|
|
|
|---|---|
|
Hej Har läst alla trådar om digitaltv i bilen. Men i mektipset använder man en vanlig boxer för innebruk. Hur funkar det när man kör då? blir det dålig mottagning? hittade denna på blocket skulle det vara bättre att satsa på en sån? Länk Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. | |
|
Funkar inte alls med en vanlig box utan diversity om du vill använda den när du kör. Kan rekommendera denna: Länk Där får du med båda antennerna oxå som man kan fästa på insidan i bakrutorna, snyggt och praktiskt. Boxen funkar väldigt bra. |
|
|
boxern jag länkade till står ju att det är dubbla antenner just för att kunna användas i farten... ? men kan man inte använda bilens original antenner? för det är väl 2st original i bilen? (hatar eftermonterat) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Jo den boxen är av samma typ och funkar säkert lika bra. Du har knappast samma kopplingar på boxen och bilens antenner och dessutom är det inte säkert mottagningen blir bra. Därför är det bra att få med antenner som är gjorda för digitaltv och man vet funkar. |
|
|
Visst funkar det i 240 eller 285...not. Speciellt texten runt produkten i första länken ger ju ett seriöst intryck... Det hänger inte enbart på diversity om man får in bild eller inte under färd, det är inte AM-FM rundradio vi hanskas med här. Om det vore så enkelt/billigt att få hyfsad mottagning under rörelse så hade man inte investerat 6-siffriga belopp på mottagarsystem t.ex på färjor och liknade som ändå har betydligt bättre förutsättningar till mottagning än en bil. FP |
|
|
Nu var det väl ändå ingen som frågade efter en box som ger perfekt bild i alla lägen eller ett sånt system som man har på färjor???? Boxen jag har funkar alldeles utmärkt i farter över 100 km/h (har inte testat i högre fart). Klart att det klipper ibland, men det beror på dålig signal eller störning där man befinner sej och inte att det rör på sej. Detta är dock så pass sällan och korta störningar att det inte stör tittandet. Vill man alltså ha en alldeles perfekt bild under färd får man göra som Folke och åka färja annars funkar det fin fint med en diversity box i bilen. |
|
|
Frågan gällde väl dålig (eller bra) mottagning. Om det är dålig signal i ett visst område uppe på "takhöjd" så lär det inte bli bättre nere i bilhöjd, och i synnerhet inte vid färd, eller hur? Jag kan iaf redovisa gott om områden med dåliga mottagningsförhållanden, sen kan det säkert förekomma motsatsen också. Rent tekniskt är det bevisligen mera än diversity som krävs för stabil mottagning, därav liknelsen och exemplet. Långfärdsbussar är ett annat exempel där man lagt ner stor möda på att försöka få ett rimligt fungerande system till lösliga pengar. Säkert kan det fungera ibland och ibland inte, allt beror ju på omgivningen och förhållandena just på platsen, det varierar ju hela tiden. Kolla gärna ett flertal tidigare trådar i samma ämne. FP |
|
|
Hej! Jag kör på vanlig box enligt anvisningen och originalantennerna (båda inkopplade parallellt genom en specialkoppling som lägger ut 5 volt och tar tillvara båda signalerna samtidigt) men det funkar ändå inte speciellt bra. Jag har en specialdosa också som jag köpt för flera år sen på tyska ebay som tillåter bild under färd. Det funkade jättebra med analog TV men som sagt, är man några mil från närmaste TV-sändare får man ideligen frysta bilder eller inga bilder alls när man kör. Mer än 5-6 mil från sändaren får man vara glad om man får någon bild alls ens om man står stilla. Jag satt just och tittade på Netonnet och en billig digital inomhusantenn med 20 db förstärkning. Undrar om man kan lägga en fram och en bak i bilen för att slippa riktningsverkan också. Är det någon som provat den varianten? Vad är det som skiljer diversity från en vanlig digitalbox? |
|
|
Jag tror du skall glömma konceptet med inomhusantennerna. 20dB kan se högt och bra ut men bygger först och främst på att det finns nåt att förstärka och är mest en kompensation för de nerkrympta antennerna. Små inomhusantenner i form av paneler att sätta på väggen osv kan aldrig ersätta de konventionella (och större) antennerna av Yagityp eller liknande. Sen finns det en parameter i sammanhanget som heter polarisation. All TV-utsändning på UHF-bandet sker alltid med horisontell polarisation, dvs antennernas aktiva element skall orienteras horisontellt för att ta tillvara signalen på bästa sätt. Det är inte bara att lägga en antenn hur som helst, tyvärr. Diversity är inte samma sak som två antenner enbart, det kan bestå av allt från två antenner och uppåt, även om 2-3st är vanligast i fordonssammanhang. Signalerna från dessa kan inte kopplas inte ihop godtyckligt i en combiner eller annan "specialkoppling" utan leds till varsin mottagardel som switchar in den aktuella antenn som har bäst signal för ögonblicket, det kan röra sig om många omkopplingar i sekunden osv. Signalen processas sedan vidare på vanligt sätt i mottagaren FP |
|
|
En fråga: Hur kopplar ni in dom till skärmen? Vad är V1-V4? Mulle |
|
| Någon som testat den där boxen från ebay? (Länk | |
|
Den verkar funka, läs den här tråden; Länk //Tobmag |
|
|
Länk Nu har priset gått ner lite till på denna! Någon som har provat att koppla in den till befintliga antenner mm? MVH JIKen |
|
| vet nån vad det kostar att koppla in boxen i bilen?? | |
|
glömde skriva bilen. en bmw e61 |
|
| Är det någon som installerat en "bildigitalbox" ( Länk ) i sin bmw? Har alltid varit intresserad av att få igång tv:n! Kopplar man boxen till tv-modulen via video in/ut? Eller hur fungerar det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.