som jag inhandlat på Novation i Uppsala för 4v sedan. Hel nöjd med bilen! Dock: Nu har jag upptäckt att när jag trycker lätt på bromsen i högre hastigheter än 30km/h så uppstår tydliga vibrationer i ratten. Skivorna ser helt ok ut och backarna nyss byta! Vad e det som inte är rätt? Såg ett annat inlägg om detta men fick ingen riktigt klarhet vad som orsakade felet? Kollade också i dag på däcken fram och såg att höger var snedslitet, sidan innåt, tecken på fel framvagnsinställning? eller? Skivorna ser helt ok ut och broms backarna är nyss bytta. Kan detta hänga ihop? Har ju 3 mån MRF Garanti på bilen , och detta måste väl gå på garantin, eller? För det är ju nått som e fel? Tack på förhand! Mvh Andreas Misstänker att jag e fast! | |
|
Ja det är alltså en E46 -03 med 9600mil på mätaren :) Misstänker att jag e fast! |
|
|
Prova att göra en framvagnsinställning till att börja med. Funkar inte det, balansera fälgarna. Finns problemet fortfarande kvar då kan det nog kanske vara bromsskivorna iaf. |
|
|
Det är troligen inte bromsarna utan bussningar i framvagnen som är dåliga, typiskt fel på e46. Min bil: Länk |
|
|
OK, men har ju inte lust att betala detta själv, frågan är ju om jag ska lämna in den på BMW så dom kan försöka hitta felet? Bilen har ju Garanti, borde inta var så här på en bil som e kollad för någon månad sedan! Misstänker att jag e fast! |
|
|
Frågan e ju också om dom hittar felet? Eller om man ska föreslå detta som ni tror att det kan vara. För BMW verkstaden gör väl inte en framvagnssinställning, eller? Misstänker att jag e fast! |
|
|
Har du garanti kvar på bilen är det bara att be dem åtgärda felet - vilket fel det är blir ju deras huvudvärk.... Själv tror jag på skivorna! Det minsta skeva eller rostangripna de blir, ger det genast vibrationer vid "lätt broms". Är beläggen bytta så har skivorna gått ett antal tusen mil.... Personligen brukar jag byta skivor och belägg samtidigt då de brukar vara slut ungefär samtidigt, särskilt om det är BMW:s bromsbelägg (Textar) som håller väldigt länge vid normal körning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok! Det låter ju bra. Får tacka alla för råden och tipsen :) Hjälper mycket att hör vad andra tycker eller tror innan man tar upp en disskusion med säljaren ;) MVH Misstänker att jag e fast! |
|
|
Hej! Nu har jag lämnat in bilen på BMW och dom byte båda skivorna fram+ klossarna, gjorde också en framvagns inställning + att dom byte ett blinkers glas vänster fram pga fukt kommit in. Vibrationerna försvann. Lundas i varberg skötte all kontakt med Novation i uppsala. Allt kostade mig 0:-! Ett bra agerande av Pär på Novation :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.