AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
979

E9x 330 manuell msport - Ingen ingen ing...

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag har skrivit om detta förut, ca 1år sedan, och troligen också 2år sedan exakt samma ämne, kanske annan rubrik.

Nu börjar ju E9x-serien vara "till åren" och jag är otroligt förvånad över att det finns så gott som INGEN bil till salu enligt min önskad specifikation. Helt otroligt, jag tycker att det var annat med E46-serien. Är det så att kundgruppen har ändrats ?

Jag skulle vilja köpa en begagnad E9x med följande specifikation
- Inte rullat längre än 4000mil
- M-sport paket är ett måste
- 330 är ett måste
- Manuell växlad är ett måste
- Absolut inte x-drive

Man skulle kunna tro att det finns en hel del av sådana i landet, men icke sa nicke, de flesta verkar favorisera mindre motorer, eller automat eller hellre lite lyxig elegant utrustning än tråkig "m-sport" :)

Jag kan ju välan skylla mig själv att jag är fattig och inte kan lägga en halv miljon på en ny bil, och försöker vänta tills de är strax under 400tkr sträcket...men helt amazing, inga sådana bilar existerar i vårat land ?

Kändes att det var helt annat med E46... (hade en 330Ci m-sport då)

Finns en mycket enkel lösning på problemet och den är; Importera från auktoriserad BMWhandlare i Tyskland inklusive 1års garanti annars får du pruta på kraven..

Stephan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bara en nyfiken fråga, varför är M-Sportpaketet ett måste?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag tror det är väldigt få som köper en 330, stoppar på M-paket och sedan kör bilen så lite som dryga 1000 mil per år. De som kör så lite gissar jag hellre köper en snikutrustad 320 istället, eftersom de använder den så lite.

Ska du ha så låga mil så är det egenimport som gäller, eller slanta upp och betala vad de kostar. Utbud och efterfrågan brukar dessvärre ge ett högre pris när efterfrågan är stor och utbudet litet.

Naturligtvis är utbudet större i Tyskland, men den specen du nämner är inte direkt vanlig där heller. 330 har oftast automatlåda, jag skulle själv aldrig beställa en manuell sådan. Även om jag kan tänka mig en 330 med manuell låda så tror jag att begagnadmarknaden är begränsat. Min gissning är att 75-80 % av 330 i säljs med automatlåda....

M-sport driver upp priset rejält, eftersom det är så pass eftertraktat. Bästa affären för dig kanske är att köpa en demobil, nästan ny men med bra rabatt?

Mvh Johan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk
Länk
Länk

Och sen min då för strax under 400tkr ;)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hmm, så svårt var det! Den sista var ju sanslös, 1800 mil! Snacka om milkostnad som den ägaren har haft....

Mvh Johan
Den sista har jag kikat på. Den doftar starkt av nån orientalisk parfym inne går väl iof att få bort. Satt kolfiberemblem runt om, men dom har en av säljarna norpat och satt på sin bil!
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag ger mig :) Ni hade rätt...

Joo, fina bilar, dock lite synd att de är 06:or, skulle hellre betala lite mer och få en lite nyare, typ en som rullat 1år eller så...

Kombin var riktigt fin, också den svarta sedanen.

Svar på fråga om m-sport paketet, hmm,vet inte, kanske en E46 skada jag fått, men tyckte att en E46 utan m-sport alltid såg ut som "snik varjanten", samt jag har alltid gillat lite sportigt utrustade bilar.

För mig är BMW en sportig körbil, inte en "lyxig titta jag har råd till fin glidarbil", och då prioriterar jag min lista, t.om. manuell låda, SMG skulle vara fint, men finns inte...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker att M-paketet definitivt höjer det exteriöra utseendet på E46, men det gör (i mina ögon) mycket mindre skillnad på E90. Jag valde i mångt och mycket min 330 just ur "körmaskinsperspektivet", men de enda tillval som gör den till en bättre körmaskin är sportchassi och sportstolar. Dessa tillval kräver inte M-paket. Jag fick dem via dynamicpaketet.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med just köregenskaperna hos min 330. Min bil är i originalutförande, förutom lätt ändrade hjulvinklar. Trots det kör jag runt Gelleråsen på 1:20, vilket är bra med en standard mellanklassbil.
Hej,
I Juli var jag o kollade på en 330iT, m-sport, aktiv styrning, hifi, spacegrå mm 06 med 2000 mil på mätaren. Den fick jag ner till 295 vid renköp. Dock så blev det en 530 istället. Inte till mig själv men till en polare som jag hjälpte.
295´tyckte jag var ett bra pris, tycker att många är alldeles för högt prissatta. Utgångspriset på BMW var 319 för ovan nämnda bil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.